קהילת הביטקוין בישראל משוכנעת שזה הדבר הבא

שער הביטקוין משתולל אך לא מעט אנשים בישראל משוכנעים שלא מדובר בקוריוז: בתי עסק שמקבלים תשלום באמצעותו, משקיעים וחלפנים שמבצעים המרות ■ משקיע: יכול להיות שהביטקוין יקרוס אבל הוא ישנה את העולם

פרולוג: "במה אתה מאמין?"

גילי אסייג אינו זוכר מתי בדיוק הייתה הפעם הראשונה שבה רכש ביטקוין. "אנחנו אנשי הביטקוין לא זוכרים תאריכים ממש, אנחנו זוכרים את השער", הוא צוחק. "בטח בפעם הראשונה קניתי לפני שנה וחצי-שנתיים". אסייג, 36, תושב קדימה שבבעלותו חברה לאלגו-טריידינג, נזכר שעקב במשך שבוע בחרדה אחר שער המטבע הדיגיטלי המסקרן. הימים היו אלה שאחרי הנפילה הגדולה שלו, מ-30 דולרים ל-2 דולרים: "קניתי אותו כשהשער היה 4 דולר, ואמרתי, מה, אני אשים על זה כסף? הרי זה יכול להתרסק בחזרה ל-2. אבל אז עבר שבוע וזה עלה ל-5. עשיתי 25% בשבוע. ואז אמרתי לעצמי, יאללה, נקנה". כמה מטבעות קנה? הוא מסרב לחשוף, אך לאור העובדה שבעת קיום הראיון שער הביטקוין נע סביב 1,100 דולרים למטבע אחד, מדובר כמובן ברווח של אלפי אחוזים. אלא שלמטבע הזה יש הרבה יותר משני צדדים, והתנודתיות בו היא גדולה. בימים שלאחר מכן, למשל, ערכו צנח בכ-50% ואז שוב זינק כלפי מעלה.

- אין פיתוי למכור ולממש?

"אני לא מתכוון למכור את מה שיש לי בטווח הקרוב, אבל אולי כשהערך של זה יהיה ממש גבוה אני אתחיל להשתמש במה שצברתי כדי לקנות דברים שאני צריך. עד כה, בכל שנה הערך עלה פי עשרה, ואני מניח שעד תחילת 2015 יש סיכוי לא רע שהוא יגיע לעשרת אלפים דולר לביטקוין".

אסייג, אם כן, מאמין שביטקוין אינו עומד להיעלם לשום מקום, וזה ממש לא מובן מאליו: כל כלכלן מתחיל יודע שמחירו של מוצר עולה ככל שיש לו יותר ביקוש, ולעת עתה נראה שיש ביקוש, אלא שלא מעט מומחים טוענים שבועת המחירים עלולה להתפוצץ בכל רגע, ושאוצרות אדירים של משקיעים מאושרים עשויים להתאדות בהינף מקלדת, אולם אסייג משוכנע שהביטקוין הולך לשנות את העולם.

"יכול להיות שהביטקוין יקרוס", אסייג מבין את הרתיעה, "כבר ראינו את הערך שלו יורד בצורה חדה. אבל ברגע שיש לך ההבנה של מה הדבר הזה נותן, אתה מאמין בזה. כדי להסביר לך למה אני בטוח בזה אני צריך לספר לך מה יש לנו היום, ואת זה לצערי רוב האנשים עדיין לא מבינים. יש פתגם שאומר, 'תן לי לשלוט בדרך ייצור הכסף של אומה ולא אכפת לי מי יהיו המחוקקים שלה'; וזו אמרה די נכונה, כי מה שקורה היום זה שהבנקים מחזיקים פחות או יותר את כל העולם בביצים - מהאנשים הפרטיים, דרך חברות ועד פוליטיקאים. הם גוף למטרת רווח שקיבל את הכוח ואת היכולת להדפיס כסף בבלעדיות, ובעיניי הם גם ממחוללי העוולות בעת המודרנית".

- אתה מדבר פה במונחים של מהפכה. זה לא קצת מוגזם בשלב הזה?

