האוצר: רוכשי דירות בת"א משתכרים בממוצע 57 א' ש'

ירידה חדה של 42% ברכישת דירות על-ידי זוגות צעירים ברחובות וירידה של 7% בתל-אביב, בהשוואה לרבעון הקודם

מסקירת משרד האוצר לרבעון השלישי של 2013 עולה כי נרשמה ירידה חדה של 42% ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים ברחובות וירידה של 7% בתל אביב, בהשוואה לרבעון הקודם. במשרד האוצר מסבירים את הירידה ברכישת דירות בהחמרת תנאי המימון למשכנתאות.

בתל אביב מורגשת ירידה חדה של 30% ברכישת דירות על ידי משקיעים בהשוואה לרבעון הקודם, זאת לאחר עלייה של 28% ברבעון הקודם. ברמה הארצית רשמו המשקיעים ירידה של 27% ברכישת דירות ברבעון השלישי לעומת השני.

באוצר מסבירים את הירידה בפעילות המשקיעים ברבעון השלישי באי הוודאות ששררה ברבעון השני לגבי ביטולו האפשרי של הפטור ממס שבח למשקיעים. אי ודאות זו הוסרה עם פרסום חוק ההסדרים בחודש יוני, שקבע כי הפטור אכן יבוטל, אולם הוא ייכנס לתוקפו רק בינואר 2014.

לאחרונה נשמעות יותר ויותר ההנחות כי הירידה ביכולתם של זוגות צעירים לרכוש דירה נובעת לא ממחירי הדירות, אלא כתוצאה מהשכר. בסקירת האוצר צוין, כי כל הזוגות הצעירים שרכשו דירה בת"א ברבעון השלישי של 2013 הינם בעלי רמת מינוף גבוהה יותר מהזוגות צעירים שרכשו דירה בת"א לפני ארבע שנים. המחיר הממוצע של דירה שרכשו זוגות צעירים מבוססים בת"א ברבעון השלישי של 2013 היה גבוה ב-54% ממחירה של דירה שרכשה אוכלוסייה זו ב-2009.

בהתייחסות לפלחי השכר של רוכשי הדירות בערים השונות מוסרים באוצר כי השכר הממוצע של רוכשי הדירות בת"א עמד ברבעון החולף על 57 אלף שקל בחודש - זינוק של פי 2.2 בהשוואה לרבעון הקודם. הכוונה היא לשכר של משקי הבית. "שינוי זה עשוי להסביר את העלייה החדה במחירי הדירות הנרכשות", נכתב בסקירת האוצר.

בבאר שבע נרשמה הירידה החדה ביותר - של 31% - ברכישת דירות על ידי משקיעים ברבעון השלישי של השנה לעומת השני. אחריה דורגה תל אביב עם שיעור ירידה של 30% בפעילות משקיעים, ואחריה חדרה, עם ירידה של 28.6% ברכישת דירות על ידי משקיעים לעומת הרבעון הקודם. יש לציין, כי בכל הערים שנבדקו נרשמה ירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים, כאשר שתי הערים היחידות שרשמו ירידות מתונות יחסית בפעילות המשקיעים הן חיפה (4.9%), וירושלים (2.7%) ברכישת דירות ע"י משקיעים ברבעון השלישי.

בסך הכל נרשמה ברבעון השלישי של 2013 ירידה של 18% במספר העסקאות בהשוואה לרבעון הקודם, כאשר הירידה החדה במכירות הקיפה את כל האזורים, למעט ירושלים וחיפה שבהן נרשמה ירידה מתונה יותר של 8% במספר העסקאות. בירושלים נרשם גידול ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים שרשמו עלייה של 11% ברכישת דירות בעיר, על רקע מתן "מענק ירושלים" לרוכשי דירה ראשונה בעיר, ובחיפה נרשם גידול בדירות חדשות על ידי משקיעים, ששיעורם עמד על 27% מסך העסקאות בעיר, לעומת 16% בשני הרבעונים הקודמים.

דירות
 דירות