תחנות הכוח של חברת החשמל - המזהמות ביותר בישראל

שיאני פליטת גזי החממה בארץ הם חברת החשמל, מפעל המלט נשר ובתי הזיקוק בחיפה ■ התעשיינים: "מטילים רפש על מגזר שלם"

תחנות הכוח של חברת החשמל, מפעל המלט נשר ובתי הזיקוק בחיפה הם הגופים שפולטים הכי הרבה מזהמים וגזי חממה לאוויר - כך עולה ממרשם הפליטות לסביבה שפרסם היום (א') לראשונה המשרד להגנת הסביבה. מרשם הפליטות מתבסס על נתונים שמסרו למשרד 424 גופים תעשייתיים ועסקיים מתוקף החוק ומתייחסים לשנת 2012.

עוד עולה מהנתונים כי העיר המזוהמת ביותר היא אשדוד, אחריה חיפה ובמקום השלישי חדרה. את המקום הרביעי תופסת המועצה האזורית רמת חובב ואת המקום החמישי אשקלון.

הנתונים על ההיקף וסוג הפליטות שנמסרו בידי הגופים עצמם פורסמו הבוקר באתר אינטרנט חדש שהשיק המשרד להגנת הסביבה בשם מפל"ס (מרשם פליטות לסביבה). באתר זה ניתן לצפות בנתוני הפליטות של מאות הגופים ובסוגן על גבי מפה ובהתאם לענף שבהם הם פועלים. במשרד להגנת הסביבה דיווחו, כי בתוך 4 שעות נכנסו אליו פי 7 יותר גולשים מאשר ביום רגיל, וכי בכל שעה נעשים כ-4,000 ניסיונות לגלוש בו.

עם השקת האתר אמרו במשרד כי הנתונים שמופיעים לצד הגופים המדווחים כוללים אך ורק חומרים מזהמים מהמגזר התעשייתי, ואינם כוללים פליטות שמקורן בתחבורה או במגזר הביתי. מהנתונים שמסר המשרד עולה, כי בשנת 2012 ישראל פלטה 57,167,000 טון של גזי חממה לאוויר. במשרד הדגישו כי רוב הפליטות של אותם גופים נעשו בהתאם לתקנים המחמירים שנקבעו ואושרו על ידי הגורמים המקצועיים שלו.

פרסום הנתונים עורר תרעומת בקרב התעשיינים. "מדובר בנתונים שהועברו בידי התעשייה למשרד להגנת הסביבה, אך הם מוצגים בלי לציין אם מדובר בנתונים טובים או לא ובלי לציין אם הם עמדו בתקנים השונים. יש כאן ניצול ציני של נתונים שהחברות העבירו בעצמן, שמדי שנה משקיעות מיליארדי שקלים על הטמעת מערכות חדשות להפחתת הפליטות. בנתוניהן נעשה שימוש לא הגון והושלך רפש על סקטור שלם", אמר ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק. במשרד להגנת הסביבה הבהירו כי מדובר בנתונים שדווחו בידי התעשיינים ולפרסומם קדמו הליכים של בירורים וקבלת הבהרות מהם.

מחברת החשמל נמסר: "תחנות הכוח של חברת החשמל עומדות בערכי הפליטה הנדרשים שמותאמים לתקנים בינלאומיים. נתוני הדיווח מתייחסים לשנת 2012, שבה עקב משבר הגז ממצרים, נעשה שימוש נרחב במזוט ובסולר, שהם דלקים יקרים ומזהמים. עם הגעת הגז ממאגר תמר במארס 2013, מייצרת החברה כ-50% מהחשמל באמצעות גז טבעי - מה שהביא להפחתה משמעותית בפליטות מתחנות הכוח".

"לצערנו, הדירוג והכמויות שפורסמו לא נותנים אינדיקציה אמיתית לחשיפת הציבור לחומרים מזהמים שכן הוא מתעלם ממאפיינים שונים של תחנות הכוח, כמו גובה הארובות וטמפרטורת הגזים החמים שיוצרים פיזור מזהמים מיטבי. רק חלק מזערי מהם נקלט במיקומה של האוכלוסייה. זאת, לעומת פליטות של כלי רכב שמהוות מקור זיהום ראשי לאוכלוסייה".

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, מסר היום כי "אחד היעדים המרכזיים למענם אנחנו פועלים הוא לאפשר לעם ישראל לנשום אוויר נקי. המודעות והמעורבות של הציבור הם רוח גבית ליעד זה. השקיפות מוכיחה את עצמה כמרכיב מרכזי במאבק נגד המזהמים, וגם כשמדובר במפעלים שעומדים בתקן, יש לפעול למען צמצום הזיהום".

המפעלים המזוהמים ביותר בישראל
 המפעלים המזוהמים ביותר בישראל