מנהל רשות המסים: "20% מהתל"ג של ישראל זה הון שחור"

משה אשר: "יש אנשים שמשכירים דירות בהרבה כסף, הרבה מעל הפטור, אבל 'שוכחים' לשלם את המס. עשינו בדיקות באזורי יוקרה, וגילינו לא מעט מקרים"

"ההון השחור בישראל גדול מאוד. כ-20% מהתל"ג של מדינת ישראל זה הון שחור. מדובר בכ-200 מיליארד שקל על-פי סקר שנעשה על-ידי הבנק העולמי. יש לנו אינדקציות ברורות מאוד שהמספר הזה קרוב לאמת. יש הון שחור של ישראלים שנמצא בחו"ל בהיקפים גדולים מאוד. עשינו לאחרונה מבצע גילוי מרצון של נכסים, במסגרתו דווח לנו על הון בהיקף של כ-10 מיליארד שקל. בעקבות המהלך רק התברר לנו מה ההיקפים" - כך אמר היום (ה') עו"ד ורו"ח משה אשר, מנהל רשות המסים, בכנס קבלני תל-אביב-יפו בת-ים המתקיים באילת.

"חלק גדול של ההון השחור נמצא בצ'יינג'ים. גילינו כי חלק ניכר מהם בעייתים מאוד. חלק ממשפחות הפשע מחזיקות בצ'ניינג'ים משלהן להלבנת הון, ולכן החלטנו השנה שכל צ'יינג' יצטרך לדווח על עסקה של החל מ-50 אלף שקל".

אשר התייחס גם להגדלת היקף הפעילות של רשות המסים בכל הנוגע להשכרת דירות והעלמת המס מעל לתקרת הפטור: "יש אנשים שמשכירים דירות בהרבה כסף, הרבה מעל הפטור, אבל 'שוכחים' לשלם את המס. עשינו בדיקות באזורי יוקרה, וגילינו לא מעט מקרים. אבל לא רק באזורי יוקרה. גם באשדוד ואשקלון עשינו בדיקה לאחרונה. בדקנו 200 דירות שמושכרות, והמצב שם לא היה טוב".

עוד פעולה שעתידה רשות המסים לעשות כדי להילחם בהון השחור, לדברי אשר, היא הקמת צוות מיוחד שיבחן האם הדיווחים לרשויות המס נכונים על סמך מקורות מידע נוספים: "בשנת 2014 ניכנס לפרויקט חדש, פרויקט מודיעיני מהמעלה הראשונה. אנחנו עומדים להקים יחידה של אנליסטים שתצליב מידע בין כל מאגרי המידע הרלוונטיים. נבדוק אם יש לאנשים תיק במס הכנסה, אם הדיווח תואם את המציאות. האם הגיוני שאדם שמקבל הבטחת הכנסה תהיה לו יאכטה שרשומה על שמו? האם יכול להיות שאדם שמרוויח שכר מינימום טס לחו"ל בלי סוף? את כל הדברים הללו אנחנו נבדוק".

אשר ציין גם את פעילות הוועדה שהוקמה לאחרונה בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לצמצום העסקאות במזומן במשק. "לא מדובר בביטול אלא בצמצום השימוש בכסף מזומן. חלק גדול מההון השחור מסתובב במזומן כי אין לו עקבות. הוועדה תמליץ שעסקאות מעל סכום מסוים לא יוכלו להיעשות במזומן. זה יאפשר לנו להתחקות אחר גלגול העסקה".