"תראה, מצד אחד אתה רואה שאנשים אומרים כל הזמן שהביטקוין היא בועה שתתפוצץ, וכשהם רואים שזה לא קורה, זה גורם להם להתחיל לחשוב מה קורה כאן. כשהמציאות מראה לך משהו אחר מזה שאתה מאמין בו, אתה בדרך כלל נאלץ להתחיל לשאול במה אתה בעצם מאמין - וזה משמח אותי מאוד. מה שקורה עם הביטקוין גורם לאנשים לגלות איך כסף נוצר בעולם, ומי מחזיק במכונות הדפסת הכסף. הם מתחילים לחשוב ולדבר על שיטות מוניטריות אחרות, ולא רק על הכלכלה מבוססת החוב שהם הכירו עד עכשיו. מצד שני, אני חושב שאנשים לפעמים מתנהגים כמו עדר, והרבה נכנסים לעניין מתוך תקווה לעשות רווח מהיר. אלה יהיו גם האנשים שכשהשער טיפה ירד הם ימכרו את הביטקוינים שלהם לאלה שמאמינים בשיטה".

ואסייג הוא אחד מהמשוכנעים. לדבריו, המודל של כלכלה מבוססת חוב גורם לעיוות מסוכן - שהרי לבנקים אין בשום מרתף הררים של מזומנים שמייצגים את הכסף שבבעלותם. "הרעיון של הכלכלה שאנחנו מכירים הוא שהכול נועד למען הצמיחה ואין בעיה לדרוך על אנשים למענה. והנה בא מודל חדש שאומר: יש כסף, אבל הוא מוגבל בכמות שלו. וזה מאפשר לאנשים לנהל אותו בעצמם. מעבר לזה, זאת הפעם הראשונה שיש לך בעלות אמיתית על משהו. בית אפשר לעקל לך; חשבון בנק אפשר לחסום. בעצם אנחנו חיים באשליה שהרכוש שלנו הוא שלנו. בביטקוין, ברגע שהמפתח הפרטי של ארנק הביטקוין שלי נמצא בראש שלי - אז מה שיש בו הוא באמת שלי. לאף אחד אחר אין גישה אליו".

החלפן: הכול עניין של אמון

"על ביטקוין שמעתי בפעם הראשונה מדימה, השותף שלי לדירה לשעבר והשותף הנוכחי שלי לחברה שהקמנו אחר כך", נזכר אלירן צח, 29, מהוד השרון. "הוא שלח לי באיזה יום בתחילת השנה בשתיים בלילה מייל עם הכותרת 'WTF?'. השער היה אז בסביבות 13 דולר ואני זוכר שכיוון שהיה ממש מאוחר קראתי קצת ולא ממש הבנתי במה מדובר. למחרת קראתי עוד, ואז העברתי עם PayPal כסף למישהו אחר בעולם, וקניתי ביטקוין ב-1,000 שקל. זה נשמע לי כמו משהו שחשבתי שצריך לקרות כבר לפני שנים, אבל לא ידעתי איך הוא בדיוק יקרה. אני מגיע מהתחום הזה, עשיתי תואר במדעי המחשב, אז הבנתי די מהר מה קורה פה ואיך זה עובד. מאז קניתי ביטקוינים בכל המחירים. אפילו בשער של 1,200 דולר. אם אני צריך מזומן או לקנות משהו, כמו מחשב נייד שקניתי לפני כמה שבועות ישירות בביטקוינים, אז אני משתמש בזה, אבל ככה אני שומר את מה שקניתי".

צח אומר שהרעיון להקים את ביטגו - חברה שמספקת שירותי חלפנות משקלים לביטקוינים, ולאחרונה גם שירותי סליקה שמאפשרים לבעלי עסק שמקבלים ביטקוינים להשלים עסקות במהירות - החל מצורך אישי: הבנקים והמדינה, מסיבות מובנות, החלו להערים קשיים.

"אחרי הפעם הראשונה שבה קניתי דרך מישהו בחו"ל, הבנתי שיותר ויותר קשה לקנות ביטקוינים מהארץ", הוא מסביר. "הבנקים התחילו לחסום אפשרויות להעברות בינלאומיות מישראל לבורסות ביטקוין בחו"ל. הייתה חברה ישראלית אחת שעשתה את זה והיא נסגרה. אני והשותפים שלי - מארק סמרגון ודימה ליאחוביצקי, כולנו בני 28 - ראינו קושי לקנות ביטקוינים לעצמנו והחלטנו להתעסק בזה במשרה מלאה".

