סערה: גשמים ורוחות עזות, תקלות בחשמל וברמזורים

מזג אוויר סוער בישראל: גשמים עזים וברד, שלג בחרמון, בנגב חוששים מהצפות עקב עליית נחלים על גדותיהם ■ היערכות וכוננות שיא של מערכת התחבורה

ישראל התעוררה לסערה: גשמים עזים וברד כבר החלו לרדת הבוקר (ד') בצפון הארץ ובמישור החוף, כשהם מלווים בסופות רעמים וברקים. שלג החל לרדת בחרמון כבר מאמש ובגולן המפלסות ערוכות לקראת השלג שצפוי להגיע גם לשם. בנגב חוששים מהצפות עקב עליית נחלים על גדותיהם. בשלב זה ענני הגשם עדיין לא הגיעו לאזור ירושלים ולדרום הארץ.

מרשות המים נמסר כי 30-40 מ"מ של גשם נרשמו בגליל, בשרון ובגוש דן במהלך הלילה. מפלס הכנרת עלה ב-1 ס״מ ועומד על 211.39- . הנחלים בצפון עדיין לא נמצאים בשיא הזרימה, שצפויה להתגבר בשעות הקרובות. כ-20 ס"מ של שלג הצטברו באתר החרמון. בפסגות הגבוהות הצטברה כמות גדולה הרבה יותר.

שדות התעופה בחיפה ובראש פינה נסגרו, והטיסות הפנימיות הועברו משדה דב לנתב"ג. בשעות הבוקר דיווחו מספר תושבי תל אביב על תקלות בחשמל וברמזורים, שמטופלות על ידי העירייה וחברת החשמל, וגם ברמת השרון מספר רחובות נותרו ללא חשמל. ממשטרת תל אביב נמסר כי "שוטרי מחוז תל אביב פרוסים בצמתים ובעורקים הראשיים, על מנת לסייע לאזרחים להגיע ליעדם בשל תקלות הרמזורים".

הצפות נרשמו בטירה, והלימודים בוטלו בעיר. גם באום אל פאחם ובקלנסוואה החליטו העירייה וההורים להשבית את הלימודים בשל ההצפות ומזג האוויר הסוער. בתל אביב קרסו מספר עצים באזור מחלף קיבוץ גלויות והפריעו מעט לתנועה. גם בירושלים דווח על קריסת עצים - גם באזור שוק מחנה יהודה וגם בשכונות קטמון, והעירייה פעלה על מנת לפנותם.

אמש החלה בחרמון סופת שלגים והטמפרטורה הגיעה למינוס מעלה אחת. עד לשעה זו נערמו כ-20 סנטימטרים, והכניסה לאתר נאסרה בשעה זו בשל מזג האוויר הקשה. במג'דל שמס, הנקודה הגבוהה ביותר בגולן מלבד החרמון, הטמפרטורה עומדת על 2 מעלות ושם מחכים כבר בקוצר רוח לפתיתים לבנים.

בירושלים הקרה עומדות מפלסות השלג ומפזרות המלח בכוננות, למרות שפתיתים אם יגיעו ייראו שם ככל הנראה רק הלילה או מחר. בבירה חוששים כי גם אם לא יהיה שלג שכבת קרח על הכביש תסכן את הנהגים. "אנחנו בריכוז מאמצים נגיע ל-120 מפזרות מלח שייפתחו את הצירים", סיפר אחד ממפעילי המפזרות.

בתל אביב צפויות רוחות חזקות במהירות של 90 עד 100 קמ"ש. גובה הגלים יהיה 4-6 מטרים בשיא והים מסוכן. השילוב הזה יכול להעיף כל מה שנמצא לאורך החוף. כמויות גשם גדולות צפויות במרכז גם במהלך בימים הקרובים. בקניון מודיעין, שהיה מוקד להצפות בשני החורפים האחרונים, נבנתה חומה גבוהה כדי למנוע מהמים לפרוץ פנימה.

