קשת ורשת נגד המלצות ועדת שחם: "יפגעו בטלוויזיה"

זכייניות ערוץ 2 טוענות כי אישור ההמלצות להגבלת רכישת זמן האוויר בטלוויזיה עלול להביא לקריסת המודל העסקי של הטלוויזיה ולפגיעה קשה בפרסום

המאבק של משרדי הפרסום וחברות המדיה נגד המלצות ועדת שחם מקבל רוח גבית גם מזכייניות ערוץ 2: ל"גלובס" נודע כי קשת ורשת העבירו מכתב למועצת הרשות השנייה ולוועדת שחם, שבו מוצגת עמדה חד-משמעית נגד המלצות הוועדה העוסקות בהגבלת כוח הקנייה של חברות המדיה ומשרדי הפרסום בשוק הטלוויזיה. על-פי ההמלצות, גוף לא יוכל לרכוש יותר מ-10% מזמן האוויר של הזכייניות.

הזכייניות טוענות כי אישור ההמלצות עלול להביא לתגובת שרשרת, שסופה קריסת המודל העסקי שעליו נשענת הטלוויזיה המסחרית, אשר פעילותה ממומנת באמצעות הכנסות המתקבלות משידור פרסומות.

"שוק הפרסום", טוענת קשת, "הוא שוק ההולך וקטן הסובל מבריחת תקציבים. מגבלה נוספת על חלק אחד בלבד מעוגת הפרסום (שוק הפרסום בטלוויזיה) עלולה להביא להסטת התקציב ולזליגתו לחלק אחר בעוגה, ובכך לפגוע פגיעה אנושה בטלוויזיה המסחרית, שספגה לא מעט מהלומות בשנים האחרונות. גם אם לא הייתה כוונת פגיעה כזאת, תהיה זאת פגיעה ספציפית במגזר אחד מתוך שוק הפרסום, באופן המיטיב בהכרח ממגזרים אחרים באופן בלתי שוויוני".

"יתר על כן", טוענת קשת, "שינוי כה מהותי בכללי המשחק, שעל בסיסם הוגש בין היתר המכרז לקבלת הזיכיון לשידור, ואשר בהתאם להם פועלת הטלוויזיה המסחרית, מחייב בדיקה מעמיקה של כל שוק הפרסום וההשלכות הכלכליות המתבקשות, כפי שנעשה על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים".

בסיום המכתב מבקשת קשת לקבל במה להביע את עמדתה בפירוט, בטרם יינקטו צעדים נוספים.

מעדיפות את בדיקת הממונה

במכתב של רשת נכתב כי "בימים אלה מצוי שוק הטלוויזיה בקריסה. להחלטה זאת יש השלכה הרת-גורל על עתידו, שכן התוצאה המיידית תביא לירידה דרסטית בהיקפי הפרסום של כל אחד מגופי המדיה בטלוויזיה, ובאופן אבסורדי תביא להפניית תקציבים חיוניים אלה למדיות אחרות".

לטענת רשת, "נראה לנו בלתי סביר כי החלטה כבדת-משקל זאת, המתקבלת בתקופה של שפל של הטלוויזיה המסחרית, יוצאת כבשורה מפיה של ועדה אשר מונתה לבחון את כשלי השוק, ולא תזכה את נפגעיה בזכות טיעון נוספת".

התמיכה של הזכייניות בהתנגדות ענף הפרסום לקביעת רף מקסימלי ל-15% מכירת זמן אוויר לחברת מדיה אינה מובנת מאליה, שכן לכאורה אמורות החלטות שחם להגן עליהן ולהעביר את הכוח אליהן.

עם זאת, נראה כי כמו רוב השוק, גם הזכייניות מעדיפות שמי שיוביל את השינויים - אם צריך - הוא הממונה על ההגבלים העסקיים, שאף הוא מנהל בדיקה של השוק בימים אלה.