רשות מקרקעי ישראל: נשווק קרקעות במחנות צה"ל לפני הפינוי

גורמים ברשות: "ברגע שתכנון המתחמים יסתיים ותהיה תוכנית מאושרת נשווק את הקרקע. כך יוכלו הזוכים לעבוד בנתיים על היתרי הבנייה עד מועד הפינוי"

רק אתמול נחתם הסכם לפינוי מוקדם של חלק ממחנות צה"ל במרכז הארץ ובחיפה והיום כבר ממהרת רמ"י להכריז כי כבר ב-2014 תשווק הרשות את רוב המתחמים האמורים. לדברי גורמים ברשות, "ברגע שתכנון המתחמים יסתיים ותהיה תוכנית מאושרת נשווק את הקרקע. כך יוכלו הזוכים לעבוד בנתיים על היתרי הבנייה עד מועד הפינוי".

המשמעות בפועל היא שגם אם אותם המתחמים אכן ישווקו, הזוכים במכרזים יוכלו להתחיל ולבנות על אותה הקרקע רק בשלב מאוחר יותר. בנוסף, כל עוד קרקע מסויימת תפוסה על ידי צה"ל או משרד הביטחון יתקשו היזמים או הקבלנים שיזכו בכרזים אלו לערוך בדיקות על אותם מתחמים, בדיקות שלעיתים נחוצות כדי להגיש את היתרי הבנייה.

ברמ"י מסבירים את הקדמת הפינוי הצפוי של חלק מהמחנות בכך שמנהל הרשות, בנצי ליברמן החליט להעביר לצה"ל את תכנון השכונות שיבנו, בשטח המחנות שיפונו, זאת בניגוד למה שהיה מקובל עד כה, שהתכנון של מחנות צה"ל המתפנים מתבצע באחריות רמ"י.

"שיטה זו לקתה בלוח זמנים ממושך ומסורבל, בשל הצורך לקבל את הסכמת צה"ל לכל כניסה של גורמי התכנון מטעם רמ"י לשטח המחנות" מסבירים ברמ"י ומדגישים במקביל כי תכנון השכונות יתבצע על ידי גורמים אזרחיים בפיקוח רשות מקרקעי ישראל ובניהול של צה"ל.

יש לציין שבעוד בהנהלת רמ"י מתגאים בעובדה שעבודות התכנון עברו לגורם אחר כדי לקדם את התוכניות, עובדי הרשות דווקא מלינים על עובדה זו.

"הרשות עברה רפורמה לא פשוטה במהלכה נפרדנו מכ-200 עובדים. עבודת תכנון ושיווק הקרקע נעשית על ידינו שנים וזה תפקידנו", אמרה ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים גיל אייזנשטיין-קנה. "במקום לעבות את חטיבת התכנון מעבירים את העבודות לגורמים אחרים ואפילו פותחים חברה חדשה שתעשה את מה שאנחנו עושים גם ככה".

אייזנשטיין-קנה מתייחסת להקמת החברה הממשלתית החדשה על ידי משרד האוצר, "דירה להשכיר", שעתידה לפעול במקביל לרמ"י בכל הנוגע לתכנון ושיווק מתחמים לשכירות ארוכת טווח. כזכור, רק לאחרונה העביר ועד עובדי הרשות הוראה לכל גורמי השיווק והתכנון במינהל להפסיק ולשתף פעולה עם גורמי האוצר בכל הנוגע לפעילות החברה החדשה או שיווק ותכנון קרקע.