דירות בהישג יד? אלה השינויים שהוכנסו בחוק הוד"לים

במסגרת התיקון לחוק, יוארך תוקפו לשנתיים נוספות (עד אוגוסט 2015), הוד"לים יוכלו לדון בקרקע שאיננה רק קרקע מדינה כמו שהיה עד היום ובמקביל יוכלו לדון גם בתוכניות פינוי-בינוי, בתנאי שהתטכנית כוללת 70 יח"ד לפחות

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ב') את הארכת תוקפו של חוק הוד"לים והרחבתו במספר תחומים. כעת תעבור ההצעה המעודכת לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. במסגרת החוק שאושר הוכנסו שינויים המתייחסים גם לדיור בר-השגה, אולם חשוב לציין כי כל עוד אין חקיקה מוסדרת בנושא מדובר בהחלטות חסרות משמעות אמיתית.

במסגרת התיקון לחוק, יוארך תוקפו לשנתיים נוספות (עד אוגוסט 2015), הוד"לים יוכלו לדון בקרקע שאיננה רק קרקע מדינה כמו שהיה עד היום ובמקביל יוכלו לדון גם בתוכניות פינוי-בינוי, בתנאי שהתוכנית כוללת 70 יח"ד לפחות.

מלבד השינויים הללו הוכנסו עוד מספר תיקונים לחוק שאושר היום. תיקונים אלה גובשו על-ידי שר הפנים ויו"ר ועדת הפנים מירי רגב. על-פי שינויים אלה הוחלט לקבוע שיעור מצטבר של 25% דירות קטנות או דירות להשכרה או דירות בהישג יד להשכרה מכלל הדירות בתוכנית. כאשר בתוכניות פינוי-בינוי השיעור יעמוד על 10%. חשוב לציין כי החלטה זו אמנם נראית טוב על הנייר, אך חסרת כל משמעות כל עוד לא קובעת המדינה בחקיקה מה הוא דיור בר-השגה וכיצד ניתן לתרגם זאת לתוכניות. עד אז, המשמעות של תיקון מסתכם בתכנון דירות קטנות בלבד.

עוד שינוי שהוכנס במסגרת ההבנות בין סער לרגב הוא קביעת הבחנה בין דירות קטנות בפריפרייה והמרכז וזאת כדי לתת מענה יותר טוב לצרכים מקומיים באזורים האלה. עד לתיקון המוצע, דירה קטנה הוגדרה באופן אחיד והוגבלה ל-75 מ"ר, לאחר ההבחנה בפריפריה גודל הדירה הוגדל ל-100 מ"ר. במקביל הוחלט על הקמת צוות לצורך קידום תקנות דירות להשכרה בהישג יד שיסדירו את מחירי ההשכרה, זכאים, תנאים ומגבלות ועוד. בצוות בראשו יעמוד משרד הפנים יהיו חברים גם נציגי משרד הבינוי והשיכון, האוצר ומשרד רה"מ.

סער ציין בדיון כי בכוונתו לקדם יוזמה נוספת בתחום הדיור להשכרה: "בכוונתי לקדם צו לעניין הפקעת קרקע לצורך דיור בשכירות במחיר מופחת לפי סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה". עוד הוסיף סער כי עבודה ראשונית לקביעת עקרונות לצו כבר נעשתה.

"המשבר בתחום הדיור והעלייה במחירי הדיור מחייבים המשך נקיטה באמצעים ובהסדרים שיבטיחו הגדלה משמעותית של יחידות דיור, ובמהירות", אמר שר הפנים גדעון סער בדיון, "אנחנו עושים את זה היום באישור הארכה והרחבה של חוק הודלים. אני מאמין שההחלטות שהתקבלו כאן היום יתנו מענה טוב יותר גם בהיבט של תכנון במסלול מהיר של יחידות דיור- דבר שחיוני במצב שוק הדיור היום. וגם יינתנו מענים לצרכים של דיור בהישג יד. בשני הנושאים האלה אנחנו כולנו באותה חזית: זאת החזית למען החברה הישראלית".

ח"כ מירי רגב מסרה כי "מדובר בשינויים חשובים ביותר שעיקרם מתן פתרון למשבר הדיור העמוק בישראל. מטרת חוק הוודלים במקור להביא לדיור בר-השגה ולתת מענה לכל הרבדים. שר הפנים האיץ את השינויים בחוק, לרבות התקנת התקנות ויש לברך אותו, לולא תמיכתו החוק לא היה יוצא לדרך. מדובר בחוק חברתי שמביא בשורה חשובה לציבור בישראל . אנחנו נקדם גם את הדיור הציבורי בהמשך, זה פיתרון אחד מיני רבים למצוקת הדיור בישראל ויש לברך על ההישגים החשובים בחוק הזה".

ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה מסרו בתגובה כי "זוהי תוצאה של מאבק ממושך, אך גם בחוק המקורי היו סמכויות לקידום דיור בר השגה והם מעולם לא יושמו. נמשיך לעקוב אחר כל תוכנית וד"לית ולבדוק האם התחייבויות הממשלה אכן יצאו לפועל ויקדמו דיור בר השגה אמיתי או שמא זהו ניסיון להשתיק את הלחץ הציבורי שלא יניב דבר. כמו כן אנחנו מצרים על כך שאין התייחסות לדיור ציבורי בחוק ונמשיך להאבק גם בנושא".

לדברי עו"ד גיל גן-מור, נציג האגודה לזכויות האזרח בקואליציה לדיור בר השגה, "לכאורה יש פה הישג משמעותי, אבל הפרמטרים שלפיהם נדע האם השר גדעון סער רציני בכוונתיו ליצור מאגר של דיור בר השגה אמיתי יתבררו רק בחודשים הקרובים כשנראה את התקנות וכשנראה את היישום בפועל. רק אז נדע האם מדובר בהישג אמיתי או בניסיון למרוח שוב את הציבור כפי שנעשה לפני שנתיים עם חקיקת החוק. בכוונותיונו כעת להמשיך לעקב אחר כל תוכנית לדיור".