סקר: 1 מכל 3 עובדים עצמאים אינו חוסך לפנסיה

נשיא להב, רו"ח אהוד רצאבי: "יש לטפל בהגברת המודעות של הציבור לחיסכון לקראת גיל הפרישה, שיאפשר שמירה על אותה רמת חיים"

בה בעת שבישראל קיימת חובת חיסכון לפנסיה בעבור כל עובד שכיר מ-2008, הרי שאצל העצמאים מדובר בתמונה שונה; רק כ-67% מהם חוסכים באמצעות אפיקי החיסכון לטווח ארוך. חלק הארי מקרב החוסכים הם העצמאים בעלי ההכנסות הגבוהות יחסית. כך עולה מסקר אינטרנטי שערכו מנורה מבטחים פנסיה ולהב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים - בקרב ציבור העצמאים במשק, שהגיע לידי "גלובס".

מהסקר עולה כי אחד מכל שלושה עצמאים אינו מחזיק בחיסכון בקרן פנסיה או בקופת גמל או בביטוח מנהלים או קרן השתלמות; הסיבה המרכזית לכך טמונה בשיקולים כלכליים - אין תקציב, חובות וכיוצא באלה סיבות. הסיבה השנייה היא שלעסק אין עדיין הכנסות או שהוא בהקמה, והסיבה הבאה בתור היא "חוסר אמון בפנסיה".

ומה עם ההפרשות לעובדים?

אצל היתר, אלו שכן חוסכים, עיקר ההפרשה היא לקרנות פנסיה (כשני שלישים מהנשאלים שחוסכים באחד מאפיקי החיסכון לטווח ארוך), ביטוח מנהלים (כ-36%) ולאחר מכן גמל (כ-33.5%) וקרנות ההשתלמות (כ-30%). חלק מהנשאלים חוסך באמצעות כמה אפיקי חיסכון במקביל.

"תוצאות הסקר מצביעות כי מודעות ציבור העצמאים לחשיבות החיסכון לפנסיה נמוכה", אמר רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב. "ציבור העצמאים אינו מנצל את מלוא הטבות המס. יש לטפל בהגברת המודעות של הציבור לחיסכון לקראת גיל הפרישה, שיאפשר שמירת אותה רמת חיים בעת היציאה לפנסיה".

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה: "בשנים האחרונות אנו עדים לירידה דרמטית בהיקף ההפקדות של העצמאים למוצרים הפנסיוניים, ירידה של כ-4 מיליארד שקל בשנה. על כולנו חלה החובה להחזרת כספים אלו למערכת הפנסיונית".

שני הגופים יזמו את הסקר לקראת הפקדות סוף 2013 למוצרי הפנסיה, הגמל וההשתלמות, והוא נעשה על ידי TRI מחקרים אסטרטגיים בקרב 493 נדגמים עצמאיים בגילאי 18 ומעלה.

נתון נוסף שעלה במסגרת הסקר הינו שכ-38% מציבור העצמאים אינם מודעים לזכאותם להטבות מס במסגרת החיסכון הפנסיוני (גם אם אלה פחות מובהקות ומיטיבות ביחס למצבם של העובדים השכירים). כ-63% מהנשאלים אינם מודעים לזכויות העומדות בפניהם, כגון לקיחת הלוואה מקרן ההשתלמות לטובת הפקדה לחיסכון בקרן (לצורך ניצול הטבות מס). כמו כן, כ-66% מהנשאלים אינם יודעים להעריך איזה סכום יעמוד לרשותם לאחר שיפרשו מעבודתם עם הזדקנותם.

עוד עולה מהסקר, כי כ-85% מהנשאלים אינם מעסיקים עובדים, וכ-12% מהנשאלים מעסיקים עד 5 עובדים. מבין אלו שמעסיקים עובדים, כמחצית לא מפרישים להם כסף לקרן השתלמות וכ-15% נוספים מפרישים רק לחלק מעובדיהם בעבור קרן השתלמות.