בדרום חוששים בעיקר מפני הצפות ושיטפונות במידה ונחלי הנגב יעלו על גדותיהם. כמו כן נערכים לסופות חול. במועצת רמת נגב יחידות החילוץ בכוננות למשימות חילוץ ופקחים מתכוננים לחסימת כבישים.

בגולן נכון לעכשיו מתקיימים לימודים בכל המוסדות, אבל בצהריים צפויות הטמפרטורות לרדת לאפס וככל הנראה ביום חמישי כבר לא יהיו לימודים. גם בגליל, בצפת ובמירון אופטימיים לגבי השלג שיגיע והציפייה היא לצפון גולן מושלג כבר ביום חמישי. ההערכה היא כי הרוחות יילכו ויתחזקו בהמשך היום. בחברת החשמל מסרו שלא נרשמו כמעט תקלות, וכי מה שדווח הוא ברמה מקומית ומזערית בלבד. מבדיקת השירות ההדירולוגי עולה כי אין חשש להצפה בנחל איילון שהולך ומתמלא ממי הגשמים.

היערכות וכוננות שיא של מערכת התחבורה

ברכבת ישראל נערכו מבעוד מועד לסערה ותגברו מנהלי תחנות ודיילים בתחנות הרכבת. כמו כן ערוכים שם לגידול בביקוש לנסיעות ברכבת, זאת בשל חסימות ועומסים כבדים הצפויים בכבישים. בנוסף, יועמדו רכבות בתחנות ויוצבו טכנאים ברכבות הנוסעים, כמו גם צוותי כוננות של תחזוקה ושאיבות מים.

אם יירד שלג בירושלים, ברכבת ישראל מתכוננים להגדיל גם את מספר הרכבות המגיעות לבירה. "אם מזג האוויר הסוער יפגע בתנאי הראות של נהגי הקטר, תוטל הגבלת מהירות על רכבת הנוסעים, על מנת לשמור על בטיחות הנסיעה וייתכן כי יורגשו עיכובים בלוחות הזמנים", הדגישו.

במשרד התחבורה הודיעו כי החל מהיום יפעילו חדר מצב בשירות המטאורולוגי, כדי לעקוב אחר מזג האויר והשפעתו על מערך התחבורה ובכלל זה - סגירת כבישים, הפעלת מערך התחבורה הציבורית, נמלי הים והאויר ועוד.

בחברות הטיסה ארקיע וישראייר הודיעו כי בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים, תועתק מחר לנתב"ג כל פעילות התעופה הפנים ארצית, שהייתה מתוכננת בשדה דב. פרטים נוספים על הטיסות נמצאים באתרי האינטרנט של חברות התעופה והודעות הועברו לנוסעים. המשטרה בהיערכות מוגברת, הנהגים נקראים לבדוק את הרכבים

קצין המבצעים של אגף התנועה, סנ"צ דודי אלויה, אמר כי שוטרי התנועה בהיערכות מוגברת בצירים הבינעירוניים. "ניערך בדגש על המקומות שיותר מוכרים לנו על סמך שנים קודמות כמו למשל באזור כביש 90, באזור ים המלח, כביש 65 באזור ואדי ערה, כביש 99 באזור נחל בניאס, כביש 41 באזור כנות, כביש 40 באזור פראן", ציין סנ"צ אלויה.

קצין המבצעים הסביר שנעשו תיאומים עם חברת נתיבי ישראל, נתיבי איילון, וכן היערכות לשימוש במפלסות שלג ובציוד מכני הנדסי שאמור לפנות את הכבישים מסחף או מבוץ כדי לפתוח את הצירים במהירות.

מה ההמלצות לנהגים? "באופן כללי אני ממליץ לבדוק את לחצי האוויר בגלגלים, לבדוק את המגבים, ששמשות הרכב יהיו נקיות ופנסי הרכב", הדגיש סנ"צ אלויה. "אם נהג הגיע לכביש תנועה חסום להישמע להוראות השוטרים וגם אם הוא נמצא בפקק לגלות סבלנות כדי שיוכלו להעביר את המשתמשים בצורה הבטוחה".