היכונו לקרב מאסף: בדיקת בן משה עלולה לסבך הסאגה

בחינה מדוקדקת ועמוקה של החלטת השופט אורנשטיין מראה כי אלשטיין ובן משה עדיין לא יכולים להוציא את השמפניה מהמקרר ■ רשות ני"ע והכנ"ר ניסו להתחמק עד כה מבדיקה מעמיקה של אלשטיין ובן משה; עכשיו אין להם ברירה

מה החליט היום (ג') שופט ביהמ"ש המחוזי לגבי גורל השליטה באי.די.בי, מהן ההשלכות של החלטתו, ומהם סיכוייו של נוחי דנקנר לשנות את גורל הגזירה?

1. יש או אין אישור? ביהמ"ש אמנם אישר את הסדר החוב באי.די.בי לפי הצעת אלשטיין ובן משה, אך עם זאת ציין כי החלטתו לא תיכנס לתוקף אלא בכפוף לבדיקה שיערכו רשות ני"ע, הכנ"ר והמשקיף מטעמו. במילים אחרות, אלשטיין ובן משה עדיין לא יכולים להוציא את השמפניה מהמקרר. נכון להיום, המפתחות לאי.די.בי עדיין בידיו של נוחי דנקנר, עד שיוכח לשופט כי ניתן מידע מספק לגבי מקורות הונם של בעלי הבית החדשים שנבחרו על ידי נושי החברה.

2. רשות ני"ע והכנ"ר ניסו להתחמק עד כה מבדיקה מעמיקה לגבי מקורות ההון של אלשטיין, ובפרט אלה של בן משה, ואף טענו בפני ביהמ"ש כי אין טעם בבדיקה כזו. אורנשטיין בהחלטתו לא קיבל את ההתחמקות הזו, ומינה את הרגולטורים הללו, ובצדק - שכן הם מנוסים ובקיאים בחקירות מעין אלו.

מה ייבדק ובאיזה אופן? השופט מציין בהחלטתו כי על שלושת הגורמים שמינה "לבחון את השליטה בתאגידים הרלוונטיים להליך מצד בעלי השליטה, לרבות בעלי השליטה והמקורות הכספיים שלהם. זאת בדומה למידע המאפשר פרסום תשקיף".

כמה זמן תיערך הבדיקה? אישור הסדר החוב תלוי כאמור בחקירה הנ"ל. השופט ביקש דיווח עד ה-29 בחודש, אך לא מן הנמנע כי החוקרים יבקשו ממנו זמן נוסף, וביהמ"ש לא צפוי להתנגד לכך.

3. בדיקה ארוכה של עסקי בן משה עשויה לסבך את הסאגה הזו עוד יותר, שכן עכשיו ינסה דנקנר להפוך כל סלע על מנת להטיל דופי בעסקיו ובמקורות הונו, ולהוציא עוד ועוד שלדים מהארון.

בינתיים, נזכיר, בנאמנות מונחים כמיליארד שקל מצד אלשטיין ובן משה, והם לא יכולים לעשות עמם דבר. דנקנר מצדו הוכיח עד כה כי הוא נחוש להיאחז באי.די.בי, בעוד בהצעת אלשטיין ובן משה קיים תנאי מתלה לפיו הם יישארו מחויבים לעסקה רק עד שיושג אישור של ביהמ"ש, שנקבע ל-5 בינואר. מה יקרה אחר כך? היינו ממליצים למחזיקי האג"ח לברר את הנקודה הזו.