היום שאחרי רון לאודר: האם ערוץ 10 ישרוד עד המעבר לרישיון?

מתנת הפרידה של לאודר היא הזרמה שתספיק ל-3 רבעונים, כששנת 2014 תהווה מבחן לערוץ 10 בו יימדדו יכולותיו לשאת על עצמו רישיון ■ וזכייניות ערוץ 2? למרות הדיבורים על מיזוגים, הן כנראה מעדיפות להמתין שערוץ 10 יקרוס

מימן ומילצ'ן נשארו לבד

בתום דיונים מרתוניים שנמשכו כ-3 ימים רצופים, נותר ערוץ 10 עם שני בעלי המניות שלא מזרימים לו כסף. האחד - היו"ר יוסי מימן, שלא העביר ולו שקל לערוץ כבר כשנה וחצי, השני - ארנון מילצ'ן, שאינו חלק מהגוף הזה כבר 5 שנים בערך. רון לאודר, בעל המניות הדומיננטי, בעל הכיסים העמוקים, שנוכחותו הרגיעה את העובדים, החליט שאינו יכול עוד והפקיד בידי מימן את מניותיו ובידי השניים האלה את הערוץ.

מימן, נדמה, לא אוהב את ההחלטה של לאודר לעזוב את הערוץ. בין השניים נרשמו יחסים מתוחים, שמצטרפים לחוסר החיבה ההדדי גם עם מילצ'ן.

לצורך חתימת ההסכם היה צורך בהתערבותו של שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה, שיכול לרשום לעצמו הישג בתרומתו לפתרון המשבר.

לאחר שלא צלחו המגעים מול ג. יפית, ביקשו לאודר ונציגיו, אבי בלשניקוב ומיכל גרייבסקי, להסדיר באופן המתון ביותר את עזיבתו, וכך עברו המניות למימן, ולא הופקדו במלואן בנאמנות או הוזנחו, כפי שעשו בעלי המניות האחרים.

על-פי ההסכם שנחתם, לאודר יזרים עוד 10 מיליון דולר עם עזיבתו. במקביל, יעבור הערוץ תהליך "התייעלות" שמשמעותו יכולה בהחלט להיות הליך פיטורים מסוים וקיצוץ רוחבי. שוב.

הכסף שיוזרם אמור לממן את החובות הגדולים לספקים שעומדים על מיליוני שקלים, ואת לוח התוכניות שכבר יצא לתהליך הפקה ואמור להיות משודר בשנת 2014.

בינתיים, אמורים בעלי המניות הנוכחיים להגיש בקשה לרישיון - המתבקשת עד סוף השנה, ולהתחיל לשקוד על הבאת משקיע לערוץ.

לא סוף לסיפור

יש סיכוי שתחושת דז'ה-וו תתקוף אתכם עם קריאת המשפט הבא: הצלתו של ערוץ 10 היא זמנית בלבד. כמו במשחק קנדי קראש אינסופי, מצליח הערוץ להתגבר על עוד שלב, רק בכדי לגלות אחד אחר נוסף, מכריע, אחריו.

הכסף שיזרים לאודר עכשיו לא יספיק לתפקוד הערוץ לשנה שלמה. על-פי ההערכות של אנשי הכספים בערוץ ובראשם המשנה למנכ"ל יואב הלדמן, כפי שהובאו בשיחות אתמול (ב'), הכסף הזה יחזיק את לוח השידורים של הערוץ על פני 3 רבעונים בלבד.

ברבעון האחרון של 2014 אמור ערוץ 10 להסתדר עם לוח שידורים בעצימות נמוכה שמטרתו העיקרית היא לעמוד במחויבויות בפני הרשות השנייה ופחות לגרוף רייטינג. עד אז, המטרה העיקרית היא להשיג משקיע לערוץ.

