מה אמר יאיר לפיד ל-40 המנהלים המבטיחים של 2013?

נבחרת 40 הצעירים המבטיחים של G נפגשה עם שר האוצר בוועידת ישראל לעסקים, ספגה השראה ושמעה אותו מכוון לתפקיד היסטורי: "אם אני מחפש את שתי המילים הפשוטות שאני רוצה שייכתבו בערך שלי בלקסיקון, זה יאיר לפיד 'הביא שלום'"

"כשאני מסתכל על השנתיים האחרונות בחיי, הדבר היחיד שאני מצטער עליו זה שלא הלכתי לקריירה פוליטית בגיל 35", פתח שר האוצר יאיר לפיד את השיחה האינטימית עם נבחרת 40 הצעירים המבטיחים של מגזין G לשנת 2013, שנערכה השבוע במסגרת מושב מיוחד בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

"האנשים היחידים שאנחנו מעריצים", הוא נימק, "הם אלה שהחליטו להקדיש את חייהם למען רעיון גדול מהם. לאנשים מאוד אינטליגנטים, ואתם בהגדרה האנשים הכי אינטליגנטים בישראל, יש נטייה להיות ציניים. אבל ציניקנים לא בנו מעולם דבר ולא חצי דבר. האנשים היחידים ששינו משהו בעולם הזה הם אלה שהאמינו במשהו. אלוהים נגע בכם".

אבל גם הנוכחים, צעירים שרשמו הישגים עסקיים או יצירתיים מרשימים ככל שיהיו, יודעים שקשה לשנות את העולם, ולא משנה אם זה העולם הטכנולוגי או המדע. איך גורמים לדברים לזוז, ובמיוחד במערכת הממשלתית?, שאל אסף ורדי, שותף בקרן ריאליטי. "יש את שאלת הפולו-אפ", השיב לפיד. "לשרים יש נטייה לדפוק על השולחן באופן נחרץ, אבל המבחן הגדול הוא בפולו-אפ. להישאר עד שתיים בלילה כדי לעבוד על הדברים, כמו למשל בתוכנית הלאומית לדיור להשכרה: אני אוציא לפני סוף שנת 2013 מכרזים ראשונים", הצהיר בפניהם, "אז זה אומר לבנות מבנה ארגוני נכון ולהיות עקשן על הפרטים. זה נכון במשרד ממשלתי, זה נכון בעסק שלכם ובכל תחום.

"אמר לי פעם ביל קלינטון", נתלה לפיד באילנות גבוהים, "שתמיד כולם ידברו איתך על התמונה הגדולה. אבל עזוב אותך, תעשה שלושה דברים ביום ובסוף זה נהיה התמונה הגדולה. הוא צודק. אנחנו משתדלים לעשות שלושה דברים ביום".

ומה לגבי המחיר האישי במעבר לתפקיד הציבורי? "בוא תשכנע אותי למה לחבר'ה כמו אלה שיושבים בחדר הזה כדאי בכלל ללכת לפעילות ציבורית", ביקש ליאור טנר, מאל על. לפיד הרים את הכפפה וניסה: "השאלה הגדולה של המאה ה-21 היא שאלה ניו אייג'ית כזאת על מהי משמעות החיים. במסלול שאתה הולך עכשיו יכול להיות שיהיה לך בסוף פורשה קאיין, שזה אוטו מצוין, אבל השאלה אם זאת משמעות החיים.

"אם אתה מסתכל סביבך, אתה רואה שאנשים חיים בקוצר נשימה מתמיד ושואלים מה אני עושה פה. ואז חוזרים בתשובה או מצטרפים לכתות או מתגרשים שלוש פעמים... אנשים יודעים שהתשובה היא שאין משמעות לחיים, שאם הם לא עושים משהו אמיתי, אז יהיה יותר טוב או פחות, אבל כולנו ניוולד ונמות, ובאמצע לא יקרה הרבה. עוד 11 שנה תקום בבוקר ותסתכל סביבך ותראה שפורשה קאיין זה לא מספיק. אם אתה מדבר את השפה הזאת, אני אומר לך שזה ירדוף אותך ולא יניח לך, כי אוטו חדש גורם נחת רק לחצי שנה".

