2014: מהפך אצל מלאנוקס ואיזיצ'יפ, המשך התאוששות אצל אורבוטק

2012 הייתה קשה לאורבוטק בגלל אזהרות רווח והסתבכות בקוריאה *את ההתאוששות המרשימה ב-2013 היא צפויה להמשיך גם השנה *איזיצ'יפ ומלאנוקס סבלו השנה שתיהן - הראשונה בגלל החששות מסיסקו והשנייה בגלל ירידה במכירות - ושתיהן צפויות להתאושש בשנה הקרובה

בין חברות הטכנולוגיה הישראליות הגדולות שאני מחזיק כאן אפשר כבר להקדים ולסכם שהייתה זו שנה קשה למלאנוקס (MLNX) ולאיזיצ'יפ (EZCH), שמציגות צניחה של 38% ושל 33%, בהתאמה. הייתה זו שנה מצוינת לאורבוטק (ORBK), שהתאוששה משנה קודמת קשה, עם נסיקה של 64% מתחילת השנה. לשתיים הראשונות 2014 אמורה להיות שנת מהפך, ולאחרונה המשך ההתאוששות.

2012 הייתה קשה לאורבוטק עקב שתי אזהרות רווח, ובעיקר בגלל הסתבכות החברה הבת בקוריאה, בתביעה שהוגשה נגדה ונגד שישה מעובדיה המקומיים על שימוש לא חוקי במידע של לקוחות. השוק הקוריאני הוא אחד מהגדולים שבהם פועלת אורבוטק, 17% ממכירות 2012, בעיקר מול שני לקוחות ענק מתחום המסכים, סמסונג ו-LG.

כאשר מקרה התביעה פורסם ביוני 2012, בד בבד עם אזהרת רווח, צנחה המניה לתחתית של 6.5 דולרים, שכמותה לא ראתה מאז המשבר העולמי של 2008. השבוע, כאשר בית המשפט הקוריאני זיכה מכל אשמה את החברה הבת וחמישה מעובדיה, ורק הטיל קנס לא מהותי על העובד השישי, רשמה המניה שיא של 14.4 דולר, שכמותו לא ראתה יותר משנתיים.

השיא של אורבוטק

לשיא הנוכחי הגיעה אורבוטק עקב התאוששות בשווקים שבהם היא פועלת, התייעלות פנימית מאז קיץ 2012 ולא מעט בגלל המנכ"ל החדש. אשר לוי נכנס לתפקידו בתחילת השנה, במקום רני כהן שפרש. לפחות בכל מה שנוגע לשוק ההון, כאן ובעולם, נקט לוי גישה הפוכה מקודמו, כלומר פגישות מרובות עם משקיעים. זאת להבדיל מהגישה התמימה של כהן, שגרס כי מנכ"ל אמור לנהל את החברה, ולא את המניה.

שנת 2014 אמורה להיות שנת צמיחה נוספת לאורבוטק, בהיותה מובילה בפתרונות מסוגים שונים לשרשרת הייצור של כל מכשירי המובייל, אצל קבלני ההרכבות הגדולים במזרח. יש לה נוכחות גדולה מאוד בסין, שתרמה לה אשתקד כשליש מהמכירות. גם שוק הבדיקות למסכי טלוויזיה, שספג קריסת השקעות אשתקד, אמור להמשיך את ההתאוששות שהחלה השנה, בין השאר בזכות מפעלים חדשים שמוקמים בסין.

מה שקרה למלאנוקס די ברור: ירידה במכירות לעומת שיאי 2012. במחצית הראשונה של 2014היא אמורה להוכיח שהיא באמת חזרה לצמוח. לקראת סוף המחצית השנייה, עם השקת פתרונות מהירים יותר, היא אמורה להוכיח שאינטל (INTC) אינה איום.

לגבי השנה הקשה של איזיצ'יפ אין לי הסברים, אלא רק תמיהות על האופן שבו השוק ריסק את המניה בתחילת ספטמבר, בעקבות החשש שסיסקו תיפרד ממנה. היום כבר ברור שבמצבה של סיסקו היא זקוקה לאיזיצ'יפ יותר מתמיד.

לאיזיצ'יפ זו דווקא הייתה שנת שיא במכירות, ברווחים ובמזומנים, ומעבר לפינה ממתין פוטנציאל גדול וחדש, עם מעבדי ה-NPS. עם או בלי סיסקו, המעבדים הללו יכניסו אותה בעתיד בדלת הראשית של מרכזי האחסון הענקיים שמתכננות ענקיות האינטרנט.

צרות של גדולות

האבסורד הוא, שמיום ליום השוק מבין שמי שבאמת בצרות גדולות בגלל תחרות פוטנציאלית הן דווקא אינטל וסיסקו. יצרני המידע המובילים, דוגמת גוגל (GOOG) ופייסבוק (FB), אינם מחכים לפתרונות מתקדמים יותר שלהן.

האיום הכי גדול על אינטל וסיסקו הוא פיתוח עצמי שמבצעות בבית חברות האינטרנט הללו. הן עושות זאת כי פתרונות המדף של השתיים, כל אחת בתחומה, כנראה לא טובים מספיק עבור ענקיות האינטרנט, והיום בעל המידע הוא בעל המאה, ולכן גם בעל הדעה.

גוגל ופייסבוק מפתחות בבית ומרכיבות אצל קבלנים במזרח שרתים, ואולי גם נתבים ומתגים שמתאימים לדרישותיהן הייחודיות. לאחרונה שמענו שגוגל אף שוקלת פיתוח מעבדים משלה.

סוד ידוע הוא שגוגל ופייסבוק נשענות על הטכנולוגיה המתקדמת של מלאנוקס לקישוריות מהירה, וסוד פחות ידוע בינתיים, הוא שהשתיים גילו גם את היכולות של איזיצ'יפ בתחום מעבדי הרשתות.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.