אורי יוגב: "40% מעובדי נמל אשדוד הם קרובי משפחה"

מנהל רשות החברות הממשלתיות תוקף את הנפוטיזם בחברות הממשלתיות ומתייחס גם לפרויקט לאיתור דירקטורים מהציבור: "רוצים שירות טוב יותר במחיר נמוך יותר" ■ 10,800 איש הגישו מועמדות למשרת דירקטור בחברה ממשלתית

אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, התייחס היום (ב') במושב הפתיחה של כנס ירושלים לכלכלה וחברה של לשכת רואי החשבון, להתנהלות בחברות הממשלתיות - וטען: "יש תופעה חריפה של נפוטיזם".

לדבריו, דברים רבים השתנו מאז דוח מבקר המדינה שפורסם ב-2007, אך יש יוצאים מהכלל: "בנמל אשדוד התופעה מתבטאת ב-40%, זו דוגמה לתופעה שהרגולציה לא פתרה. צריך לזהות את החריג ולטפל בזה, גם אם זה ייקח זמן".

יוגב התייחס גם לפרויקט איתור דירקטורים מבין הציבור, ומסר כי עד לשעה האחרונה נרשמו 10,800 איש, מתוכם כ-3,000 נשים. לדבריו, יש לשנות בחקיקה את העובדה ששרים ממנים לא רק דירקטורים בחברות ממשלתיות אלא גם את יושבי-הראש: "זה דבר שכמעט ואינו קיים בעולם, וזה ידרוש שינוי בחקיקה".

לפי יוגב, "אנו מעוניינים לחזק את הרמה של הדירקטוריון ולהגדיל את אי-התלות. צריך לנהל את החברות כמו עסק. עד היום לא היתה הפרדה בין פונקציות הבעלות (לתת שירות טוב ויעיל) לבין פונקציות הרגולציה (כגון פיקוח מחירים). המטרה היא שיינתנו שירותים יותר טובים, ובתקווה גם יותר בזול. אנחנו רוצים שיפור משמעותי ברמת הניהול של החברות.

"רשות החברות הממשלתיות בדקה מה קיים במדינות ה-OECD, איך מנהלים חברות בבעלות ממשלתית. מדינות אחרות בנו בנק דירקטורים. צריך גם לקיים מעקב אחר התפקוד שלהם לאורך זמן. זה חשוב כדי שהדירקטוריון יהיה מקצועי וחסר פניות".

רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון, התייחס להתנהלות הבעייתית של הממשלה בדרך לרווחה כלכלית לטווח ארוך ולגזירות הכלכליות: "כיום ממשיכים בחקיקה שנופלת כנטל על אזרחי המדינה שמשלמים מס. עם שיעורי מס כאלה, רשות המסים תאבד את משלמי המסים שלה".

גולדברג אף התייחס להחלטת הממשלה שלא להעלות את מס ההכנסה. לדבריו, לשכיר ישתלם יותר לקבל בחזרה את קצבת הילדים שהייתה נהוגה עבור שני הילדים הראשונים.

גולדברג התייחס גם לבעיות הדיור ואמר כי מה שלא מספרים לציבור הוא שהקבלנים מפחדים לבנות בשל חוסר ודאות בענף ומחשש שיפסידו השקעות: "אין היצע של דירות בגלל רכישות של תושבי חוץ".

מבקר המדינה, יוסף שפירא, התייחס לתקוות הרבות מצד הציבור לו זוכה המוסד בראשו הוא עומד, ואמר כי דוחות מבקר המדינה אינם מעלים אבק, אלא מסירים אבק מעל פעולות הרשויות השונות.

לדברי המבקר, "הדוח בנושא הפנסיה של עובדי חברת החשמל כלל ביקורת חריפה על ההסדר, במסגרתו נתגלה חשבון נסתר של 2 מליארד שקל. היה עודף הפרשות לפנסיה של 8.8 מיליארד שקל. החיסכון בעקבות החשיפה עמד על 2.5 מיליארד שקל. ממצאי הביקורת סייעו, בין היתר, להציל את חברת החשמל מקריסה".

שפירא טען גם הוא, בדומה לחבריו, כי רפורמות צריכות להיות ארוכות-טווח, וקרא להקמת גוף ביקורת פנימית שיאגד ויגדיר כללים עבור כל גופי הביקורת.

גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, התייחס לדברי שפירא ואמר כי יש צורך לשתף פעולה בעניין הביקורת. רוטקופף עדכן כי בישראל ישנם למעלה מ-25 אלף רואי חשבון, ועל כך הוא מברך: "חשוב לשמור על רמת המקצוע", אמר, "אבל תוספת של כוח-אדם למשק היא חשובה".