השופטת נילי ארד: "בית הדין לעבודה אינו בית הדין של ההסתדרות"

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה אמרה את הדברים בכנס התעשיינים, ויצאה נגד ההתבטאויות של הראל לוקר שקרא לצמצם את סמכויות בית הדין לעבודה ■ צביקה אורן: "גם בית הדין יכול להיות חשוף לביקורת, וצריך לעודד ביקורת"

"בית הדין לעבודה אינו מהווה מכשול לרפורמות שהממשלה מבקשת להעביר במסגרת סמכויותיה, וביטוי מובהק לכך ניתן בהחלטותיו של בית הדין, שלא סגר את הדלת בפני הרפורמה בנמלים ושלח את הצדדים להידברות. הידברות היא המפתח לפתרון בעיות וסכסוכים" - כך אמרה היום (ו') נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד.

השופטת ארד, שעתידה לפרוש מתפקידה בשבועות הקרובים, אמרה את הדברים במסגרת מושב מיוחד שעסק ביחסי עבודה במשק, בוועידת התעשיינים המתקיימת באילת.

בהופעתו אתמול (ה') לפני תעשיינים קרא מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, להעביר את ההכרעה המשפטית בסוגיית הסכסוך בנמלים מבית הדין לעבודה לבית הדין להגבלים עסקיים. היום הגיבה לכך השופטת ארד והגדירה את דברי לוקר כ"תוכנית שחורגת מתחומי הביקורת הלגיטימית".

לדברי ארד, "יש לחזור ולשנן: בית הדין לעבודה הוא יציר כפיו של המחוקק, והוא חלק בלתי נפרד ממערכת המשפט בישראל כמו כל בית משפט אחר. שינוי במערכת המשפט ייעשה על-ידי המחוקק בלבד במסגרת תפיסה דמוקרטית של שלטון החוק. הדברים מונעים מחוסר הכרת המטריה. ככל שפסיקת בית הדין לעבודה לא מוצאת חן בעיני מאן דהוא, פתוחה לפניו הדרך לפנות לבג"ץ".

השופטת הוסיפה ואמרה בהתייחס לדברים: "לבטל בית משפט מפני שפסיקתו אינה נושאת חן או לשלול את סמכויותיו אלה התבטאויות ותוכניות החורגות מתחומי הביקורת הלגיטימית, הן בלתי לגיטימיות, בלתי דמוקרטיות, ואין להן מקום במחוזותינו. בית הדין לעבודה אינו בית דין של ההסתדרות ואינו מיטיב עם צד זה או אחר: הוא העוגן המבוצר אשר לו הכלים להגנה על האדם העובד, ואני בטוחה שכולם כאן תומכים באיתנות מעמדו של בית הדין לעבודה".

לצד השבחים שהרעיף על פעילות השופטת ארד, אמר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום, צביקה אורן, כי "גם בית הדין יכול להיות חשוף לביקורת, וצריך לעודד ביקורת. זה דבר לגיטימי".

בהמשך דבריו בפאנל שעניינו יחסי עבודה, בהנחיית כתב התעסוקה של "גלובס" שי ניב, התלונן אורן על "פליליזציה" של חוקי העבודה: "יש תופעה של פליליזציה מטורפת בתחום זה, ויש לקיים רביזיה מקיפה בנושא חוקי העבודה".

אורן הוסיף ותקף את המצב בנמלים ואמר: "השירות בנמלים לא טוב, המחירים גבוהים, ונמאס לא לישון בלילה מהחשש שתהיה שביתה. הדרך היחידה היא תחרות. אנחנו לא מסכימים שאף צד יתלהם, לא הממשלה עם משלי החיות ולא ההסתדרות - עם האיומים. שהממשלה תגיד מה המהלכים שהיא מתכננת, באיזה תקציבים ומה הפעולות שהיא נוקטת בהן למען מזעור נזקים".

שר התמ"ת לשעבר שלום שמחון, שהשתתף גם הוא בדיון, התייחס גם להחלטה של השר נפתלי בנט להחליף את שם משרדו למשרד הכלכלה: "אין שר תעשייה, וזו כנראה המהות", אמר שמחון, "אין מדינה בעולם שאין לה שר תעשייה".