כאמור, הערוץ אמנם יגיש בקשה בסוף השנה הזו לרישיון - אותו סטטוס נחשק שאמור לספק לו אופק והיתכנות עסקית. ועם זאת, ברור לכולם שהצמד מימן - שערבויותיו האישיות לקרן אוריגו ולקרן הקולנוע עומדות על עשרות מיליוני שקלים - ולצדו מילצ'ן שמחפש דרך מילוט, לא יכולים להוביל את הערוץ בעצמם אל העידן החדש.

שנת 2014 אמורה להיות שנת מבחן לערוץ 10, ובה יימדדו יכולותיו לשאת על עצמו רישיון. ההסכם שנחתם אתמול מבהיר עם זאת: אם לא יחכנס משקיע חדש - לא יינתן רישיון.

שנת המבחן של רפי גינת

איך תראה השנה הקרובה? זו תהיה שנה שהערוץ יעמוד במחויבויותיו הרגולטוריות, אבל גם יהיה בה לוח שאמור להיות תחרותי. במסגרת זו נראה שלל תוכניות ריאליטי - "היפה והחנון", "מעושרות", "עד סוף העולם" (תוכנית ריאליטי חדשה שצולמה בפיליפינים) ושורה של תוכניות פריים-טיים ריאליטי נוספות.

זו צפויה להיות שנת המבחן הגדולה של רפי גינת, שיהיה זו לוח השידורים הראשון שהוא עומד מאחורי פיתוחו בפה מלא. הערוץ יצטרך לשמור לאורך כל השנה על רייטינג דו-ספרתי בפריים-טיים, לפחות 15%, כדי שישמור על איזון כלכלי כלשהו. נתונים נמוכים יותר עשויים לקרב את סופו של הערוץ, שכן לא יהיה מי שיזרים כסף לשיפור התזרים.

בעוד הלוח אמור לא להיפגע, שורות העובדים עשויות להידלדל, וקיימת סכנה כי הקיצוץ יתגלגל בעיקר אל חברת החדשות שעשתה מעבר לירושלים באחרונה.

אסור לשכוח שבעוד ערוץ 10 משנה מהלך בחייו - ערוץ 2 הוא עדיין ערוץ 2. בראשית השנה יתקיימו חילופי הימים בין קשת ורשת, וקשת, שמכינה לוח שידורים אגרסיבי עם "מאסטר שף", תשב על קנה הנשימה של ערוץ 10 במשך 4 ימים בשבוע.

רשת, שהכריעה את הערוץ בשנה החולפת ושינתה את התחושה שאפשר להתמודד מולה, לא תישאר פראיירית בשלושת הימים שנותרו. רישיון או לא, השוק לא באמת משתנה בעבור 10, ואם זה תלוי בשתי היריבות מאפיק 22 - הערוץ יכול להתקפל כבר עכשיו.

ובינתיים, בקשת ורשת

3 אפשרויות עומדות בפני זכייניות ערוץ 2, שמסיימות את השנה חזקות מתמיד ואמורות לעבור לרישיונות רק בשנת 2017, לפחות.

האחת - מיזוג בין שתיהן; השנייה - מיזוג של אחת מהן עם ערוץ 10; והשלישית - המתנה נעימה בתוך חיקו החמים של האפיק 22, עד שערוץ 10 יחזיר את נשמתו לבורא.

כפי שזה נראה כעת, השתיים בוחרות בינתיים בווילון מספר 3.

הסיבה הפשוטה היא שבמקרה שהרגולטור - הרשות השנייה והמחוקק - יראו שערוץ 10 לא מצליח לגייס משקיע עוד במחצית הראשונה של 2014, מחשש שייווצר מונופול, תקודם חקיקה שתאפשר לרשת ולקשת לצאת לערוצים נפרדים כבר ב-2015.

המדינה תכפה עליהן יציאה לרישיונות - עידן לו שתיהן מוכנות. במקרה שיימצא משקיע, והערוץ יצעד לקראת רישיון בבטחה בשנת 2015 - אזי התרחיש של מיזוג בשוק התקשורת המסחרית יתקרב הרבה יותר.

ערוץ 10
 ערוץ 10