מנכ"ל eBay: "משלוחים ע"י מזל"טים - פנטזיה של אמזון"

ג'ון דונהיו: "אנחנו עובדים על דברים שישנו את החוויה של הצרכנים"

מנכ"ל eBay, ג'ון דונהיו, כינה את התוכנית של אמזון - לבצע משלוחים של מוצרים באמצעות מזל"טים - פנטזיה.

"אנחנו לא מתמקדים בפנטזיות ארוכות-טווח", אמר דונהיו בראיון לאמילי צ'אנג מבלומברג, כאשר שאלה אם הוא עומד להראות לה מזל"ט. "אנחנו עובדים על דברים שישנו את החוויה של הצרכנים היום", הוסיף.

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, אמר בשבוע שעבר כי חברת המסחר המקוון הגדולה בעולם בוחנת את השימוש במזל"טים לצורך העברת חבילות קטנות, מיזם שעל-פי תחזיותיו יתרחש תוך 5 שנים. מאמץ זה נתקל בהתנגדות מצד רגולטורים וספקנות מצד חברות שילוח.

אמזון, eBay, גוגל וכן חברות סטארט-אפ רבות מנסות להאיץ את מהירות המשלוחים לצרכנים כדי לצבור יתרון תחרותי. תוכנית ה-Prime של אמזון, שדמי המנוי שלה עומדים על 79 דולר לשנה, קבעה סטנדרט בתעשייה של משלוח תוך יומיים; אך eBay השיקה שירות משלה בשם eBay Now שמבטיח משלוח תוך שעה.

המזל"טים שמתכננת אמזון יתוכנתו בקואורדינטות של GPS שיאפשרו להם לטוס ישירות לפתח ביתו של לקוח ולהשאיר שם ספרים, מזון וסחורות קטנות אחרות, כך על-פי דברי בזוס וסרטון של החברה שהועלה ליוטיוב.

אמזון ממתינה שמנהלת התעופה הפדרלית תקבע כללים לשימוש במזל"טים, כך אמר בזוס. על אף שהקונגרס האמריקאי דרש ממנהלת התעופה ליצור כללים המאפשרים למזל"טים אזרחיים לטוס עד לשנת 2015, פקיד ממנהלת התעופה, מייקל הוארטה, אמר בחודש שעבר כי אינטגרציה מלאה עשויה להימשך זמן רב יותר.

בינתיים, חברת UPS הגיעה למסקנה כי הביקוש למזל"טים קטן מדי כעת כדי לאפשר להתגבר על אתגרי עלות ואתגרים טכנולוגיים - כך אמר מנהל השיווק והמכירות הראשי אלן גרשנהורן בראיון לפני מספר ימים.

מרי אוסאקו, דוברת מטעם אמזון, טרם הגיבה.

"חדשנות נועזת"

דונהיו אמר כי eBay מתמקדת בחדשנות במסחר, כמו שירות המשלוחים eBay Now וחלונות ראווה עם מסכי מגע.

"חדשנות נועזת היא עניין חשוב, אך המיקוד שלנו בחדשנות נועזת הוא במסחר", כך אמר דונהיו. "לכן הרעיון של חלון ראווה במסך מגע הוא בגדר חדשנות נועזת. אנחנו ממקדים את פריצות הדרך שלנו בתחומי היכולת שלנו, ועל-ידי כך מצמיחים את אותם תחומים".

דונהיו גם השתמש ביוזמות של החברה בתחום המסחר הנייד כדוגמה לחשיבה מחוץ לקופסה שהשתלמה לחברה. היקף התשלומים באמצעות מכשירים ניידים יעלה על 20 מיליארד דולר בשנת 2013, כמו גם ב-Paypal - כך מסרה החברה בחודש ינואר. מדובר בעלייה מעבר לסכום של 27 מיליארד דולר בשתי החברות ביחד יחסית לשנת 2012.