קמטק ואלטק הדפיסו קופון

הקישור שנעשה בשבוע החולף בין שתי הישראליות הקטנות לתחום הלוהט של מדפסות תלת-ממד, הביא להן חגיגת קניות במחזורי ענק

חגיגת קניות במחזורי ענק הייתה השבוע בשתי מניות ישראליות קטנות שאני מחזיק כאן, קמטק (CAMT) ואלטק (ELTK). אני מתחיל לחשוד שיש כאן תופעה חדשה, כי שבועיים לפני כן זה קרה בקטנה ישראלית אחרת, און טראק (OTIV).

לפחות לגבי שתי הראשונות, היקפי המסחר יחסית לכמות המניות שיש בשוק מרמזים על העובדה שסחרני יום אמריקאים, פרטיים וקרנות, התלבשו על הישראליות הללו. הם ביצעו מאות קניות ומכירות תוך-יומיות, שגרמו להיקפי מסחר של פי כמה וכמה מכמות המניות הצפה שיש בכל אחת מהן.

בגלל הצלחה מסחררת של כמה חברות בתחום מדפסות תלת-ממד, הבינו ספקולנטים מתוחכמים שכמו בתקופת בועת הדוט.קום, כאשר כל מניה עם סיומת של דוט com טסה לשמים, כך יקרה היום למניות שידביקו להם משהו שקשור להדפסות 3D.

מאמר בסיקינג אלפא מיום שני שעבר, שבדרך מתוחכמת קשר בכותרת שלו את קמטק ממגדל העמק למדפסות 3D, הדליק את המניה, והעדר הסתער. זה קרה למרות שאין לקמטק שום קשר למדפסות 3D מהסוג שוול סטריט אוהבת, דוגמת 3D סיסטמס (DDD) או סטרטסיס (SSYS), שנסקו בשנתיים האחרונות במאות אחוזים.

קשר הדפוס הישראלי

אולי בגלל העובדה שלישראל יש קשר חזק לעולם הדפוס, הספקולנטים התלבשו על קמטק. סאייטקס עסקה בדפוס, ובני לנדא, באמצעות אינדיגו, הביא מכאן לעולם את מהפכת הדפוס הדיגיטלי. גם ל-DDD ול-SSYS, שהגיעו לרמות שווי של מיליארדי דולרים, יש שורשים ישראליים.

ברביעי שעבר, בריאיון לרשת CNBC, אחרי תוצאות טובות, ציינה מנכ"לית HP (HPQ) מג ווייטמן, שלאינדיגו שנרכשה מלנדא היה רבעון חזק. את DDD מנהל זה כעשור אבי רייכנטל, שעזב את ישראל בגיל 20 אחרי לימודי ישיבה ושירות צבאי. מתחילת השנה מנהל גם את SSYS ישראלי, דויד רייס, שלפני כן מיזג לתוכה את אובג'קט. מנהל הכספים הוא ארז שמחה, שהגיע מאורבוטק (ORBK).

אז מה כן עושה קמטק בעולם ההדפסות, ואיך אלטק קשורה לעניין? על בסיס חברת פרינטאר, שנרכשה בסכום פעוט במשבר 2009, פיתחה קמטק מכונה להדפסה על מעגלים מודפסים, שבעזרת טכנולוגיה דיגיטלית ייחודית מחליפה כמה מהתהליכים הכימיים המורכבים שמתבצעים היום, בצביעת חומר הבידוד הירוק על המעגלים.

לפני רכישתה, כאשר פרינטאר הייתה עצמאית, היא בחרה ביצרנית המעגלים אלטק כאתר ניסויים שלה, והקשר הזה נמשך עד היום, לשביעות רצונם של שני הצדדים, למרות שאלטק היא מתחרה ישירה של יצרנית המעגלים פי.סי.בי, שהיא חברת אחות של קמטק.

על פי קמטק, וגם אלטק, אחרי שנות פיתוח רבות, ביצועי המכונה היום טובים, והיא תתחיל את החדירה לשוק בשנה הבאה. לפני קמטק עומד פוטנציאל שוק של 600 עד 700 מיליון דולר בשנה, וכמו במודל העסקי של אינדיגו, הרווחיות הגבוהה תבוא מהדיו. זאת פריצת דרך גדולה עבור קמטק, אבל אין קשר - ואין מה להשוות - לשווקים הפוטנציאליים של חברות מדפסות התלת-ממד הנ"ל.

הזדמנות לפריורטק לשחרר מניות

אל מול תופעת העדר, אני לא אתפלא אם נקבל בקרוב דיווחים שבעלי עניין בקמטק, כמו למשל אביגדור וילנץ, שמחזיק 6%, מכרו חלק מאחזקותיהם במחירי השיא של מעל 6 דולרים שהיו בימי האופוריה.

גם עבור החברה האם של קמטק, פריורטק, שמחזיקה 60%, הייתה זו הזדמנות נדירה לשחרר מניות לשוק במחירים שלא חלמה עליהם. כבר הרבה שנים משקיעים מוסדיים אמריקאים שרוצים להיכנס לקמטק מתלוננים שאין מספיק מניות בשוק, ושעל פריורטק למכור, ולרדת משמעותית בהחזקותיה.

לאלטק זאת הייתה "סערה מושלמת", וההקשר לקמטק, פלוס תוצאות מצוינות, העלו את המניה לשיאים - 3.95 דולרים - שלא ראתה הרבה מאוד שנים.

בדיוק לפני חודש מכר יוסי מימן את השליטה בחברה לפי שווי של 9.5 מיליון דולר, ובסגירה של יום שישי היא שווה יותר מ-27 מיליון דולר, אם לוקחים בחשבון את מספר המניות אחרי החלפת הבעלות.

ממצב שבו המשקיעים העניקו לאלטק פרמיית שליטה שלילית בימיו של יוסי מימן, כי היא לא הייתה בראש מעייניו, הם מעניקים היום פרמיית שליטה גבוהה לבעלות החדשה של ניסטק, באמצעות היו"ר יצחק ניסן, והמנכ"ל הוותיק שנשאר, אריה רייכרט. ביקושים חזקים - בעיקר ממערכת הביטחון - פלוס סינרגיה טובה עם ניסטק, אמורים להביא לתוצאות חזקות גם בהמשך.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.