ירושלים: הגג בשוק מחנה יהודה קרס, סניף רמי לוי במבשרת ציון נפגע

‎‎עקב הסופה נסגרו מאות בתי עסק באזורי השלג; ‏‎‎לרובם אין ביטוח, והנזק נאמד בעשרות מיליונים ‏■ מאפיית אנג'ל בבירה לא סיפקה לחם לראשונה מזה 50 שנה‏

‎‎‏"ביום שישי עמדו 25 משאיות עמוסות עם עשרות אלפי חלות ואף משאית לא יצאה לחלוקה. זו הפעם הראשונה ב-50 השנים האחרונות, שמשאיות אנג'ל לא יצאו לחלוקה בירושלים" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" ירון אנג'ל, מנכ"ל ומבעלי מאפיית אנג'ל. "קשה עדיין להעריך את הנזק, אבל מדובר בנזק גדול. זה כמה עשרות אלפי חלות, והנזק יכול להגיע לכמה מאות אלפי שקלים".

‏בירושלים, בצפת וביישובים רבים בגולן, בגליל, וביהודה ושומרון, נסגרות מאות בתי עסק, שהפסידו בשל הסופה פדיון של שני ימי עבודה לפחות, בסכום כולל שמוערך בעשרות מיליוני שקלים. לרובם אין ביטוח מפני הפסדים כאלה.

‏בשוק מחנה יהודה לא יפעלו בשבוע הקרוב כ-200 מבין 450 העסקים עקב קריסת חלקים נרחבים מהגג המקורה בשוק. עיריית ירושלים גידרה היום (א') חלקים נרחבים בשוק מחשש שגגות נוספים יקרסו תחת משקל השלג.

‏יו"ר הסוחרים בשוק מחנה יהודה, שמעון דרויש, מתח ביקורת חריפה על עיריית ירושלים, שלדבריו דחתה את התוכניות להחלפה ותיקון הגגות למרות סכנת החיים הנשקפת מהן.

לדבריו, "מזה שנים אני מתריע על סכנת הגגות. לפני כ-3 שנים העירייה הזמינה חוות-דעת מקצועית על סכנת הגגות, ולפי חוות-הדעת, יש סכנת חיים בגגות הקיימים, ולכן יש להחליפם. רק כשהדוח יצא, נדלק אור אדום, והעירייה התחילה לשבת על תוכניות. באוגוסט 2013 היה אמור להסתיים כל שיפוץ הגגות, אבל לאחרונה הודיעו לנו שהשיפוץ לא ייצא לפועל".

השוק הסיטונאי בירושלים לא פעל במהלך הסופה. בשוק פועלות כ-100 חנויות השייכות לכ-30 סיטונאים, והיקף המכר היומי מוערך ב-3 מיליון שקל.

"הנזק העיקרי הוא אובדן ההכנסה", אמר היום ל"גלובס" רוני מזרחי, יו"ר השוק הסיטונאי בירושלים. "הסיטונאי נותן אשראי לקמעונאי ואשראי לחקלאי, וכל יום הוא צריך לגלגל כספים. מי שחייב בבנקים כסף וחייב לעשות כל יום מכירה ולהפקיד, יכול למצוא את עצמו ב'ברוך' בבנק. אם הוא לקוח טוב של הבנק, הבנק יעביר את זה. אם לא, הוא בבעיה, ויש הרבה סיטונאים כאלה עם בעיות. יכולים להיות גם נזקים לסחורה, אבל אני לא חושב שהם גדולים בגלל מזג-האוויר הקר". ‏

‏"אישית, אני לא מחפש פיצויים", המשיך מזרחי. "אנחנו אנשי עבודה. היו לנו שני ימי חופש.‏ מעבר לכך, היו לנו בעבר הרבה אירועים שבגללם השוק לא פעל, ואף פעם לא פיצו אותנו, ולכן אנחנו לא מצפים לכלום. המדינה שלנו שלא מפצה אף אחד. היא רק לוקחת כסף". ‏‏

גם אנג'ל לא מצפה לפיצוי. "אנחנו נודיע שהלקח מבחינתנו הוא שבפעמים הבאות לא נייצר אם לא נדע שיש מי שמוכן לשלם על זה. על המקרה הזה אני לא בטוח שמישהו יפצה אותנו".

‏גם‏ רשת רמי לוי שיווק השקמה ספגה הפסדים, וסניף של הרשת במבשרת ציון קרס בשבת לפנות בוקר. הסניף היה ריק, ולא היו נפגעים, אך הנזק הישיר של אובדן סחורה נאמד במיליוני שקלים, והנזק העקיף הוא השבתת העבודה בסניף למשך מספר חודשים עד לשיקומו.

ההערכה היא כי פדיון הסניף עומד על 10-13 מיליון שקל. לדברי רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת, הנזקים יכוסו על-ידי חברת הביטוח. ‏‎‎‏

עיריית ירושלים: מצב חירום לאומי

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים נמצאת בעיצומו של מצב חירום לאומי ומתמודדת עם תוצאות של סופה נדירה בעוצמתה, אשר פגעה בכל חלקי העיר, בתשתיות, במסחר, בחינוך ובשגרת החיים.

"העירייה רואה חשיבות רבה בחזרת השוק לפעילות מיידית, ולכן הוחלט היום בדיון שקיים מנכ"ל העירייה כי השוק ינוקה מיידית מהשלג, ועובדי מחלקת האחזקה של העירייה ישלימו עוד היום את ההסרה והפינוי של כל הגגות והתשתיות שנפגשו בשל עוצמת הסופה. כמו כן, הוחלט לבחון בימים הקרובים מספר פתרונות מידיים לחורף וכן לבחון פתרונות לטווח ארוך.

"יש לציין כי עיריית ירושלים השלימה לאחרונה עבודות לשיפוץ ושדרוג גגות שוק מחנה יהודה.
במסגרת העבודות שיפצה ותיקנה מחלקת האחזקה בעירייה את הגגות בשוק שניזוקו במהלך החורף האחרון, ובוצע תיקון של המאווררים בגגות השוק.

"הטענות המועלות אינן נכונות, וצר לנו שבעת שהעירייה פועלת במצב חירום, בוחרים גורמים לנגח את העירייה כדי לזכות בכותרת בתקשורת".