חברת החשמל: טעינו לחלוטין בהערכת המצב בסופה

סיכומי הערכות מצב שערך המנכ"ל ושהגיעו לידי "גלובס": בחברה נערכו לסערה סטנדרטית, עם "אפשרות לשלג בירושלים" והעריכו כי הרוחות צפויות להירגע למחרת ■ הסופה הביאה לניתוק 60 אלף לקוחות, אלפים מהם למשך 5 ימים

הנהלת חברת החשמל טעתה לחלוטין בהערכת עוצמת הסופה שהביאה לניתוקם של כ-60 אלף לקוחות החברה. מסיכומי הערכות מצב שערך מנכ"ל החברה ביום שקדם לסופה ושהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בהנהלה נערכו לסערה סטנדרטית בעוצמתה.

הסערה גרמה כידוע לפגיעה במאות קווי מתח גבוה ונמוך אולם באף אחת מההערכות לא עלתה האפשרות לפגיעה כה נרחבת בקווי המתח של רשת החלוקה של החשמל לבתים ולא נדון תרחיש של פגיעה רחבת היקף בתשתיות החשמל כתוצאה מהשלג הצפוי.

שעות ספורות לפני פרוץ סופת השלגים הקשה ביותר בפקדה את ירושלים בעשורים האחרונים - או ב-150 השנה האחרונות לטענת חברת החשמל - עדיין דיברו בחברת החשמל על "אפשרות לשלג בירושלים" והעריכו כי הרוחות העזות צפויות להירגע כבר למחרת היום.

על רקע האופטימיות הכללית החליט מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן בסיכום הדיונים כי הוא יכול לצאת מהארץ לחופשה בחו"ל ולהעביר את ניהול האירוע לידי המשנה למנכ"ל, יעקב (יאשה) חאין, משום ש"האירוע נראה כרגע בשליטה".

כך למשל בהערכת מצב טלפונית בראשות המנכ"ל שנערכה ביום רביעי, 11 בדצמבר, בשעה 11:30, דיווח מנהל יחידת ניהול המערכת דב סטרולוביץ' כי צפויות רוחות עזות בעוצמה של עד 90 קמ"ש.

על בסיס התחזית לים סוער הורה סמנכ"ל הייצור של החברה יצחק בלמס להיערך להפסקת תדלוק תחנות הכוח באמצעות גז נוזלי מאוניית הגט"ן העוגנת במצוף מול חדרה ולעבור לשימוש בסולר.

לא הוחלט על נקיטת פעולות משמעותיות נוספות במסגרת ההיערכות לסופה. ארבע שעות אחר כך, ב-15:45, נערכה הערכת מצב נוספת ובה כבר הצטיירה תמונה חמורה בהרבה. המשנה למנכ"ל חאין, שאחראי על חטיבת הלקוחות בחברה, דיווח כי טופל מספר רב של תקלות בקווי המתח הגבוה שגרמו בין היתר לניתוק 3,000 לקוחות במחוז הדרום.

חאין ציין גם פגיעה בקו מתח גבוה סביון המספק חשמל לכפר שמריהו וצהלה, פגיעה בשני קווי מתח גבוה באזור יהודה ושומרון על מיני-טורנדו באשדוד, על תקלה במוקד 103 ועל כך שמחוז ירושלים נערך לאירוע שלג באמצעות עבודה בשתי משמרות. כל התקלות טופלו ותוקנו לפני פרוץ הסערה. בהערכת מצב טלפונית שלישית שנערכה ב-19:30 דיווח חאין על 5,000 לקוחות מנותקים בגוש דן ועל 13 אלף מנותקים במחוז הדרום, אך במחוזות ירושלים והצפון לא דווח על בעיות מיוחדות. סמנכ"ל הארגון, הלוגיסטיקה, הביטחון והמשק לשעת חירום צבי חרפק דיווח כי הבקשות לתגבור כוח האדם בירושלים ואריאל "נענו במלואן".

המנכ"ל גליקמן סיכם כי "האירוע נראה כרגע בשליטה" והוסיף כי מוקד הפעילות עבר מחטיבת הייצור האחראית על הפעלת תחנות הכוח לחטיבת הלקוחות האחראית על אספקת החשמל לצרכנים. 48 שעות אחרי אותו סיכום חזר המנכ"ל בבהילות לארץ ו-2,000 מעובדי חברת החשמל הוקפצו לתקן תקלות במחוז ירושלים בעיצומו של סוף השבוע ובעיצומה של סערת השלגים הקשה ביותר שפקדה את העיר ב-150 השנים האחרונות.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "היערכות חברת החשמל לאירועי מזג האוויר בתאריך 11.12.13 התבססה על מידע שקבלנו משתי חברות המספקות לנו תחזית מזג אוויר. לפיכך, נערכנו לאירוע אקלימי של סערה, החברה הכריזה על כוננות קריאה וכל צוותי החברה היו מוכנים לתקון תקלות. אך בפועל, עבודות חברת החשמל התעכבו בשל חסימת כבישים, בעיות עבירות קשות, קריסת עצים על רשתות החשמל ועל דרכי גישה - אירועים שלא נחזו מראש ע"י הגורמים המספקים מידע אקלימי לחברה".

רשות החשמל לא תכיר בהוצאות חברת החשמל בסערה ללא בדיקה עצמאית

רשות החשמל לא תכיר בהוצאות שהוציאה חברת החשמל בסערה ובעקבותיה ללא בדיקה עצמאית, כך אמרה היום יו"ר רשות החשמל אורית פרקש-הכהן בתגובה לדברי מנכ"ל החברה אלי גליקמן.

"גלובס" דיווח שלשום כי גליקמן מעריך שהנזק הכולל לחברה כתוצאה מהסופה עשוי להגיע למיליארד שקל, סכום שהחזרתו מחייבת העלאת תעריף החשמל ב-5% לשנה. אתמול פרסמה חברת החשמל הודעת הבהרה שלפיה "אין כל אומדן כספי לגבי עלות הנזקים ולכן כל מספר שנזרק הינו בגדר ספקולציה".

במסגרת דיון על הארכת רישיונות חברת החשמל שערכה וועדת הכלכלה של הכנסת. פרקש-הכהן הוסיפה כי כל הערכה לגבי תעריף החשמל לשנה הבאה היא "בגדר ספקולציה".