מתוך אמונה בנחיצות החוק לאיסור הלבנת הון, ומן הסתם גם כדי לא לתת לאף גורם רגולטיבי אפילו סיבה קלה שבקלות לפעול נגדם, צח אומר שביטגו, שהוקמה באפריל האחרון, פועלת בצורה מסודרת להפליא: "התחלנו להעסיק עורכי דין ורואה חשבון ויועץ עסקי, וכולם מדברים כל הזמן עם גורמים שונים במערכת. אנחנו בדרך לקבל תעודת נש"מ - נותני שירותי מטבע - ומנהלים קשר רציף עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור". נכון להיום, אומר צח, אלפי לקוחות קנו ורכשו ביטקוינים דרך ביטגו. הרווח של החברה, כמו במקרה של חלפן רגיל, מגיע מעמלות.

כלכלנים רבים מסכימים עם ההנחה שביטקוין ומטבעות דומים לו יחליפו בעתיד היותר רחוק את השיטה המוניטרית הקיימת, שבה מדינת הלאום והמערכת הבנקאית הם הגורמים הריבוניים שנותנים לאנשים את האמון בכך שלכספם ישנו ערך. לכסף, כדאי להזכיר, ישנו ערך רק אם אנשים מאמינים בכך שגם זולתם מאמינים בערכו. כפי שעם קום המדינה לקח לישראלים זמן לרכוש אמון בלירה הישראלית החדשה, ובתחילת דרכו של המטבע הטרי הם העדיפו להשתמש במטבעות זרים, חסידי הביטקוין מאמינים שתהליך דומה עובר בימים אלה על המטבעות הדיגיטליים החדשים. ברגע שאנשים יפנימו שהמטבעות החדשים מייצגים שיטה מוניטרית לגיטימית, האמון שהם נותנים בהם יתייצב.

צח אומר שהתהליך הזה קורה ממש בימים אלה. "גרמניה, שהיא אולי המדינה הכי חזקה באיחוד האירופי, נמצאת בתהליך של הפיכת הביטקוין למטבע חוקי לגמרי; בוועדה בקונגרס בארצות הברית היה דיון על הביטקוין, שהדעות העיקריות שנשמעו בו היו שאי-אפשר לעצור קדמה אלא רק לפקח עליה; ופה בישראל הייתה פגישה עם ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. האווירה הייתה חיובית מאוד. הם מבינים שקורה פה משהו שאין טעם לעצור אותו. הדרך היחידה לעצור את זה באמת זה לנתק את האינטרנט, אבל המגמה היא הפוכה: יש התקדמות בכיוון חיובי. אולי המחיר של הביטקוין הוא ספקולטיבי, אבל משהו בעולם קורה".

בחודשים האחרונים העסק התאזן והחל להרוויח, ולאחרונה ביטגו מספקת לשלושה עסקים שירותי סליקה לעסקות ביטקוין. "זה התחיל כי אנחנו מאוד מאמינים במטבע. אנחנו רואים במטבע הזה דרך לעקוף את כל המערכת הבנקאית. זה שהשער משתולל עכשיו זה תוצר לוואי, אבל זה לא העיקר. אנשים שואלים אותנו איך מממשים את זה והופכים את זה לכסף, ולנו זה צרם לאוזן; אז החלטנו ליצור אפשרות לשלם באמצעות הביטקוין. ישראל נראתה לנו אחלה מקום להתחיל ליישם את זה. יחסית, יש פה הרבה אנשים שקונים ומוכרים ביטקוין, והקהילה גדלה במהירות, ואז החלטנו לבנות מערכת בלי צורך לחזור למערכת הישנה של שקלים". צח מעריך שנכון לעכשיו קיימים בישראל כמאה בעלי עסקים שמאפשרים ללקוחות לשלם בביטקוין ושמספרם עולה. "בדקתי את זה בשבילך אתמול. יש בתי קפה ואתרי קניות וצימרים ומסעדות".

*** הידיעה המלאה - במוסף G של "גלובס"