הסתייגויות ממיזוג בזק-yes: דרישות להחמרת תנאים

רשות הגבלים עורכת שימוע במסגרתו פרסמה את התנאים למיזוג וכעת מתברר שחברות תקשורת דורשות להחריף את התנאים בדרך למיזוג

חברות תקשורת מסתייגות מתנאי המיזוג שקבעה רשות ההגבלים העסקיים במסגרת מיזוג בזק-yes. ל"גלובס" נודע שהחברות מגיבות בימים אלה במסגרת השימוע שעורכת רשות ההגבלים העסקיים, שהודיעה שבכוונתה להסכים למיזוג בתנאים, וכולן מעלות הסתייגויות כאלו ואחרות אשר מאחוריהן מסתתרת השאיפה לסכל את המיזוג, גם אם הדבר לא מופיע כך בנייר העמדה שהגישו בצורה רשמית.

משיחות עם גורמים שונים בקרב מתחרותיה של בזק, עולה שהן מבקשות לחייב את בזק לאפשר לכל שחקן שיפעל על גבי הרשת שלה, להתחייב לייצר עבורן פתרונות שיאפשרו להן להעביר שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט למאות אלפי צופים במקביל. מדובר בדרישה שמאחוריה טמון החשש מכך שעומס על רשת בזק לא יאפשר להעביר טלוויזיה בשידור חי בהיקפים גדולים, ואם לא תובטח איכות השירות של שידור טלוויזיוני כזה, המשמעות היא פגיעה מיידית באמון הלקוחות במוצר חדש.

בנוסף, רשות ההגבלים קבעה שלקוחות ספקיות האינטרנט שיפעילו טלוויזיה, לא יצטרכו לשלם עבור תעבורת הרשת. נסביר: ספקיות האינטרנט משלמות לחברות התשתית כסף רב עבור הפצת האינטרנט ואיסוף המידע מהלקוחות אליהן, במסגרת מה שקרוי הסכם הג'יגות (מלשון גיגה ביט - אלף מגה). כניסת הספקיות לעולם הטלוויזיה על גבי האינטרנט תאפשר לחברות התשתית לגבות סכומים גבוהים מאד מהספקיות מכיוון שהתשלום מבוסס על היקף התעבורה ברשת, ולכן ככל שהטלוויזיה תיכנס, כך יילך ויגדל התשלום שהן יצטרכו להעביר לבזק והוט.

לטענת חברות התקשורת, לתנאי זה אין כל היתכנות משום שלא ניתן לבדל לקוחות שרואים טלוויזיה על גבי האינטרנט מלקוחות אחרים שרואים סתם וידאו. התקנת מערכת שתדע לנטר סוגים כאלה של שידורים, עולה הון תועפות ולכן התנאי פשוט לא ישים.

עוד טוענות מתחרותיה של בזק, כי חיוני לאפשר קיומם של כללי אסדרה חדשים שיאפשרו למפעילים לרכוש מקטעי תשתית מבזק ולספק את השירותים על גבי מקטעים אלה בצורה עצמאית (שוק סיטונאי). החברות טוענות שקיומו של שוק סיטונאי מייתר חלק ניכר מהתנאים שהציבה הרשות למיזוג, ולכן יש להמתין עד שיוקם.

בכל הקשור לתוכן שאותו חברת yes תחויב למכור לכל דורש ולא תהיה לה בלעדיות על תוכן בכלל לתקופה של שנה וחצי, טוענות החברות שבנושא התוכן צריך להפעיל שורה של אמצעים על מנת לוודא שאי הבלעדיות בתוכן תישמר אחרת אי אפשר יהיה לאכוף איסור מעין זה משום שמדובר במאות הסכמי תוכן שיש לחברה והדבר לא ניתן לעיקוב.

נציין שחברות התקשורת שיוצאות נגד תנאי המיזוג לא היו מוכנות לחשוף את שמן.