גז דחוס הוכר כדלק: "יחסוך לנהגים אלפי שקלים בשנה"

שר התשתיות חתם בסוף השבוע על צו המתיר לתדלק כלי רכב ב-CNG

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום חתם בסוף השבוע על הצו המתיר לתדלק כלי רכב בגז טבעי דחוס (CNG). משמעות החתימה על הצו היא שהגז הטבעי הדחוס יוכר כדלק לתחבורה לצד בנזין, סולר וגפ"מ (גז בישול).

"אנחנו ממשיכים לפעול בכל התחומים נגד יוקר המחיה והחיסכון לצרכנים כבר בפתח", אמר שלום, "כאשר הגז הטבעי יחליף את הבנזין והסולר יוכלו הנהגים לחסוך אלפי שקלים בשנה וליהנות מנסיעה נקייה וזולה יותר".

לפי אומדני משרד התשתיות, המעבר ל-CNG יכול לחסוך עד 1,700 שקל בשנה בעלויות הדלק של כלי רכב פרטי עם מנוע של יותר מ-1,400 סמ"ק, בהנחה שמחיר ה-CNG יעמוד על 5.4 שקלים לליטר. המעבר ל-CNG יכול לחסוך כ-55 אלף שקל בשנה בעלויות הדלק של אוטובוס ממוצע וכ-34 אלף שקל בעלויות הדלק של משאית ממוצעת, בהנחה שמחיר ה-CNG שישלמו יעמוד על 4.5 שקלים לליטר. ה-CNG המופק מגז טבעי פולט פחות מזהמים מהבנזין ומהסולר.

ואולם, אומדני המשרד מבוססים על ההנחה שהמיסוי על הגז הטבעי לא ישונה, בעוד שרשות המסים כבר הודיעה על כוונתה להעלות באופן משמעותי את המיסוי על הגז. הכנסות המדינה ממיסוי על דלק מגיעות ליותר מ-16 מיליארד שקל בשנה.

הצו שעליו חתם השר הוא חלק מהמאמץ הממשלתי לעודד הקמת תשתיות שיאפשרו תדלוק כלי רכב ב-CNG. חברת דלק גז טבעי מקימה כיום תחנת תדלוק ראשונה באזור צריפין, בעלות של כ-3 מיליון שקל, שמחציתה מענק של משרד התשתיות הלאומיות. הסבת אוטובוסים ל-CNG מעוכבת בגלל ניסוי שנערך בפיצוץ אוטובוס המונע ב-CNG - ניסוי שתוצאותיו היו קשות בהרבה מפיצוץ דומה שנערך באוטובוס רגיל. עד שיימצא פתרון לבעיה הביטחונית, מקווים במשרד התשתיות להסבת ציי כלי רכב פרטיים גדולים.