מכר ב-710 אלף שקל דירה שאינה שלו - וירצה 4 שנות מאסר

השופט: "הלב נכמר לנוכח התיאור של חתונת הזוג שהפכה מחג לחגא, כשהחופה נשטפה בדמעות משנודע כי לא יהיה לזוג היכן להתגורר"

הקמפיין שבו יצא משרד הפנים לאבטחת תעודות זהות מקבל צידוק במקרה הבא: שופט בית משפט השלום בתל-אביב, עידו דרויאן, גזר היום (ד') 4 שנות מאסר בפועל על אליהו אקוה בגין מכירת דירה במירמה. זאת לאחר שהודה והורשע בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות.

מגזר הדין עולה כי אקוה החליט למכור במירמה, תוך ביצוע מעשי זיוף, את דירתו של אחר - ולזכות בתמורתה. לצורך כך בשנת 2011 השיג את מפתח הדירה ואת תעודת הזהות של בעליה. לאחר מכן פרסם את הדירה למכירה, וכך הגיעו אליו רוכשים פוטנציאליים שביקשו לקנות את הדירה לבנם שזה עתה התחתן. הנאשם פגש את הקונים והציג את עצמו כמי שמייצג את בעל הדירה, שהינו חולה ומכור לסמים.

בתום משא-ומתן עם הורי הקונים, הוסכם על מכירתה תמורת 710 אלף שקל. במעמד החוזה הציג אקוה אדם שהתחזה לבעל הדירה, תמורת תשלום של 10,000 שקל. תמונתו צולמה והוכנסה לתעודת הזהות המזויפת.

לאחר השלמת החוזה נרשמה בחודש נובמבר 2011 הערת אזהרה על הדירה לזכות הקונים. בסך-הכול קיבל הנאשם במירמה תוך מעשי זיוף ושימוש במסמכים מזויפים סכום של 610 אלף שקל.

"ראשית כמובן הפגיעה בבעל הדירה, גזילתה של דירת מגורים הינה מהגזלות החמורות ביותר שיכול עבריין לעולל", ציין דרויאן בגזר הדין. "שנית, ולא פחות מכך, הפגיעה בקונים. שתי משפחות שהתגייסו לרכוש דירת מגורים לזוג צעיר והשקיעו 610 אלף שקל, סך נכבד ביותר. הנאשם אינו מתכוון לפצות את המתלוננים, וכך נותרה המשפחה עם החוב העצום וללא דירה. הלב נכמר לנוכח התיאור של חתונת הזוג, שהפכה מחג לחגא, כשהחופה נשטפה בדמעות משנודע כי לא יהיה לזוג היכן להתגורר".

ואכן, מציין דרויאן, לאחר החתונה נזקקו בני הזוג לחסדי אחרים שהניחו להם להתגורר זמן מה בדירה אחרת, וכיום הם מתגוררים בשכירות ועדיין מאוימים על-ידי בנק טפחות בשל המשכנתא שנטלו בסך 410 אלף שקל. הבנק מבקש מצידו לממש את זכותו הלגיטימית להחזר המשכנתא.

נפגעים נוספים מהפרשה הם כמובן בנק מזרחי-טפחות וכן ועורך הדין של הקונים שהסתבך שלא ביודעין בפרשה, וכן פקידי לשכת רישום המקרקעין, שאמינותם נפגעה.

"תאוות-בצע עירומה היא זו שהובילה את הנאשם לביצוע המעשה החמור שממנו לא נרתע בשום שלב של ביצוע התוכנית לאורך הזמן, על אף שידע היטב איזה אסון עתיד הוא להמיט על ראשי קורבנותיו, מוכר וקונים כאחד", ציין דרויאן. "הנאשם בן 30, נשוי ואב לארבעה, הסתבך בעבירות מירמה בגינן ריצה כבר פעמיים עונשי מאסר, ולמרות שלא השתכר כראוי, לא נמנע מלנהל אורח חיים פזרני ומנקר עיניים, כשהוא משתמש בשקרים ובמירמות כלפי סביבתו הקרובה והרחוקה, וכשהוא משכלל עם השנים את כישרונו לכך", מציין דרויאן בגזר הדין.

השופט דחה את טענות הנאשם כי היה מכור להימורים וכי ההתמכרות היא שגרמה למעשיו. "אין בטענה זו אלא ניסיון כוזב של הנאשם להסיר מעל כתפיו את מלוא האחריות ולהשיג הקלה בעונש", ציין דרויאן.

דרויאן גזר על הנאשם עונש מאסר בפועל של 4 שנים, נוסף למאסר על-תנאי בן חצי שנה וכן פיצוי בסך 650 אלף שקל לטובת הקונים.