גופים יהודיים ייעצו לגביזון בהגדרת "מדינה יהודית ודמוקרטית"

לפני כ-4 חודשים מינתה לבני את פרופ' רות גביזון לנסח את הביטוי החוקתי לישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית" ■ "המכון למדיניות העם היהודי" יסייע לה

גופים יהודיים מרחבי העולם ישתפו פעולה עם פרופ' רות גביזון, שהתבקשה על-ידי שרת המשפטים ציפי לבני לנסח את ההגדרה החוקתית לביטוי "מדינה יהודית ודמוקרטית", המופיע בחוקי היסוד.

בין היתר, מדובר ב"מכון למדיניות העם היהודי", בראשות דניס רוס, לשעבר יועץ בכיר לארבעה מנשיאי ארה"ב; סטיוארט איזשטאט, לשעבר תת-שר החוץ ותת-שר האוצר האמריקאי; וליאוניד נבזלין, שאמור לבדוק את עמדת היהודים בתפוצות בנושא זה.

לפני כ-4 חודשים מינתה שרת המשפטים ציפי לבני, בהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי מפלגות הקואליציה, את גביזון לנסח לראשונה את הביטוי החוקתי למדינת ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית".

"הגיעה העת לפתור את המחלוקות ולגבש הסדר שיעשה את האיזון הראוי והנכון בין הערכים של המדינה כיהודית ודמוקרטית", אמרה אז לבני. "הצורך כעת נובע מהמחלוקות החברתיות והמשפטיות המהותיות, והצעות חוק שבהן כל צד במפה הפוליטית מנסה לכפות את השקפת עולמו".

בפנייתה של לבני לפרופ' גביזון כתבה השרה: "אני מאמינה שהגיעה העת לנסח הסדר חוקתי העוסק באופיה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, ומעגן את מרכיבי זהותה באופן המאזן ומשלב ערכים אלה, הן היהודי והן הדמוקרטי".

פרופ׳ גביזון, שנענתה להצעה, מסרה: "אני מודה לשרת המשפטים על האמון שהיא נותנת בי. אפעל במטרה לסייע בקידום הרצון לתת עיגון חוקתי לזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח העקרונות המפורטים בהכרזה על הקמת המדינה. במהלך עבודתי אבחן את ההצעות המונחות על שולחן הכנסת ואתייעץ עם הגורמים הרלבנטיים. לאחר שתגובש הצעה ראשונית, היא תימסר לשרת המשפטים ותועמד לדיון ציבורי כנדרש".

כעת, בעקבות פנייתה של גביזון למכון, החל תהליך שנועד לאפשר ליהדות העולם לקחת חלק בדיון על אודות אופיה של מדינת ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". הממצאים יעובדו למסמך מסכם שיציג את עמדות יהודי התפוצות בסוגייה.

פנייתה של גביזון למכון נעשתה כבר לפני כחודשיים, בהצעה "לנצל את מעמדו הייחודי בעולם היהודי ולהצטרף לתהליך החשיבה על הדרך הנאותה לתת לזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עיגון חוקתי נוסף". במכתבה למכון הוסיפה גביזון כי היא מאמינה ש"משמעות יהודיותה של ישראל והיחס שלה לדמוקרטיה ולזכויות אדם חשוב לכל היהודים".

נשיא המכון, אבינועם בר-יוסף, מסר כי "צומת הכרעה חוקתית משמעותית כמו זאת שישראל מתקרבת אליה, היא גם הזדמנות לשיח מעמיק בין יהודים בכל מקום בעולם על דמותה של ישראל כמדינת הגרעין שלהם".

במסגרת זו הופץ בשבועות האחרונים "קול קורא" למאות קהילות וארגונים יהודים לקיים סמינרים מונחים, על-פי מתווה המוצע על-ידי המכון. מספר פדרציות יהודיות גדולות כבר נענו בחיוב.

בנוסף מתעתד המכון לקיים את הכנס השנתי הקרוב בצפון אמריקה בהשתתפות גביזון, ובו ישתתפו נציגים מרכזיים של יהדות העולם, שיתמקדו בדיון בנושא ויגבשו המלצות למדינת ישראל.