יו"ר חב' החשמל: יפוטרו 2 ראשי הוועד ששהו באילת בסופ"ש

יפתח רון טל בוועדת הכספים: "מקומם לא בחברה" ■ יו"ר הוועד מיקו צרפתי: "ההתנהגות של אותם גורמים כלפי 12,900 עובדי החברה, שכבר כמה ימים לא ישנים ונמצאים במלחמה על החשמל, היא רעה"

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, הבטיח כי כל מי שנותק מחשמל במהלך הסערה בסוף השבוע האחרון יחובר היום שוב לחשמל. בנוסף הצהיר רון טל כי 2 ראשי ועד ההנדסה ששהו באילת בסוף השבוע בעת הסערה יפוטרו מתפקידם.

במהלך ידון שקיימה הבוקר ועדת הכלכלה של הכנסת, ביוזמת היו"ר ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, על מנת לקבל דיווח ראשוני של חברת החשמל על היערכותה ופעילותה במהלך הסופה הגדולה בסוף השבוע האחרון, הביע רון טל את התנצלותו בפני אלה שנותק להם החשמל וכי החברה פעולת להחזיר את החשמל לכולם.

"בשיא הסערה היו מנותקות כ-60 אלף משפחות, ועכשיו למעט מספר מאות משפחות שלא מחוברות לחשמל חיברנו חשמל לכל היישובים", אמר רון טל. "שיקום הרשת יארך עוד מספר חודשים. כרגע חלק גדול מהרשתות זה אלתור, למשל יש עכשיו 50 גנרטורים, יש כ-60 קילומטר של כבלים שנקרעו. מבחינת האזרח היום כולם צריכים לקבל חשמל, רובם ככולם באמצעות הרשת. מצב החירום בחברה נמשך, צוותי החיבור מסתובבים בירושלים ובכל היישובים, עוברים מבית לבית ומוודאים איפה יש בעיות חשמל. היום יגיע החשמל לכל המשפחות. אנחנו אחרי המשבר בחלק הראשון. עד היום פינינו 6,000 עצים שנפלו על עמודי חשמל ואני רוצה להודות לעובדי החברה וההנהלה".

באשר למהנדסים שיצאו להשתלמות באילת בסופ"ש בשיא הסערה אמר רון טל כי "בל ניקח קבוצת פורעי חוק וסדר ונחיל אותם על הכלל. הנהלת החברה הודיעה לשני ראשי ועד המהנדסים על כוונה לפטר אותם. מקומם לא בחברה".

יו"ר ועד העובדים בחברה, מיקו צרפתי, הצטרף לדברים ואמר ש"ההתנהגות של אותם גורמים כלפי 12,900 עובדי החברה, שכבר כמה ימים לא ישנים ונמצאים במלחמה על החשמל, היא רעה. אין לי ספק שצריך טיפול משמעתי של ההנהלה וזה יטופל במלוא החומרה".

ח"כ ברוורמן אמר כי "הסערה בסוף השבוע הביאה לתוצאה חריגה בחומרתה של עשרות אלפי משפחות שנותקו מזרם החשמל לשעות ארוכות וחלקן גם לימים, הייתי רוצה לוודא שהתוצאה הייתה הכרחית וחברת החשמל אכן התכוננה כראוי לתנאי מגז אוויר קשים, אך לא היה ביכולתה למנוע את הפסקות החשמל הרבות", אמר ח"כ ברוורמן. הוא ביקש אף לדעת האם ובאיזה מידה נתקלה החברה בקשיי תיאום עם יתר הגורמים שפעלו בשטח".

רון טל הוסיף כי עדיין לא ניתן להציג לקחים, מאחר שהחברה עדיין מטפלת בנזקי הסופה. הוא הוסיף כי גיזום העצים עליו דובר לא היה רלוונטי, שכן העצים הם שקרסו ולא הענפים.

"בצפת קרסו עצים בני 100 שנה, אז נשאלת השאלה האם לא נכון לעשות תוכנית לעקירת עצים", אמר. באשר להטמנת קווי המתח ציין יו"ר חברת החשמל כי מדובר בהשקעה של מיליארדים והחברה תבצע תבחן את הסיכונים מול התועלת. מנהל מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים, יהודה ניב, ציין כי כמחצית מקווי המתח הגבוה והנמוך בארץ מוטמנים, והעלות של הטמנת יתר הקווים עומדת על בין 25 ל-30 מיליארד שקל. יו"ר חברת החשמל התייחס גם לציוד של החברה ואמר כי החברה השקיעה 200 מיליון שקל בציוד חדיש, וההשקעה הוכיחה את עצמה ולא היו תקלות שנבעו מציוד מיושן.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שציין כי משפחתו נמצאת בלי חשמל מספר ימים, שיבח את עובדי חברת החשמל שפעלו לדבריו "בחירוף נפש". עם זאת הוא ביקש לדעת מדוע חברת החשמל לא יעלה לרכוש או להפעיל טרקטורים משלה, לפילוס הדרכים. לקראת סוף הדיון אף התבשר ח"כ מוזס כי אספקת החשמל לבית משפחתו חודשה. ח"כ יעקב אשר הוסיף כי צריך לבחון אפשרות שחברת החשמל תתקשר, אך ורק בעתות חירום, עם חברות מורשות שיוכלו לפעול ככוח משלים. ח"כ איציק שמולי הצטרף לדברי ח"כ אשר, אך הדגיש כי לא מדובר בהצעה להפריט את החברה. "אסור לתת רוח גבית לדיבורים על הפרטה, ניסיון העבר ברווחה ובבריאות מוכיח שההפרטות לא הביאו לשיפור השירות לאזרח.

ח"כ אורי מקלב התייחס לפעולת מוקד 103 של החברה, ואמר כי המוקד קרס, וגם כאשר היה מענה המוקדנים לא ידעו לתת צפי לחיבור החשמל. לדבריו, אנשים נטו לחשוב שאספקת החשמל תחודש בכל רגע, אם הם היו יודעים שזה ייקח ימים רבים היו מתפנים מבתיהם. ח"כ נחמן שי אמר כי מה שמטריד אותו בתוצאות האירוע הוא ההיערכות למצבי משבר אחרים, כמו מלחמה ועימות צבאי. הוא הוסיף כי חברת החשמל היא רק גורם אחד בשורה של גורמים שפועלים בשטח, ואין אחראי אחד שמרכז את הטיפול במשבר. ח"כ ג'מאל זחאלקה ביקש לדעת מדוע לא חוברה עדיין אספקת החשמל ליישובים באזור אבו גוש. ח"כ חנין זועבי אף טענה כי מתוך כ-3,250 בתי אב שלא היו מחוברים לחשמל עד אתמול, 2,700 מהם היו ביישובים ערבים.

רון טל התייחס בתגובה לפעולת מוקד 103 והודה כי בשלבים הראשונים של הסופה היה עומס רב שגרם לבעיות. עם זאת הוא ציין כי החברה נתנה מענה חלופי באינטרנט, בפייסבוק ובאמצעות מוקדי המשטרה ומד"א.

"נלמד את הלקחים מפעולת המוקד ונמצא פתרונות שיאפשרו תפקוד טוב יותר גם בעתות משבר", אמר.