זרעי הזהב: אבוג'ן תגייס ביומיים הקרובים כ-80 מ' ד' בניו-יורק

תנפיק הלילה או מחר 5 מיליון מניות ■ בעלת המניות מונסנטו מתכוונת להשקיע 12 מיליון דולר בהנפקה

חברת הביוטכנולוגיה החקלאית אבוג'ן, הנסחרת בתל אביב לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל (כ-310 מיליון דולר), פרסמה היום עדכון לתשקיף ההנפקה שלה בבורסה של ניו יורק. החברה מבקשת להנפיק, הלילה או מחר, 5 מיליון מניות, כשעל פי מחיר המניה הנוכחי (58.8 שקל - 16.6 דולר) מדובר בגיוס של כ-80 מיליון דולר. בהינתן מימוש אופציה לחתמים, יגדל היקף הגיוס לכ-95 מיליון דולר.

סביר להניח כי ההנפקה תבוצע במחיר נמוך ממחיר השוק, כמקובל בהנפקות בוול סטריט. מאז הודיעה החברה על כוונתה לצאת להנפקה, עלתה מנייתה ב-31% בחמישה חודשים.

חתמי ההנפקה הם קרדיט סוויס, דויטשה בנק, אופנהיימר ופייפר ג'פרי. חברת הענק מונסנטו, שכבר מחזיקה 8.6% באבוג'ן ומקיימת איתה שיתוף פעולה אסטרטגי בפיתוח משותף של זרעים, הביעה לאחרונה עניין בהשקעת 12 מיליון דולר בחברה במסגרת ההנפקה, וזאת כחלק מהארכת הסכם הפיתוח המשותף בין החברות. מדובר בהצהרה שאיננה מחייבת, אולם נחשבה על ידי אבוג'ן לחזקה מספיק כדי לרשמה בראש התשקיף.

אבוג'ן פיתחה מערכת תוכנה המאפשרת לזהות גנים אשר יכולים לשפר את היבול, העמידות בתנאי לחץ וצריכת הדשנים של צמחים שונים. לחברה שיתופי פעולה רבים עם חברות זרעים שונות. הסכמים אלה אף מניבים לחברה הכנסות, וזאת למרות שמוצרים מתוצרתה עדיין לא הגיעו לשוק ואינם צפויים להגיע אליו עד 2018 לפחות. לכן, ישנה תנודתיות גדולה בהכנסותיה וברווחיה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2013 רשמה אבוג'ן הכנסות של 13 מיליון דולר, גידול של 8% לעומת התקופה המקבילה. הפסדי החברה היו 4.6 מיליון דולר, לעומת 1.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

בעלת המניות הגדולה בחברה היא מונסנטו, אשר בעקבות הסכם אסטרטגי שנחתם בין הצדדים ב-2008, השקיעה 18 מיליון דולר באבוג'ן לפי שווי של 133 מיליון, וכן מימנה את מחקריה ב-35 מיליון דולר. לאחרונה כאמור הורחב ההסכם בין החברות לתחומי פעילות נוספים, ותמורת ההרחבה מונסנטו התחייבה לממן את המשך הפעילות ב-20 מיליון דולר נוספים.