מדשדשים במקום: ירידה קלה במדד אמון הצרכנים בנובמבר

נתון המגמה - ממוצע נע תלת-חודשי - דווקא עלה ■ השפעת הודעת האוצר על ביטול ההעלאה המתוכננת של שיעורי מס הכנסה תורגש רק בחודשים הבאים

מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel ירד בנובמבר ב-1.2 נקודות ל-79.5 נק' (1996 = 100 נק') אחרי עלייה של 5.3 נק' באוקטובר ועלייה של 2.3 נק' בספטמבר. המדד מבוסס על סקר שוטף בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה שנערך מדי חודש על ידי מכון סמית.

נתון המגמה - ממוצע נע תלת-חודשי - דווקא עלה. ועדיין אין מדובר בתפנית אופטימית, שכן עליית המדד מתונה למדי, וכאמור אין פריצה של הרמה שנרשמה בתחילת 2013.

נאמר כי הסקר עליו מבוסס המדד נערך במקביל להודעת האוצר על ביטול הכוונה להעלות את שיעורי מס הכנסה בינואר 2014, כך שהשפעתה תורגש, אם בכלל, רק בחודשים הבאים.

בסקר המדד השוטף שלוש שאלות ליבה: מהו לדעתך מצבו הנוכחי של המשק? מה יהיה מצבו בעוד חצי שנה? מה יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה? לגבי כל שאלה נטלנו את שיעור האופטימיים, גרענו ממנו את שיעור הפסימיים וקיבלנו את המאזן נטו. אם למשל 40% מהמשיבים מעריכים שמצבם ישתפר בתוך חצי שנה, ו-50% חושבים שהוא יורע, הרי שהמאזן נטו יהיה מינוס 10 נקודות אחוז (נ"א).

מצב המשק בהווה

הנתון השוטף של המאזן נטו של השאלה הראשונה (מצב המשק בהווה) רשם ירידה של 3.9 נקודות אחוז (נ"א) בנובמבר למינוס 35.5 נ"א, אחרי עלייה של 2.3 נ"א באוקטובר ועלייה של 0.8 נ"א בספטמבר. הירידה במאזן נטו באה לאחר ארבעה חודשים של עליות שהצטברו ל-9.2 נ"א.

נתון המגמה של הרכיב ירד בנובמבר ב-0.8 נ"א. הירידה הקלה מסמנת שהציבור עדיין אינו רואה סיבה לתיקון גדול יותר בהערכותיו לגבי מצב המשק; קרי גם אם לא היה מקום לפסימיות הגדולה בקיץ, אין עדיין מקום לתנועה אל עבר הקוטב האופטימי.

הרכיב שמודד את ציפיות הציבור לגבי מצב המשק שישה חודשים קדימה רשם בנובמבר שיפור נוסף, ומשמעותי. המאזן נטו - שיעור המשיבים האופטימיים מינוס שיעור הפסימיים - עלה ב-3.2 נ"א למינוס 18.2 נ"א, אחרי עלייה של 6.7 נ"א באוקטובר ועלייה של 1.5 נ"א בספטמבר.

קשה לאתר גורם אחד שיסביר את השיפור שחל מאז סוף הקיץ, וכפי שצוין ההשפעה של הודעת האוצר על ביטול ההעלאה המתוכננת של שיעורי מס הכנסה תורגש רק בחודשים הבאים.

להמשך הניתוח