לפיד מבטיח: "תוך 5 שנים נדביק את פער היצע הדירות"

(עדכון) - קבינט הדיור אישר היום את תוכנית לפיד ■ שר האוצר מבטיח: "נאפשר לזוגות צעירים עובדים להגיע למצב שבו דירה משלהם זה לא חלום רחוק"

שר האוצר יאיר לפיד מבטיח היום (ב') לקצר באופן משמעותי את הליכי תכנון ובנייה בישראל ו"לאפשר לזוגות צעירים עובדים להגיע למצב שבו דירה משלהם זה לא חלום רחוק".

לפיד התייחס בפתח ישיבת סיעת "יש עתיד" בכנסת להחלטת קבינט הדיור ואמר: "אני מגיע הנה מישיבה חשובה של קבינט הדיור שבה הקמנו את חברת הדיור הממשלתית ואישרנו סדרת צעדים להביא במהירות תוכניות בניה בישראל. היו שהגדירו את הצעדים הללו כדורסניים ואגרסיביים - אני מודה באשמה, אך אלו הן טבען של רפורמות מבניות שעתידות ליצור שינוי משמעותי. הצעדים שאושרו הם אמנם אגרסיביים, אך מידת האגרסיביות תואמת את עומק המשבר".

קבינט הדיור אישר את תוכנית לפיד

קבינט הדיור אישר את שלוש ההצעות שעלו לדיון. הצעת משרד השיכון למודל חדש של פינוי בינוי אושרה פה אחד על ידי השרים שנכחו בדיון. שני הסעיפים הנוספים, המתייחסים לפעילות החברה להשכרה והקמה של "ועדת על" חדשה לקידום תוכניות, קיבלו את אישור השרים למעט השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, שהתנגד לנוסח שעלה להצבעה. כזכור, התנגדותו של פרץ להתמקדות החברה הממשלתית לשכירות בשטחים הפתוחים דחתה את ההכרעה בנושא מישיבת הקבינט הקודמת. בישיבה הנוכחית ביקש המשרד להגנת הסביבה לערוך שינויים בתוכנית כפי שהוגשה.

אחד מהשינויים שהוצעו והתקבלו על ידי שרי הקבינט, וקודמו במקביל ע"י השר גדעון סער, היה לקבוע כי הוועדה לתוכנית מועדפת לדיור (ותמ"ל) תוקם במסגרת זמנית של הוראת שעה ולא כוועדה קבועה כפי שהשתמע מנוסח ההצעה המקורי. לאחר דיון בסוגיה נקבע כי הותמ"ל תוקם מכוח הוראת שעה שתהיה מוגבלת לארבע שנים בלבד. עוד נקבע כי ניתן יהיה להאריכה בשנתיים ושאישור של כל שנה מעבר לארבע השנים ידרוש דיון מחדש ובחינת התועלת. תיקון נוסף שביקש לערוך השר סער והתקבל בישיבה היה להחריג את החופים מאחריות הוועדה. צוות של משרד הפנים והאוצר יגבשו עמדה בנושא עד הפצת תזכיר החוק המלא.

תיקונים אחרים שביקש המשרד להגנת הסביבה לא התקבלו. מדובר בתיקונים שניסו להפחית מהסמכויות הנרחבות של "ועדת העל" החדשה. למשל, הוצע כי לכל תוכנית שתאותר על ידי החברה הממשלתית להשכרה בשטחים פתוחים בשולי הערים תגובש גם תוכנית חלופית להתחדשות עירונית באותה העיר. כמו כן הוצע כי בניגוד לתוכנית המקורית, שבה לא ניתן לערער על החלטות הותמ"ל, ניתן יהיה להגיש ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה, וכי סעיף הקובע שהותמ"ל תוכל להכריע גם בנושאים הנתונים לסמכות המועצה הארצית, הולקחש"פ (הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים) והולחו"ף, יימחק.

לדברי פרץ, "יש חשש שהותמ"ל יהפוך ל'ונדל' וכל אחד יעשה ככל העולה על רוחו. מי ירצה לפנות לוד"לים כשיש תוכנית כזו? אף אחד, כולם יפנו לותמ"ל. הוד"לים יהפכו למיותרים עם מסלול ומזורז כמו הותמ"ל. במיוחד שאין לו שום אפשרות ערעור על ההחלטות".

השרים שנכחו היום בישיבת הקבינט היו יו"ר הקבינט שר האוצר יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, שר הפנים גדעון סער, השר להגנת הסביבה עמיר פרץ ושרת הקליטה סופה לנדבר. יש לציין כי מדובר בנוכחות חסרה הכוללת כמחצית השרים החברים בקבינט הכולל תשעה שרים סך הכול. מי שלא נכח בישיבה הם השר לפיתוח הנגב והגליל ושר האנרגיה והמים סילבן שלום, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שרת המשפטים ציפי לבני ושר התחבורה ישראל כץ.

בעקבות אישור הקבינט לתוכנית הפינוי בינוי שהציע משרד השיכון אמר שר השיכון אורי אריאל כי "אני משוכנע שהתוכנית שהצגתי תביא לשינוי ממשי בעולם ההתחדשות העירונית. הממשלה עוברת להובלה, והשוק והדיירים יפסיקו להסתמך על היזמים. זה שינוי דרסטי שיקצר את התהליך ויביא להאצה משמעותית צפויה במספר הפרויקטים שייצאו בעתיד".

"הצעירים יברחו"

ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר: "לא כדאי שהצעירים יקראו את החלטות הממשלה מהיום, אחרת הם באמת יברחו לברלין. התוכנית היא בגדר היסטריה ולא היסטוריה וגם אם תצא אל הפועל הרי שזה לא יקרה בשנים הקרובות - ומה מצפים מהצעירים לעשות עד אז? להמשיך לגור כמו קנגורו בכיס של ההורים? בניינים עדיין לא קמים רק מתוך הודעות לתקשורת וסטטוס בפייסבוק ומלבד בועת מחירים יש כאן גם בועה של מילים.

לדברי שמולי, ספק אם תוכנית בינוי-פינוי-בינוי באמת ישימה: "מי בדיוק יעשה מו"מ עם הדיירים? שר השיכון? התוכנית היא סטירה מצלצלת לזוגות הצעירים שרוכשים את דירתם הראשונה. חצי מהדירות יינתנו למפוני הבניין הישן במחיר מופחת והחצי האחר יימכר במחיר שוק. מה שבעצם מציעים כאן זה סבסוד צולב של הזוגות הצעירים, שהיזם יגלגל על דירתם את ההנחות שניתנו למשפרי הדיור. זאת שערורייה".