אמנות להמונים: תכירו את החנות לרכישת אמנות

חנות מתמחה שנפתחה בנמל תל-אביב, בהשקעה של כמיליון שקל, מציעה לקנות אמנות כמו כל פריט סגנוני בבית

יפה קונים אמנות? לא כל עסק ובית ממכר לאמנות הוא גלריה. לפעמים מדובר במכירות פומביות, לפעמים בירידי רחוב - כמו זה שבו בחן בחודש שעבר אמן החוצות בנקסי את עירנותם של תושבי ניו-יורק, כשהציע ב-60 דולר עבודות השוות אלפי דולרים. ז'אנר נוסף הוא זה של החנויות בבתי מלון וחנויות הגלריה המסחריות, שהיו בעבר רבות מהן ברחוב בן-יהודה בתל-אביב.

על הרקע הזה צמח מוטי אברמוביץ, היזם העומד מאחורי Art Market - חנות לרכישת אמנות שנפתחה לפני כשבועיים בהשקעה של כמיליון שקל. לדבריו, הוא מאמין כי רכישת אמנות אינה חייבת להיות מקושרת לעומק אינטלקטואלי ולהבנה והיכרות עם שוק האמנות. "אמנות נמכרת מצוין כחלק מחוויית התיירות והחופשה", הוא מספר מניסיונו. תיירים אמריקנים היו בין הלקוחות החשובים של גלריות הרחוב בתל-אביב, עד שהחלו האינתיפאדות לצמצם את התיירות לארץ. באיים הקאריביים ובהאמפטונס - יעדי החופשה החביבים על תושבי החוף המזרחי בארה"ב, משגשגות גלריות עונתיות, המוכרות בעיקר לתיירים.

אברמוביץ: "עבור אמריקנים מהמעמד הבינוני להוציא 5,000 דולר על תמונה נראה סביר. בעת ביקור בארץ נראה לתייר הגיוני לחלוטין להוציא סכום כזה על אמנות. לעומת זאת, כשהם שמעו שלקנות רכב עולה כאן 30 אלף דולר ויותר זה נשמע להם מופרך ולא קביל. אצל הישראלים זה הפוך", הוא אומר.

"אני פוגש את חבריי, אנשי הייטק ובעלי מקצועות מכניסים, והם לא תולים כלום על הקירות. פוסטרים אם הכלל". לדבריו, התחושה היא שאנשים נרתעים מלהיכנס לגלריות ה"רציניות". בתרבות הישראלית, יש יצירות אמנות ש"סובלות" מדימוי של מחיר גבוה (דימוי מוצדק או שלא, ומחירים מוצדקים או שלא) ומחסמי הבנה והכרת הנושא.

ללא חרדת קודש

ב-Art Market, שנפתח בנמל תל-אביב, באזור המתחדש של "יריד המזרח", מבקש אברמוביץ להחזיר עטרה ליושנה, אך הפעם לפנות לשוק הישראלי, ולמכור אמנות לבית המקומי. "אנשים יקנו ספה ב-20 אלף שקל ולא יתלו מעליה תמונה ב-2,000 שקל? כשזוג יוצא למסעדה הוא מוציא 500 שקל בלי להסס, אבל על רכישת תמונה במחיר דומה יחשבו שבוע", הוא מעיד.

- מדובר, בין היתר, בחינוך שוק לצריכת אמנות?

"חינוך זה יומרני. אני מציע שפע. יש כאן מבחר של סגנונות ומחירים, רמות יוקרה שונות, ללמד אנשים שאין כאן 'נכון' ו'לא נכון'. אם אתם אוהבים את זה - תקנו ותיהנו".

המודל של אברמוביץ הוא חנות שפתח לפני מספר שנים בסינגפור, על שטח קטן בהרבה, אך בהצלחה רבה. "בסינגפור הממשלה מעודדת את הציבור לקנות אמנות ולצרוך מוצרי תרבות. בדקנו את השוק במספר מוקדים במזרח אסיה. אנחנו עובדים גם באזורים אחרים בעולם ומכירים קהלים שונים".

יצירות האמנות תלויות בצפיפות על הקירות. לוקח לעין רגע או שניים להתרגל לרעש הוויזואלי ולהתחיל לברור את המוץ מהתבן. גם למי שאינו מיומן יש מן הסתם טעם משלו. יצירה טובה בולטת מבין שכנותיה הדקורטיביות. יצירה קטנה ואיכותית מונחת בתמימות ומפתה להושיט את היד. תג המחיר לא נורא. כאלף שקל לציור קטן של אקריליק על בד. יש גם יותר ויש פחות כמובן.

הרעיון של ארט מרקט הוא להיות אקלקטי ונגיש. אברמוביץ מדגיש שלא מדובר בגלריה, שהכניסה אליה מלווה בחרדת קודש מסוימת ובצורך להבין ולדעת מה מונח לפנינו, למה זה נחשב ומה ההקשר האמנותי שבו פועל האמן. כאן המטרה היא למכור, להעלות יצירות על הקירות, לשגר אותן אליכם הביתה. ולמרות זאת, אם תשאלו על אמן מסוים או על יצירה שמצאה חן בעיניכם, תוכלו לגלות שהוא בוגר צעיר של התואר השני בבצלאל, או שהיא אוטודידקטית שהחלה את דרכה בעיצוב גרפי ועשתה מהפך כשאחזה במכחול.

שמות כמו אורי שפירא (מעצב ואמן צעיר), רועי יריב (בוגר בצלאל), אילנה גל (שנוכחותה בחלל דומיננטית ובקרוב תציג במקום תערוכת יחיד), לצד יוחנן הרסון, שגם שימש כיועץ האמנותי להקמה, אהרון מסג ואפילו ניר הוד - עבודה גדולה ויקרה החבויה בחלק המרוחק ביותר, שתוצע ללקוחות פרטיים.

בארט-מרקט בנמל נדרש עדיין להכניס קצת סדר ולהפחית את רמת הרעש שמייצר הגודש הרב, אבל בצד האמנותי מדובר בבחירות ראויות, במגוון שמתחיל מקישוט קירות ומגיע לאיכויות גבוהות ומתומחרות בהגינות.

א'-ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-16:00, שבת 11:00-17:00. artmarketisrael.com