משרד השיכון שם סוף למכרזי "מחיר למשתכן"

הסיבה העיקרית להפסקת השיטה שהייתה נהוגה עד כה בכל הקשור לדיור מוזל לזכאים היא קידום התוכנית החדשה של המשרד להוצאת מכרזים עפ"י מחיר מטרה ■ הבעיה המרכזית במסלול: מיעוט הדירות שניתן היה לשווק בדרך זו

משרד הבינוי והשיכון לא יוציא יותר מכרזים בשיטת מחיר למשתכן, כך נודע ל"גלובס". מדובר בהחלטה קריטית של קברניטי המשרד שהתקבלה בעקבות דיונים בחודשים האחרונים. הסיבה העיקרית להפסקת השיטה שהייתה נהוגה עד כה בכל הקשור לדיור מוזל לזכאי משרד השיכון היא קידום התוכנית החדשה של המשרד להוצאת מכרזים על פי מחיר מטרה.

כזכור, מכרזי מחיר למשתכן יצאו במשך שנים והוגבלו רק למי שעומד בקריטריונים עליהם החליטה מועצת מקרקעי ישראל. בעבר נטען לא פעם שמכרזים אלו יועדו בעיקר לאוכלוסייה החרדית ובעקבות כך, שונו הקריטריונים הכוללים כעת גם סעיף כושר השתכרות (במסלול מסוים).

הבעיה המרכזית עם מסלול מחיר למשתכן הייתה הכמות הקטנה של יחידות דיור מוזלות שהנפיק במרוצת השנים וחוסר האפקטביות שלו בהשפעה על השוק. כך, במתחמים של מאות יחידות דיור, חלקן של הדירות המוזלות היה עומד על כמה עשרות. המשמעות הייתה שמספר קטן של זכאים היה מקבל למעשה מתנה מהמדינה שסבסדה הקרקע במכרזים. המספרים מדברים בעד עצמם - בחמש שנים שבין 2008 ל-2012 (כולל) הוציאה המדינה רק כ-4,000 יחידות דיור במסגרת המחיר למשתכן. מדובר בטיפה בים לעומת המכרזים כולם שיצאו באותה התקופה.

במכרזים האחרונים שהוציא משרד השיכון בשיטה זו, הוחלט על הוזלה משמעותית יותר של מחיר הקרקע שבמקרים מסויימים הגיעה ל-50%. כך נוצר מצב שבמכרזים בהם זכו יזמים או קבלנים, שהתחרו על המחיר הנמוך למ"ר בדירות לזכאים, ניתן היה למצוא דירות במחירים של בין 400 ל-600 אלף שקל. מכרזים אלו פורסמו בין היתר במודיעין, ביבנה, באפרת ובביתר עילית. שני האחרונים אף נפתחו להרשמה כעת במשרד הבינוי והשיכון ושני הנותרים (יבנה ומודיעין) ייפתחו בהמשך. אולם גם במקרה הזה, מדובר בכמה עשרות דירות בלבד כאשר שאר הדירות במתחמים אלו יקרות יותר בצורה משמעותית. גם צורת המכרזים עצמה, המאפשרת ליזם או לקבלן להציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר לדירה, קובעת בהכרח כי הדירות האחרות שיצאו באותו המכרז ופונות לשוק הרחב יהיו יקרות יותר כי באמצעותן סופג המציע את המחיר הנמוך של הדירות לזכאים.

שיטת מחיר המטרה, כך על פי משרד השיכון, תוקפת את הנושא מכיוון אחר בכך שאיננה מעמידה את המחיר למ"ר הזול ביותר שיציע הקבלן אלא קובעת מראש את המחיר. לדברי גורמים במשרד השיכון, מחיר מטרה ייקבע בהתאם למחירי השוק בכל אזור, ממנו יופחתו כ-20% עד 25%. המכרז עצמו יהיה על עלות הקרקע, וכמו במכרזים הרגילים, מי שיציע את המחיר הגבוה על הקרקע יזכה, אך בתנאי שיוכל לעמוד במחיר המטרה שנקבע מראש. עוד שני שינויים מהותיים בשיטה זו הם העובדה שרוב הדירות בפרויקט (80%) יצטרכו לעמוד במחיר המטרה שנקבע בעוד היזם יוכל למכור במחירי שוק את הדירות המיוחדות כמו דירות גן ופנטהאוזים והתכנון להוציא מספר רב של מכרזים בשיטה זו במתחם מסויים ולא כמה עשרות בודדות.

במשרד השיכון מקווים כי באמצעות השיטה החדשה, יהיה ניתן להשפיע על המחירים ומציינים כי העיקרון שעומד בבסיס התוכנית יכול להוביל לירידה מתונה במחירים ואף להשפיע על שוק היד שנייה.

בנקודה זו חשוב לציין כי נכון להיום עוד לא יצא אף מכרז בשיטת מחיר המטרה ומדובר בתוכנית 'על הנייר' בלבד. בנוסף, בעוד משרד השיכון מקדם את הפיתרון, משרד האוצר טרם קיבל או אישר אותו. מכיוון שמכרזים אלו יהיו חייבים לכלול גם הפסד הכנסה מהקרקע במקומות שתופעל השיטה, משרד האוצר לא שש לאשרה. כעת, כשמשרד השיכון כבר קיבל החלטה לא להמשיך עם מכרזי מחיר למשתכן, מסתמן כי פתרון מחיר המטרה יחליפו, זאת כאמור בכפוף לאישור האוצר.

עוד נקודה חשובה שחשוב לציין היא שבעוד מכרזים חדשים בשיטת מחיר למשתכן לא יפורסמו יותר, מכרזים שכבר פורסמו, וזכו בהם קבלנים אך טרם החלה בנייתם או החלה ההרשמה לגביהם, עדיין תקפים ויהיו תקפים עד שהאחרון שבהם יסתיים.