מט"ח: הדולר היציג עלה קלות ל-3.492 ש', האירו התחזק

האירו היציג התחזק 0.25% ל-4.782 שקלים ■ ATRADE: "אם בנק ישראל לא יבצע מהלכים על מנת לבלום את נפילתו של הדולר, הנפילה בשערו תהיה כואבת במיוחד"

השקל נחלש היום (ה') בשוק המט"ח המקומי מול הדולר והאירו, כאשר שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע בהתחזקות של כ-0.1% ל-3.492 שקלים והאירו היציג עלה ב-0.25% ל-4.782 שקלים. אתמול, נזכיר, לא נקבעו שערים יציגים בשל חג המולד, והמסחר התנהל במחזורי מסחר דלילים במיוחד.

"הסיפור של היומיים האחרונים שייך לדולר אשר צלל לשפל חדש שלא נראה מאז המחצית השנייה של 2011. אם בנק ישראל לא יבצע מהלכים על מנת לבלום את נפילתו של הדולר, הנפילה בשערו תהיה כואבת במיוחד. מבחינה טכנית, רמת התמיכה המשמעותית הניצבת ב-3.5 שקלים הפכה להתנגדות, כך שהמוכרים בשליטה מלאה. במגמה כה ברורה, ניתן לצפות לצלילה חזרה לכיוון השפל שנקבע באזור 3.35 שקלים בתחילת המחצית השנייה של שנת 2011", נמסר מחדר המסחר של ATRADE.

שלשום צוטט ב"גלובס" בכיר במערכת הפיננסית, אשר ציין כי "יש לשקול לקבוע רצפה לדולר, מדיניות בנק ישראל הגיעה לסוף דרכה". עם זאת, מדגיש הבכיר כי מדובר במהלך מסוכן כי הוא לא מאפשר לטשטש את התוצאות שלו ומעמיד בסכנה את המוניטין והאמינות של בנק ישראל. להערכתו, כדי לנקוט בצעד כזה זקוקים לתמיכה מקיר לקיר מצד כל הגורמים שקשורים למדיניות הכלכלית - האוצר, ראש הממשלה והכנסת.

הלחץ עובר עכשיו לשר האוצר יאיר לפיד שמאוד מוטרד מהמתרחש בשוק המט"ח והשלכותיו על היצוא, ובשבועות האחרונים אף קיים כמה וכמה דיונים אשר במרכזם גם עמדה סוגיית "רצפה לדולר". [לסיפור המלא]

משפט אחד שכתב בנק ישראל בהודעת הריבית השבוע הפך לשיחת היום בשוק. "לאחר ייסוף ניכר במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי", כך בחר בנק ישראל לתאר את תמונת המצב בשוק המט"ח, וסוחרים רבים רואים בכך התעלמות של הבנק המרכזי ממצבו של שער החליפין.