עלות העסקתם של עובדי חברת החשמל - 883 מיליון ש' בשנה

עלות העסקת עובד עלתה בכ-6,000 שקל ■ עלות הסכם הפנסיה החדש: 2.5 מיליארד שקל ■ החברה הבטיחה לקצץ 400 תקנים - וקיצצה רק 15 ■ והצרכנים? ספגו עלייה זינוק של 25% בתעריפי החשמל ■ ומה קורה בנמלים?

עלות העסקתם של עובדי חברת החשמל זינקה ב-2012 בלא פחות מ-20% לעומת השנה הקודמת, כך עולה מנתוני הממונה על השכר באוצר. על פי הנתונים עלתה עלות העסקתו של עובד ממוצע בחברה בתוך שנה בלבד ב-5,854 שקל - מ-28,752 שקל בחודש ב-2011 ל-34,606 שקל בחודש ב-2012. תוספת העלות מביאה להגדלת הוצאות השכר של עובדי החברה בסכום שנתי של 883 מיליון שקל בשנה.

הגורם העיקרי לתוספת העלות הוא הסכם הפנסיה החדש שעלותו הכוללת נאמדה ב-2.5 מיליארד שקל. ההסכם אושר בדירקטוריון החברה כבר ב-2010, אך כניסתו לתוקף עוכבה כשנתיים בגלל הצורך לעגן אותו בחוק מיוחד. ההסכם משווה את תנאי הפנסיה של עובדי חברת החשמל לאלה של עובדי המדינה בעיקר באמצעות הצמדת הגמלה למדד.

ההסדר נועד להחליף הסדר קודם בחברה של קידום אוטומטי בדרגות, לאחר שהתברר כי ההסדר מביא לשחיקת הפנסיה של הגמלאים.

מספר המשרות והשכר ברוטו בחברת החשמל נותרו ב-2012 כמעט ללא שינוי. כזכור, ב-2012 הבטיחה הנהלת חברת החשמל לקצץ כ-400 תקנים ממצבת העובדים - חלקה בתוכנית החילוץ הממשלתית שהביאה להעלאת תעריפי החשמל לצרכנים ביותר מ-25%. בפועל נרשמה ירידה מזערית של 15 משרות במספר המועסקים בחברה שעמד בסוף 2012 על 12,577 משרות.

שכרם ברוטו של עובדי חברת החשמל עמד ב-2012 על 23,195 שקל בחודש בממוצע, עלייה של כ-2% לעומת הנתון המקביל ל-2011, שעמד על 22,443 שקל בחודש. שכרם הממוצע של כ-300 בעלי שכר גבוה המועסקים בחברה עמד על 48,466 שקל לעומת 48,157 ב-2011 ושכרם של 12 נושאי המשרה הבכירים עמד על 55,097 שקל.

חברת נמלי ישראל: ירידה של כ-10% ברמת השכר בחברה

חברות הנמל ממשיכות להוביל בדירוג השכר בחברות הממשלתיות בישראל. לאחר כמה שנים שבהן הובילה חברת נמלי ישראל (חנ"י) את הדירוג, היא איבדה את מקומה לטובת חברת נמל חיפה. באופן יוצא דופן רשמה חנ"י ב-2012 ירידה חריגה של כ-10% ברמת השכר, והסיבה העיקרית לכך היא פרישתם של עובדים בכירים מהחברה שנהנו מרמות שכר גבוהות במיוחד.

לפי נתוני הממונה על השכר באוצר, עובדי נמל חיפה השתכרו בשנת 2012 שכר ברוטו של 28,718 שקל בחודש בממוצע, לעומת 27,331 אלף שקל בממוצע בחודש ב-2011. היא הכניסה כמה נציגים לרשימת 100 שיאני השכר, ובהם נתב המשתכר כ-80 אלף שקל בחודש וסדרן רב-תכליתי עם כ-72 אלף שקל בחודש. אחרי נמל חיפה ממוקמת מתחרתה חברת נמל אשדוד עם שכר ברוטו של 27,927 שקל בחודש בממוצע, לעומת 26,442 שקל בממוצע ב-2011. שלישית בדירוג היא כאמור חנ"י עם שכר ממוצע של 26,939 שקל לעומת 29,250 ב-2011.

הרחק מאחורי חברות הנמל נמצאות חברות התחבורה היבשתית של מדינת ישראל. ברכבת ישראל, המעסיקה כ-2,500 עובדים, עמד השכר החודשי ברוטו ב-2012 על 17,896 שקל בממוצע, לעומת 16,838 שקל ב-2011. בחברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) המעסיקה כ--320 עובדים עמד השכר החודשי ברוטו על 16,851 שקל בממוצע לעומת 16,477 ב-2011.

בחברת נתיבי תחבורה עירוניים, נת"ע, האחראית על פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, עמד השכר הממוצע ברוטו על 16,501 שקל בחודש ב-2012 לעומת 13,791 שקל ב-2011. בחברה נרשם גידול חד במצבת כוח האדם, שעמדה ב-2012 על 140.45 משרות לעומת 96.75 משרות ב-2011.

שיאני השכר - חברת חשמל, נמלי ישראל 2012
 שיאני השכר - חברת חשמל, נמלי ישראל 2012