יפתח רון-טל: "אנחנו פותחים את משק החשמל לתחרות"

יו"ר חברת החשמל בוועידת האנרגיה ועסקים: "מה שמאפשר את התחרות זה תגליות הגז. מדובר שבין 20% ל-30% מייצור החשמל בשנים הבאות יהיה ייצור פרטי. הרוב יישאר בידי חברת החשמל, ואוי ואבוי אם זה לא יהיה כך"

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, דיבר היום בוועידת האנרגיה ועסקים על מצבה של חברת החשמל, התקדמות הרפורמה ונושאים נוספים.

"מי שכינה את הרפורמה רפורמת שקשוקה טועה. למעשה אנחנו פותחים את משק החשמל לתחרות. זה מהלך ברמה ההיסטורית. זה הולך לקרות... זה משתלב במהפכת הגז שמזרזת את הרפורמה. זו רפורמה תחרותית וחסרת תקדים וצריך לעשות אותה בשום-שכל, כי זה תהליך שעלול להביא אותנו לחוסר יציבות", אמר רון-טל.

"היו ניירות עבודה מוכנים אבל המדינה הלכה לבחירות ונבחרה ממשלה חדשה, ונבחרו השרים הרלבנטיים ושר האנרגיה קבע שמימוש האנרגיה במשק החשמל היא בעדיפות ראשונה ושר האוצר חושב כמוהו. כראש הוועדה מונה ראש רשות החברות ובוועדה כל ראשי האגפים הרלבנטיים. עלינו למגרש המרכזי, השופט שרק ואנחנו מנהלים דיונים רציניים ועפ"י כל אמת מידה עקרונות הרפורמה תוסדר תוך חודשים ובמהלך 2014 ייחתמו כל עקרונותיה".

"מה שמאפשר את התחרות, זה תגליות הגז", אמר רון-טל. "מדובר שבין 20% ל-30% מייצור החשמל בשנים הבאות יהיה ייצור פרטי. הרוב יישאר בידי חברת החשמל ואוי ואבוי אם זה לא יהיה כך. מוציאים גרעין חשוב מהחברה שחברת ניהול המערכת תנהל את הנושא הזה. יישארו בידינו לפחות ההולכה והחלוקה. נכבד כל החלטה של הוועדה - זה חייב להישאר בידי החברה, בטח ההולכה, אחרת זו תהיה טעות היסטורית, זה ישבש את איכות החשמל. לגבי החלוקה חלים עליהם אותם כללים".

לגבי הסדרת המסחר בתחום ההולכה אמר רון טל כי "לא יקרה כלום אם זה יופרט ויהיה תחרותי. נפגשתי שלשום עם מס' 2 בחברת EDF הצרפתית. סיכמנו על נייר שאנחנו חותמים עליו כעת, ברגעים אלה, שהוא מחקר היתכנות, על פרויקט D, שבשוטף יעבוד על גז אבל יוכל לעבור תמיד לפחם כגיבוי בכל רגע נכון. חיוני לשמור על 5000-6000 מגה-ואט בפחם. יש אפשרות שנפתח איתם תחנות נוספות, וייתכן שנעבוד איתם על פרויקטים בעולם, ויתכן שתהיה שותפה למעלה מכך, ושהם יקנו מניות שלנו, ויש לנו עניין בכך".

בהתייחסות לקפריסין אמר רון-טל כי "מוצר החשמל ייחודי - אינך יכול לאגור. אתה מייצר את מה שאתה צורך. אחד הפתרונות הוא להתחבר לאירופה. בהובלת שר האנרגיה השלמנו בדיקת היתכנות של חיבור צינור חשמל בין ישראל לקפריסין בשלב א', ובשלב ב' לכרתים ויוון ומשם לגריד האירופי. זה חזון, אבל אנחנו אנשי חזון. החזון הזה יכול להפוך למציאות".