מחר: הכרעת הדין בפרשת שופרסל; רוזנהויז יורשע בהסדר כובל?

כפי שנחשף ב"גלובס", שופרסל הסירה מוצרים מהמדפים במטרה ללחוץ על ספקים שיפעלו להפסקת המבצעים ברשת המתחרה מגה ■ החשיפה הובילה לפתיחת חקירה פלילית נגד שופרסל ובכיריה ולהגשת כתב אישום נגדם

בית המשפט המחוזי בירושלים יכריע מחר (ב') בפרשת שופרסל, במסגרתה הוגשו כתבי אישום נגד הרשת ונגד המנכ"ל לשעבר אפי רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר אלי גידור.

הרקע לכתבי האישום בפרשה הן שתי חשיפות של העיתון "גלובס", שבעקבותיהן פתחה הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן, בחקירה פלילית נגד שופרסל ובכיריה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בדצמבר 2008, רשת שופרסל הורידה מהמדפים מספר מותגים מובילים, וזאת בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם ספקים ב"מחירי רצפה" ברשת המתחרה מגה. הורדת המוצרים מהמדפים נעשתה כצעד ענישה וכלחץ על הספקים על מנת שיפעלו להפסקת מבצעי ההנחות ברשת מגה.

המותגים שהורדו מהמדפים הם נס קפה רד מאג של אסם, תה קר אייס טי של ויסוצקי, פריגת בקרטוניות, שישיות מים מינרליים 1.5 ליטר של נביעות ושוקולד "השחר" שהורד מהמדפים בכמחצית סניפי שופרסל.

החשד: הפרה את תנאי המיזוג

במבצע שהחל ברשת מגה כשבוע לפני הורדת המוצרים, נמכרו שוקולד "השחר", שוקולית עלית, מיץ פריגת, תה ויסוצקי (100 יחידות) ושמפו פינוק או קונדישנר פינוק במחיר של 2 שקלים ליחידה, בקנייה מעל 100 שקל ברשת.

בקנייה מעל ל-200 שקל נמכרו גם המותגים טונה ויליגר (חבילה של 4 יחידות), אקונומיקה סנו ז'אוול, קטשופ אסם, משחת שיניים קולגייט ואבקת כביסה אריאל 1.25 ק"ג, במחיר של 4 שקלים ליחידה.

שופרסל החליטה לפגוע גם בנביעות למרות שהוא לא נמכר במבצע, וזאת בשל היותו שייך לקוקה-קולה המחזיקה גם בפריגת.

יממה לאחר החשיפה כאמור, פתחה רשות ההגבלים בחקירה פלילית נגד הרשת. בכירי חברות המזון והצריכה שנגעו לפרשה זומנו למתן עדות, שלאחריה פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל וחקרו את הבכירים באזהרה.

בבסיס החקירה עמד החשד כי שופרסל הפרה את תנאי המיזוג עם רשת קלאבמרקט שאושר בשנת 2005. במסגרת אותו מיזוג קבע הממונה על ההגבלים שני תנאים שנועדו להפחית את עוצמתה של שופרסל ולהגן על התחרות בשוק.

ראשית, נקבע כי שופרסל לא תתערב בדרך כלשהי בתנאים מסחריים הניתנים על-ידי ספק למתחרה שלה. שנית, נקבע כי שופרסל לא תדרוש מספק אי-אספקת מוצרים למתחרה, ולא תסרב לרכישת מוצרי הספק או תתנה אותה בדרישה כזאת.

חקירת הרשות התרחבה לפרשה נוספת שנחשפה ב"גלובס" יממה לאחר מכן, ולפיה שופרסל החליטה להסיר מהמדפים גם את מותג העוגיות של חברת הדר ואת מותגי הוופלים והעוגיות של חברת רוקחמן, המשווקים לשופרסל על-ידי חברת רזיט. צעד זה ננקט על-ידי שופרסל בשל העובדה שחברת רזיט החלה לייצר עבור מגה מותג פרטי.

למנוע הוזלת מוצרים

בתום חקירה ממושכת, הגישה רשות ההגבלים בפברואר 2010 כתב אישום נגד שופרסל ובכיריה בגין הפרת תנאי מיזוג וניסיון להסדר כובל. במוקד של כתב האישום עמדו שיחות שניהל רוזנהויז עם המנכ"לים של הספקים הבולטים במשק בניסיון לגרום להם להפסיק מבצעי הנחות ברשת המתחרה מגה.

לפי כתב האישום, בין התאריכים 21.12.08-23.12.08 יזמו הנאשמים שיחות עם שמונה מתוך עשרה מהספקים שמוצריהם נכללו במבצע מגה, וניסו להגיע עם לפחות ארבעה מתוכם להסדרים כובלים אשר יביאו בהווה ובעתיד להעלאת מחירים.

ההסדרים אליהם ניסו הנאשמים להגיע עם הספקים מתבטאים בניסיון של הנאשמים, במהלך השיחות ובאמצעות הסרת מוצרים ממדפי הרשת, לשכנע את הספקים לפעול הפסקת מבצע מגה ולחסימת מבצעים דומים בעתיד. משמעות הדברים היא מניעת הוזלת מוצרים כדוגמת מבצע מגה. קרי - העלאת המחירים בהם נמכרים מוצרי הספקים אצל מתחרי שופרסל.

בשיחות הטלפון הובהר כי הנאשמים מצפים מהספקים לפעול להפסקת מבצע מגה ומבצעים דומים בעתיד.