כיצד ישפיע תיק שופרסל על היחסים בין הרשתות לספקים?

ספק גדול: "ההרשעה תכניס את כולם לסוג של סדר, ואנשים יתחילו להתנהג לפי קוד אתי מסודר כי יבינו שבקצה יש גם שכר ועונש"

כיצד תשפיע הכרעת הדין בפרשת שופרסל על היחסים שבין רשתות השיווק לספקים? ספקים בשוק אומרים ל"גלובס" כי הכרעת הדין תעשה סדר ביחסים שבין רשתות השיווק לספקים, אך גם כי עצם פתיחת החקירה הביאה לשינוי מהותי.

ספק גדול שגם העיד בפרשה אומר היום ל"גלובס" כי "להכרעת הדין יש השלכות. ההרשעה תכניס את כולם לסוג של סדר, ואנשים יתחילו להתנהג לפי קוד אתי מסודר כי יבינו שבקצה יש גם שכר ועונש. אף אחד לא רוצה לעמוד בצד הזה. גם לי לא היה נעים לעמוד בבית המשפט ולדבר. עכשיו כל אחד יקבל את הגודל האמיתי שלו. האווירה אז הייתה שונה - אי. די.בי היו הטייקונים של השוק והם איבדו פרופורציה. עכשיו נכנסה קצת צניעות וקצת פרופורציה".

- הייתה סקפטיות לגבי ההרשעה?

"כן. בישראל כולנו סקפטים וזו הייתה הפתעה שההרשעה הייתה חד-משמעית. אנחנו ציניים. אומרים כבר עברו חמש שנים ובטח לא יקרה כבר שום דבר. אמנם טחנות הצדק טחנו לאט, אבל הן טוחנות. מעניין יהיה לראות מה יהיה גזר הדין. אני חושב שיש היגיון שיהיה הבדל בענישה של מנכ"ל לעומת ענישה של סמנכ"ל. מנכ"ל נושא באחריות יותר גדולה".

ספק גדול אחר אומר ל"גלובס" כי "מאז תחילת החקירה, שופרסל ומגה מתייחסים בזהירות. לא שהם לא דורשים, אבל לא בצורה בוטה. זה חלחל חזק מאוד לתודעה של מנכ"לי הרשתות הגדולות, כי לרשתות הקטנות אין אלוהים".

"החקירה עשתה סדר"

עוד אומר אותו ספק: "לי לא הורידו מוצרים מהמדפים, אז על מה יש לי להתלונן? כשאפי (רוזנהויז - א'ח') התקשר, אמרתי לו 'מה אתה רוצה ממני'. לא הפסקתי אספקה למגה בשום אופן, כי זה לא ענייני. אפי היה חמום מוח תמיד, אבל זה לא דבר שהחזיק, כי אחרי יומיים הוא יכול היה לדבר אתך יפה. הדם עלה לו לראש, הוא היה מתחמם וצועק אבל זה היה עובר אחרי יום יומיים".

פרשת שופרסל החלה בדצמבר 2008, כש"גלובס" חשף כי שופרסל הורידה מהמדפים מספר מותגים מובילים, וזאת בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם ספקים ב"מחירי רצפה" ברשת המתחרה, מגה. הורדת המוצרים מהמדפים נעשתה כצעד ענישה וכלחץ על הספקים, על-מנת שיפעלו להפסקת מבצעי ההנחות ברשת מגה. בעקבות החשיפה, פתחה רשות ההגבלים העסקיים בחקירה נגד שופרסל ובכיריה.

שלשום (ב') הרשיע המחוזי בירושלים את מנכ"ל שופרסל לשעבר, אפי רוזנהויז, סמנכ"ל הסחר לשעבר, אלי גידור, ואת הרשת עצמה בעבירות של ניסיון להסדר כובל והפרת תנאי המיזוג עם רשת קלאבמרקט.

במשפט לא הייתה מחלוקת כי שופרסל הסירה גם את המוצרים של רוקחמן והדר מהמדפים, ששווקו על-ידי חברת רזיט, לאור העובדה שרזיט החלה לייצר מותג פרטי עבור רשת מגה, ואולם בעניין זה זוכו הנאשמים מהעבירות שיוחסו להם. ביהמ"ש קבע כי "לא ניתן לשלול את טענת הנאשמים, לפיה הורדת מוצרי רזיט מהמדפים של שופרסל לא נבעה רק מאספקת אותם מוצרים למגה, אלא בשל העובדה שהמוצרים שסיפקה רזיט למותג הפרטי של מגה היו מוצרים ששופרסל הייתה מעורבת בפיתוחם. דבר זה היווה מבחינתו של גידור 'בגידה באמון' ששופרסל נתנה ברזיט. בנסיבות אלו, אין מקום להרשיע את הנאשמים בהפרת תנאי המיזוג".

יסי פישמן, בעל חברת רזיט, אומר ל"גלובס" כי "ברגע שרגלו של אלי גידור ירדה מהמדרגה של שופרסל, רגלי עלתה חזרה ומאז היחסים מצוינים. חזרתי למכור בשופרסל אחרי ארבע וחצי שנים שלא מכרתי שם. כל המוצרים שהורדו מהמדף לא חזרו אלא רק לפני כמה חודשים. היחס הוא יחס הוגן, הכל מסחרי ומתנהל בצורה יפה".

לדבריו, "החקירה עשתה סדר. לא יכולים להשתלח יותר בספקים כמו שהיה קודם לכן. ההתנהלות הרבה יותר הוגנת, והרוח שנושבת היא רוח שונה לגמרי. קודם הוציאו אותנו מהגיוון על כל דבר ודבר, ואיימו עלינו מבוקר עד ערב, בעיקר בשופרסל, אך גם ברשתות אחרות".