הרשות השנייה מאריכה את מנדט ועדת שחם עד סוף ינואר

‎‎מספר משרדי פרסום במכתב לפני הליכים: "לשחם יש אינטרס ישיר, היוצר פגם בעבודת הוועדה ומחייב את פסילתה" ■ שחם: "האיומים רק מחזקים את דרכי" ‏

‎‎מועצת הרשות השנייה החליטה להאריך את המנדט לפעילות ועדת שחם עד ל-24 בינואר - כך נודע ל"גלובס".

דוברת הרשות השנייה מסרה היום (ה') בתגובה ל"גלובס" כי "המועצה החליטה להאריך את דיוניה של הוועדה המייעצת לבחינת שידורי הטלוויזיה בראשות יעקב שחם לתקופת זמן נוספת - תקופה שבה הוועדה תמשיך להתכנס ולדון בכלל הנושאים שעל הפרק, בטרם תקבל המלצות שיועברו למועצת הרשות".

‏בענף הפרסום והמדיה יש המעריכים כי ההחלטה להאריך את המנדט לפרק זמן כה ארוך, היא מעין ניסיון של המועצה לשמוט את תפוח האדמה הלוהט שהתגלגל לפתחה, בדמותן של המלצות הוועדה - המלצות שזוכות לביקורת קשה, הן בענף הפרסום והמדיה והן בקרב היוצרים.

‏ההערכה מתבססת על כך שבפברואר אמורה מועצת הרשות השנייה להתפזר לקראת הקמת "ברית-המועצות" (איחוד מועצת הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין). אם דיוני הוועדה יסתיימו לקראת סוף ינואר, ייקח זמן עד למועד הגשת ההמלצות או ההצבעה עליהן, ואז כבר יגיע מועד פיזור המועצה.

‏במקביל, ענף הפרסום מסלים את מאבקו נגד ועדת שחם ומסקנותיה, ועתה הוא שולל לחלוטין את הלגיטימיות של הוועדה ושל העומד בראשה, יעקב שחם. מספר משרדי פרסום - בהם אדלר-חומסקי, ראובני-פרידן, גליקמן-נטלר-סמסונוב, יוניברסל מקאן, פוגל-אוגילבי, בריקמן ומדיה קום - יצאו במכתב התראה לפני נקיטת הליכים, שבו הם דורשים לפזר את הוועדה ולהתעלם מכל מסקנותיה.

‏המשרדים מציגים טענות קשות, הן על הליך מינוי הוועדה ואישור חבריה והן על ניגוד אינטרסים חמור שקיים לטענתם בקרב חלק מחברי הוועדה, בעיקר נגד היושב בראשה. "דרכי פעילותה של הוועדה ומינויה מעלים תהיות רבות באופן שלא ניתן לחיות עמו בשלום, ואין בכוונת המשרדים לעמוד מנגד בעת שזכויותיהם נרמסות", נכתב במכתב.

‏לטענת המשרדים, נפלו פגמים במינוי הוועדה, ביניהם אי-פרסום הודעה פומבית על מינויה חבריה והיו"ר. כמו כן, במהלך כהונתה נעשה שינוי במספר החברים בה. "הותרת המינוי במחשכים בצירוף הפגמים שדבקו במינוי ובדרך עבודתה מעלים את החשש הכבד שלא בכדי נעדר דבר המינוי, דרכי המינוי וזהות הממונים מכל תיעוד ופרסום רשמיים בזמן אמת".

‏עוד נטען כי הנושאים האמיתיים שהיו על שולחן הוועדה לא היו ידועים, וכי מההליך כולו נעדרה זכות השימוע, המעוגנת בחוק.

‏את עיקר האש סופג כאמור יו"ר הוועדה, יעקב שחם, שנגדו נטען כי הוא בעל אינטרס מובהק בעיתונות - מה שהופך אותו לבעל ניגוד עניינים לוועדה: "אין חולק שאם ייושמו המלצות הוועדה, מפרסמים יתקלו בקושי לנווט קמפיינים לטלוויזיה, ותקציבים רבים יותר יופנו לעיתונות הכתובה, שבה יש לשחם אינטרס מובהק. מדובר בניגוד עניינים ישיר וזועק".

‏עוד נכתב כי "הוועדה, ככל הנראה בלא שהגורם שמינה את חבריה התכוון לכך, הגיעה למחוזות חדשים של הטלת מגבלות על העיסוק בפרסום. בכך יש להעיד על הפגם העמוק בעבודת הוועדה ועל הפער בין הכוונה שהייתה למועצת הרשות השנייה במינוי לבין תוצאות עבודתה של הוועדה".

שחם: לא יפחידו אותי, הוועדה תמשיך לפעול

‏שחם מסר בתגובה: "זכותו של כל אחד לדרוש את פיטוריי. אני מאמין בצדקת דרכי, וכל סוג של איום לא ישפיע עליי ולא יפחיד אותי. כל מה שאני והוועדה שאני עומד בראשה עושים הוא לטובת הטלוויזיה המסחרית. האיומים באמצעות מידע מסולף לתקשורת ובאמצעות הפעלת עורכי דין נגדי רק מחזקים אותי בדרך שבה אני הולך.

"הוועדה תמשיך לפעול, וכבר אתמול בבוקר נשלחו מכתבים לתיאומי ישיבות עם הוועידה למנהלי הזכייניות. בשלב מאוחר יותר ייצאו מכתבים למנהלי חברות המדיה. יש מספיק זמן כדי לסיים את הדיונים ולקבל את ההחלטות.

"כפי שסוכם, הוועדה תגיש המלצותיה, שיכללו בין השאר גם המלצות לנושא הפרסום שיוגשו עד לקראת סוף דצמבר". ‏‎‎‏