"מי שבוחר להיות אפור יהיה כזה, ולא רק בניכיון צ'קים"

דני מזרחי, הבעלים והמנכ"ל של חברת ניכיון הצ'קים אופל באלאנס, מתעקש שמדובר בבנקאות לכל דבר: "אני נלחם שנים עם התדמית שקושרת אותנו לשוק האפור"

רבים בציבור רואים בענף ניכיון הצ'קים חלק ממה שמכונה "השוק האפור". אולם דני מזרחי, הבעלים והמנכ"ל של חברת ניכיון הצ'קים אופל באלאנס, שהצטרפה לבורסה לפני כחצי שנה, מתעקש כי מדובר בבנקאות מסוג שונה: "אני רואה את עצמי כבנקאי לכל דבר. אני בקיא בתחום, ויש לי ידע שנרכש עם השנים. המערכת שלנו מקבילה למערכת הבנקאית".

מזרחי מודע לתפיסה הרווחת, ולדבריו, "אני נלחם שנים עם התדמית שמקשרת אותנו לתחום האפור והלא נקי. לא רק שאני לא אפור, אני מתנהל בצורה מופתית וראויה לשבח.

"מי שבוחר להיות אפור יהיה כזה, ויש כאלה בכל תחום, לא רק בניכיון צ'קים. אבל אני בחרתי לצאת לבורסה, כי אני גאה במה שאני עושה ובאיך שאני עושה. אני עובד בשיתוף עם כל הרשויות, ומתנהל נקי כמו בית-מרקחת".

באותה נשימה מותח מזרחי ביקורת על עמיתיו במערכת הפיננסית: "אני מתחרה של הבנקים, ולוקח מהם לא פעם עסקאות, אז יש כאלה שנוח להם להציג כל מה שהוא לא בנק כאילו הוא אפור, למרות שאצלנו זה עסק של מקצוענים.

"לצערי במיוחד הבנקים הגדולים מציגים את כל מה שהוא לא בנק כאילו אינו ראוי, וזה לא נכון. אנחנו מספקים אופציות להמון עסקים שאמרו להם לא. אנחנו יודעים לזהות אותם, ולהיות במקום הנכון מבחינתם. אבל יש גם המון לקוחות שזקוקים לנו, ולא מעיזים להגיע בגלל התדמית".

דני מזרחי (42) יושב במשרדי אופל באלאנס באשדוד, שבה שותפים גם אחיו שחר ויהושע, גיסם מיכאל איתן, בנו עודד ועו"ד החברה, אורן בן יאיר. דני הוא הרוח החיה מאחורי העסק, שאותו הקים לפני כ-18 שנה, לאחר שהיה מעורב קודם לכן בעסקי האדריכלות והעיצוב. לדבריו, "כל הזמן אהבתי את תחום הפיננסים, לכן התחלתי ללמוד אותו. אז הוא היה מאוד לא מקצועי, והתחלתי לבנות עסק רציני".

מוזגה לגלובליקום

כאמור, אופל באלאנס הצטרפה מוקדם יותר השנה לבורסה, באמצעות מיזוג לתוך השלד הבורסאי גלובליקום, וזאת בניגוד למגמה הכללית של מחיקת חברות מהבורסה, על רקע התגברות הרגולציה והצטמקות מחזורי המסחר.

מזרחי מסביר, כי גם מהלך הרישום לבורסה קשור בין היתר לניסיונותיו להילחם בתדמית הבעייתית של הפעילות: "נכנסנו לבורסה משתי סיבות. הראשונה היא השקיפות - כדי שחברות גדולות שמעוניינות לעשות עסקים וחושבות שעסקאות מחוץ למערכת הבנקים הן פחות טובות, יכירו וילמדו אותנו. סיבה נוספת להצטרפות לבורסה היא כדי לגייס אשראי נוסף לפעילות. אשראי הוא חומר הגלם שלנו, ויותר אשראי מייצר יותר הכנסות".

מניית אופל באלאנס בינתיים לא ממריאה, ומשקפת לחברה שווי של כ-30 מיליון שקל, אולם מזרחי לא מודאג. לדבריו "אין סחורה בשוק. אנחנו מחוזרים על-ידי כמה גופים מוסדיים, אבל לא ממהרים למכור את הסחורה, בטח שלא בשווי השוק הנוכחי. כרגע גיוס אג"ח לא מתאים לנו. אנחנו לא פוסלים לבצע הקצאה לגוף מוסדי, אבל כזו שתיתן לנו ערך מוסף".

עוד הוא אומר, כי "אנחנו במו"מ מול הבנקים להגדלת האשראי שלנו, ובמקביל מדברים גם עם מוסדיים. כשנגדיל את האשראי הראשוני שלנו, הדבר יוכל לסייע לצמיחה. יש לנו תוכניות לסניפים נוספים ולמיזמים נוספים. החברה שלנו היום קטנה ושובבה, ויש לנו לאן לגדול. יש שילוב טוב בין מה שאנחנו נותנים לבין העמלה שאנחנו גובים".