אבל לפני הפורשה ושאר סמלי הסטטוס מה לגבי הדיור, שאלו המשתתפים, שנמצאים בחתך גילאים של שנות השלושים לחייהם ועל אף ההצלחות שלהם, מכירים מקרוב את מצוקת הדיור. "בסוף נשפיע על השוק", התחייב לפיד. "ההחלטה שלנו ללכת על דיור להשכרה הייתה כי לא היה גוף שעסק בדיור להשכרה. יש דרכים נוספות שצריך ללכת בהן ובסוף זה ישפיע. הנה, בקריית גת חנכנו 7,000 יחידות דיור חדשות ובמקביל אנחנו לפני 150 אלף יחידות לדיור להשכרה. כשאתה עושה כל-כך הרבה צעדים זה יקרה, אבל זה לא קורה בחודשיים. 2014 תהיה שנת הבלימה במחירי הדיור וב-2015 המחירים ירדו".

"אני בדיוק מתדרך נגדך"

הבטחות זה לא מספיק טוב לתקשורת, ענו הצעירים, וגם לא לבוחרים שעל-פי הסקרים נוטשים אותך. "איך אתה משלב בין הצורך לרצות את התקשורת שאי אפשר לרצות אף פעם ובין הליכה לאג'נדה ארוכת טווח ובינתיים לתקשר מסרים לבוחרים שלך?", שאלה עו"ד אורנית קרביץ, יועצת בכירה ברשות לניירות ערך.

"מדהים כמה מעט זמן לקח לי להתחיל להתלונן על התקשורת - תוך שבוע אמרתי שמוציאים דברים מהקשרם", צחק לפיד. "אבל מפני שבאתי בתחושה שאני יודע, ורק היום אני יודע כמה מעט ידעתי כשנכנסתי לתפקיד וכמה עמוק היה חוסר הידע שלי; העצה הראשונה שלי היא להגיד קודם כול שאתם לא יודעים בשביל שיהיה לכם אורך הנשימה שדרוש. צריך לקחת את הזמן וללמוד".

ומה לגבי מחלוקות, בריתות ופילוגים פוליטיים? "בדיוק ראיתי פה את קלוגהפט", אמר לפיד וחיפש בקהל את משה קולגהפט, היועץ האסטרטגי של הבית היהודי שנבחר בנבחרת ה-40. הוא מצדו דיבר בטלפון מאחור והשיב בבדיחות: "אני בדיוק מתדרך נגדך", תוך שהוא מתייחס לנאומו של לפיד קודם לכן בוועידה, שעסק בתהליך השלום ובשינוי הרכב הקואליציה במידת הצורך. לפיד חייך, אבל ידע שקולגהפט מתכוון לכל מילה.

איזה חותם תרצה להשאיר אחריך בסוף הדרך, שאלו הצעירים לסיכום, ואולי ניסו גם הם למצוא משמעות בבחירות של עצמם. "אם אני חושב על עצמי בתור ערך בלקסיקון, אז אני יודע שלכתוב ערך לנלסון מנדלה, למשל, זה מאוד פשוט כי הוא עשה שינוי עמוק. אם אני מחפש את שתי המילים הפשוטות שאני רוצה שייכתבו בערך שלי בלקסיקון זה יאיר לפיד 'הביא שלום'".

"איך תעשה את זה?", שאל פרופ' עירן הלפרין, מומחה ליישוב סכסוכים מהמרכז הבינתחומי, שנבחר יחד עם ד"ר תמר שגיא והסכים עם לפיד שאמר שמדובר בסכסוך פסיכולוגי. "אתה מאמין שאפשר בכלל לעשות שלום בממשלה הימנית הנוכחית?", הוסיפה ליטל גרוסמן, ראש תחום הסייבר באלביט מערכות.

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לא על גבולות ולא על ירושלים או פליטים אלא הוא על שנאה, זעם, זיכרונות רעים ואימה", השיב לפיד. "באופן מסורתי מי שעשה שלום היו ממשלות ימין ומי שעשה נסיגות היו אנשי ימין. אני אזכיר שאנחנו מפלגת מרכז, מספר 2 שלי הוא רב שגר בהתנחלות".