לוקחים את ברלין: גלריה לאמנות ישראלית נפתחה בברלין במימון איש העסקים עדי קייזמן

גלריה Circle 1, המוקדשת לקידום אמנים ישראלים בעולם, נפתחה אמש בברלין במטרה להדגיש את נוכחותם של אמנים ישראלים בסצנה האמנותית החשובה של העיר ■ איש העסקים עדי קייזמן, חובב אמנות ומשקיע בנדל"ן בברלין

גלריה חדשה לאמנות ישראלית עכשווית נפתחה אמש (מוצ"ש) בברלין, במטרה להדגיש את נוכחותם של אמנים ישראלים בסצנה האמנותית החשובה של העיר. מייסדי הפרויקט הם האמנים אלונה הרפז ואהרון עוזרי, העורכת שירה סברדלוב והאוצרת דורית לויטה-הרטן. את חלל הגלריה תרם איש העסקים עדי קייזמן, חובב אמנות המשקיע בנדל"ן בברלין.

לא במקרה עלתה ברלין לכותרות בתקופה האחרונה, ועמדה במוקד הוויכוח הציבורי שהצית שר האוצר, יאיר לפיד. תנועה ערה של ישראלים, וביניהם לא מעט אמנים ויוצרים, הם חלק מהזרם האנושי הקוסמופוליטי שפוקד את העיר מזה עשור ויותר. מכון גתה לתרבות גרמנית, שקיים בחודש האחרון את פסטיבל "ימי ברלין" בישראל, מעיד על הסתערות של ישראלים על קורסים ללימודי גרמנית שמתקיימים במכון בירושלים ובתל-אביב.

זאת, בין היתר, בשל הפופולריות של ברלין כיעד להזדמנויות עסקיות וכלכליות, וכמוקד משפיע ועדיין מתפתח של תעשיות יצירתיות.

הנוכחות של אמנים ישראלים בברלין אינה חדשה. כמו עמיתיהם ממדינות אחרות, כבר לפני יותר מעשור זיהו את הסצנה התוססת של ברלין, לצד המחירים הזולים יחסית למגורים ולחללי סטודיו. לאלה מצטרפת הפתיחות ולעתים התמיכה של הממסד ושל הגלריות המבוססות, המעודדות זרמים חדשים באמנות ותרבות בינלאומית. בין היוצרים הבולטים שחיים על ציר ישראל-ברלין ניתן למנות את יהודית סספורטס, מריק לכנר, אולף קונמן, קרן ציטר ועוד רבים.

במה מגוונת

הגלריה החדשה Circle1 נועדה לספק במה לתערוכות ופלטפורמה לפעילות תרבותית מגוונת - כנסים, הרצאות, מופעים והקרנות - ותקרא לדיאלוג בין-תחומי חוצה גבולות לאומיים ותרבותיים. קייזמן, חובב האמנות, העמיד לרשות הפרויקט חלל מרווח בקומת הקרקע של בניין עתיק ומשופץ ברובע קרוייצברג הטרנדי, שנמצא בבעלותה של חברת האחזקות והשקעות הנדל"ן שהוא עומד בראשה ADO.

האוצרת לויטה-הרטן מעידה בשיחה מברלין הבוקר (א') כי הפתיחה אמש הייתה מוצלחת במיוחד "הגיעה כמות אנשים שהמקום לא יכול להכיל, זה מפתיע ומעודד. הגיעו אוצרים ומנהלי מוזיאונים ונוצרו באזז והתעניינות הן מהצד הגרמני והן מהצד הישראלי".

לדברי המייסדים, אין מדובר בתערוכת נושא או בתערוכה שמערבת "מוטיבים ממולדתם המשותפת של אמניה". בכוונתם לתת ייצוג למיטב האמנות העכשווית של אמנים שמוצאם מישראל, ולאו דווקא להתחקות אחר סממנים לאומיים או נרטיב משותף.

- למה חשבתם שחשוב לפתוח גלריה ישראלית דווקא עכשיו?

"הקהילה הישראלית פה גדלה מיום ליום. אנחנו לא רואים את עצמנו כגלריה בלבד אלא יותר כמכון תרבות - פלטפורמה להרצאות ולמפגשים ולדיאלוג, לא רק של אמנים ויוצרים ישראלים. אנחנו לגמרי לא מונעים מרגש לאומי, ולא נציגים של הממסד הישראלי - אנחנו אנשים פרטיים ואנחנו מודעים לרנסנס האדיר שיש באמנות ובתרבות הישראלית", אומרת הרטן, ומוסיפה מזווית אישית: "אני נמצאת כבר 34 שנה בברלין. כשאני הגעתי לא היה ישראלי אחד שחי כאן או שרצה לבוא לכאן. הגל של ההתיישבות בברלין והזיהוי של ברלין כבית לישראלים הוא תופעה תרבותית מרתקת. יש כאן מוזיקאים ואנשי מחול ותיאטרון ואמנות פלסטית וספרות. ויש גם ישראלים מתחומים אחרים שמגיעים לכאן. כי העיר מאוד מאפשרת פיתוח".

- האם הצורך להקים פלטפורמה נובע מהצפיפות והצורך לבלוט בשטח?

"זה נכון לא רק בברלין אלא בכל מקום. בברלין יש 600 גלריות, יש חללים אלטרנטיביים ופעילות אדירה, אבל אין כאן כסף. גם היסטורית אפשר לראות שכל התנועות האמנותיות הגדולות גדלו בתרבויות אורבניות צומחות - ברלין היא מטרופולין והוא קרקע פורייה. הקסם הגדול של ברלין הוא בריבוי הקולות ובריבוד המרתק".

- החיבור עם יזמי נדל"ן ובעלי הון הוא לא לגמרי פשוט. למה זה כדאי להם?

הרטן: "היחסים בין כסף לאמנות הם יחסים ארוכים ומסובכים, שבהם שני הצדדים תורמים אחד לשני. האוטוריטה של כל אחד מהצדדים היא החשובה, ואסור לחצות את הקווים. כל אחד יודע מה הוא מביא לחתונה הזו ותורם להצלחתה.

"החיבור שלנו עם קייזמן יצא מנקודת פתיחה מאוד טובה בגלל שהוא אוסף אמנות וזה מעניין אותו. הוא היה קשוב לצרכינו ותרם בנדיבות גם את המקום ואת השיפוץ המתאים וגם את מימון החודשים הראשונים של הפעילות".

- הגלריה יכולה למכור?

"כן. במקרה של מכירת יצירות האמן יקבל 60% ו-40% יוקדשו להוצאות הפעלת הגלריה. המחירים נקבעו על-פי הגלריות המייצגות את האמנים, כיוון שאנחנו לא מקום מסחרי ופועלים ללא מטרות רווח".

- מחירי העבודות בתערוכת הפתיחה נעים בין 3,000 ל-20 אלף אירו.

בתערוכת הפתיחה, שהושקה אמש, משתתפים עשרה אמנים ישראלים המציגים מגוון סגנונות ומדיות. "האמנים המוצגים בתערוכה, חברי המעגל הראשון של הפרויקט מהווים מעין ליבה של מעגל רחב בהרבה שיוצג בתערוכות הבאות", כותבים האוצרים והיוזמים, ומבארים בכך את השם שנבחר לגלריה. "האמנים חיים ופועלים בארצות שונות אך מכירים זה את עבודתו של זה ובמובן מסוים, התערוכה היא מעין התכנסות בצוותא של ידידים".

שעות פתיחה: ג'-ש' 11:00-18:00. www.circle1.org