על פעילותה של אופל מספר מזרחי: "עיקר הפעילות שלנו היא ניכיון צ'קים, אבל אנחנו מחזיקים את כל השירותים הקיימים בענף. לדוגמה, אנחנו עושים העברות לחו"ל, שם ליבואן זול יותר להעביר כסף דרכי לעומת הבנק, ויש לנו גם כרטיס נטען בשיתוף עם מאסטרקארד".

לגבי מצב השוק, אומר מזרחי כי "כשיש משבר הביקושים אצלנו עולים, אבל הגשם יורד גם על הלקוחות שמהם אנחנו מקבלים צ'קים. זה מפתה כשלקוח מגיע, אבל צריך לברר מאיפה הוא הגיע ולמה. אנחנו יעילים ומחזיקים בהמון ידע, שעל בסיסו ניתן להחליט אם לקבל את הלקוח, שיקבל מאתנו תשובה כבר באותו יום עסקים שבו פנה אלינו".

לגבי אופי הלקוחות מזרחי אומר, כי "יש המון אנשים שאופי הביטחונות שדורש הבנק לא תואם את אופי הפעילות שלהם, לכן בבנק הם נדחים, אבל אצלנו הם רצויים. סיבה נוספת שלקוחות מגיעים אלינו היא בגלל המרווחים, שאצלנו טובים יותר. מעבר לכך, גם זמן התגובה שלנו מהיר הרבה יותר מהבנקים, וגם היחס. בבנק הפקידה הולכת בצהריים הביתה, והלקוח פחות מעניין אותה ברמה האישית".

הוא מוסיף, כי "גם הרצון שלהם לשמור על פיזור אשראי מביא אותם אלינו. יש לנו משאבים וזמן לטפל בכל לקוח ובצרכים שלו. אנחנו עובדים עם המון לקוחות שבמגזרים אחרים לא יטפלו בהם, כי הם קטנים מדי, ואנחנו כן יודעים לטפל בהם. המוצר שלנו נדרש מאוד, ויש לקוחות שמייחלים ליום שנגדל ונגיע אליהם".

לעומת הביקורת שמזרחי מותח על הבנקים, למתחרים הישירים שלו, האחים נאוי, שצירפו לבורסה את עסקי המימון שלהם במהלך 2011, מזרחי מפרגן.

לדבריו, "אני מכבד אותם מאוד ומברך כל מי שנכנס לתחום כדי לספק אופציות נוספות בשוק האשראי, ולהקטין את הריכוזיות שיש בשוק הזה.

"השוק הזה גדל, וגם אצלנו יש גידול מבוקר. צריך להיות שקול ומדוד בעסק, לא לצמוח בקצב מטאורי. לשמור על דפוסי פעולה, הן בקבלת החלטות והן בקריטריונים של הלקוחות".

הצ'ק הממוצע - 9,500 שקל

תיק הלקוחות של אופל באלאנס עומד היום על כ-40 מיליון שקל. החברה קולטת בשנה כ-40 אלף ממסרים (צ'קים), ויש לה כ-10,000 לקוחות. נתונים נוספים מראים כי אחוז החובות המסופקים אצלה עומד על כ-0.2%, המח"מ הממוצע של צ'ק שמגיע לחברה הוא כחודשיים וחצי, והסכום הממוצע לצ'ק עומד על כ-9,500 שקל.

דוחות הרבעון השלישי של אופל באלאנס מראים כי החברה עוד רחוקה משמעותית מהיקפי הפעילות של המתחרה האחים נאוי. בשורה התחתונה סיכמה החברה את הרבעון ברווח נקי של 1.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה מציינים כי בנטרול הוצאות רישום למסחר, רווחיה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013 מגיעים ל-4.9 מיליון שקל, קרוב לרווחיה בכל שנת 2012.

בפעילות השוטפת, הכנסות החברה לרבעון השלישי עלו ב-12% ל-3.6 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה עלו ב-21% ל-10.4 מיליון שקל. לשם השוואה, רווחי אחים נאוי לרבעון השלישי הגיעו ליותר מ-14 מיליון שקל, על מחזור הכנסות של כ-25 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה רווחיה הצטברו לכ-41 מיליון שקל, עם מחזור הכנסות של 71 מיליון שקל.

אופל באלאנס

שנת הקמה: 2006

פעילות: ניכיון צ'קים, שירותי מט"ח והעברת כספים לחו"ל

מיקום: מתחם סטאר סנטר, אשדוד

בעלים: האחים דני, שחר ויהושע מזרחי, גיסם מיכאל איתן ובנו עודד ועו"ד החברה אורן בן יאיר

מנכ"ל: דני מזרחי

תוצאות רבעון 3 2013(במיליוני שקלים)

* רווח נקי: 1.5

* הכנסות: 3.6

* הון עצמי: 7.7