נחתם הסכם קיבוצי בנייר חדרה: לא יפוטרו עובדים

ההנהלה, בראשות המנכ"ל עופר בלוך, השביתה במשך שבועיים וחצי את המפעל ואיימה לפטר עובדים ■ לפי שעה רק עובדים בודדים יקבלו קביעות ■ בוטל האיום בפיטורי 250 עובדים

אחרי שהשביתה בעצמה את המפעל במשך שבועיים ואיימה לפטר 250 עובדים תוך סירוב לחזור בה מהצעד הזה עד להסכמת העובדים על הפחתת שכר, הנהלת נייר חדרה רושמת היום (ה') הישג לא מבוטל. בתום מו"מ אינטנסיבי שנמשך עד 6:00 בבוקר בלשכתו של יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, חתמה ההנהלה מול ועד העובדים וההסתדרות על הסכם קיבוצי חדש שכולל את רוב דרישות ההנהלה.

על פי ההסכם, שכר העובדים הקבועים שמרוויחים מעל 10 אלף שקל ברוטו בחודש יקוצץ ב-5% בממוצע, 2.5%-8% בהתאם לרמת השכר. בנוסף, עד שנת 2016 יבוטל מנגנון "הטייס האוטומטי" שמעניק לעובדים תוספת שכר בשיעור של 4.5% מדי שנה. התוספת תינתן לעובדים באופן חלקי ומדורג בלבד, לאחר תקופת הקיצוץ.

גם דרישת ההנהלה לפרישה מוקדמת של 28 עובדים ותיקים התקבלה (בעלות ממוצעת של מיליון שקל לעובד), ומנגד התחייבה ההנהלה לא לפטר עובדים קבועים במשך 3 שנים. גם השכר בגין המשמרות בימי שישי בבוקר ובמוצ"ש יופחת במעט ויעמוד על 200%-225% לעומת 250%-275% כיום, אולם עדיין מדובר בשכר גבוה אף שהוא אינו כולל עבודה בשבת עצמה. מדובר בפשרה בין הצדדים, לאחר שההנהלה דרשה קיצוץ עמוק יותר במשמרות אלה.

למרות דרישת ההנהלה וההתקדמות שנרשמה בעניין בין הצדדים, ההסכם הנוכחי לא כולל הסכמה על הקמת "דור ב'" - שכבה חדשה של עובדים בתנאי קביעות, אולם ברמות שכר נמוכות יותר. במערך הייצור של נייר חדרה ישנם כיום כ-220 עובדים "זמניים" שאמורים לקבל קביעות לאחר 5 שנות ותק, אולם בשנים האחרונות ההנהלה סירבה להעניק קביעות לאור העובדה שהשכר קופץ משמעותית עם קבלת הקביעות, ועל כן העדיפה לפטר ולקלוט אחרים מחדש - מה שמכונה "דלת מסתובבת".

בוועד העובדים בראשות אדי חננוב הסכימו ליצירת דור ב' עם מדרגות שכר מתונות יותר, אולם רק בתנאי שלאחר ותק מסוים "ייפגשו" דור ב' ודור א' ברמות השכר. על פי הערכות, הצדדים הסכימו כי סוגיית דור ב' תידון בנפרד בתקופה הקרובה.

ל"גלובס" נודע כי בצד ההסכם, ומבלי שהצדדים הודיעו על כך בהודעה לתקשורת, הוסכם כי 3 עובדים זמניים ו-9 עובדים בחוזים אישיים בלבד, יזכו בשלב זה לקביעות. הסיכום הזה, שעוגן במסגרת נספח צד, עשוי להביא למרמור רב בקרב העובדים שטרם קיבלו קביעות.

גורמים בשוק העבודה המזוהים עם ארגוני העובדים הביעו בימים האחרונים חשש לנוכח האפקטיביות של הצעד הכוחני בו השתמשה הנהלת החברה - חשש שמא מעסיקים נוספים ישביתו בעצמם את העבודה כאמצעי לחץ בניסיון להפחית שכר או לפטר עובדים. ביקורת בעניין נמתחה על ההסתדרות שהסכימה למעשה להמשיך לנהל מו"מ בזמן שההנהלה נוקטת בהשבתה, וזאת אף שחזרה לעבודה סדירה במהלך מו"מ היא דרישה בסיסית שמעלים מעסיקים בסכסוכי עבודה. רק לאחר שוועד העובדים סירב לחדש את המו"מ ללא חידוש העבודה מצד ההנהלה ובתום דיון שהתנהל ביום ג' האחרון בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, הסכימה ההנהלה להחזיר את העבודה לסידרה.

עופר בלוך, מנכ"ל נייר חדרה, אמר לאחר החתימה: "אני מודה לאבי ניסנקורן, להסתדרות, לוועד העובדים ולהנהלת נייר חדרה. אני מקווה שהוויתורים שנעשו ע"י כל עובדי אתר חדרה יסייעו לחברה להתמודד בצורה מיטבית בשוק הנייר התחרותי". ניסנקורן הוסיף: "אני מברך את ועד העובדים וההנהלה על האחריות שגילו ושמח שמאות משפחות לא נכנסות למעגל האבטלה ופרנסתן ניצלה".