הכינו את המזוודות: הבום הגדול בשוק התעופה יגיע בקרוב

את ניצני ההשפעה של מהפכת השמיים הפתוחים התחלנו אמנם לראות בשלהי 2013, אבל הבוננזה תגיע ב-2014, עם שורה של יעדים שהתייר הישראלי לא פקד עד היום, או לפחות לא נהנה מטיסה ישירה אליהם ■ צפו ביעדים ובמחירים

מפת היעדים שתיפתח בפני התייר הישראלי בשנת 2014 מרשימה. היעדים מגוונים, וכוללים לא רק ערים גדולות ומרכזיות שאליהן טסות חברות סדירות, אלא גם ערים פחות מרכזיות שאליהן טסות חברות הלואו-קוסט.

מהלכים אלה מעודדים את כל חברות התעופה להרחיב את רשימת היעדים ולהגיב לתחרות, וכפי שניסח גורם בענף, השמים שנפתחו והתחרות שהחריפה לא מאפשרות לאף חברת תעופה לנוח על זרי הדפנה, "חברות צריכות להחליט אם הן חלק מהמשחק באמצעות הרחבת יעדי הטיסה או תדירויות הקווים. יש להן שתי אפשרויות: להחזיק חזק בקווים הקיימים או לשנות אסטרטגיה ולהרחיב".

דודו מחלב, סמנכ"ל שיווק ארקיע, מגדיר את 2013 כשנה מאתגרת בעקבות כניסת של חברות אירופאיות לקווי התעופה מישראל ואליה: "שנת 2014 תהיה מאתגרת יותר. החברות הישראליות יהיו חייבות להתאים את עצמן לתחרות, לפתח יעדים אטרקטיביים, ולהציע חבילות במחירים מזמינים".

שנת המפנה בפתח?

יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל באופיר טורס, סבור כי שנת 2014 היא שנת מפנה בענף התיירות בישראל. בעקבות השמיים הפתוחים הוא מזהה 3 מגמות שיילכו ויעמיקו: הוזלה של 15%-20% בחבילות נופש ליעדים שונים לאור שילוב טיסות לואו-קוסט; התעוררות צפויה של נסיעות לחו"ל גם בעונות השפל (ינואר-פברואר) בגלל מחירי רצפה; ופתיחות ליעדים שהתייר הישראלי כמעט ולא נחשף אליהם עד כה (ברטילסבה, קלוז', ליאז' ועוד): "חבילה לבודפשט או לפראג תעלה 400 דולר ל-3 לילות, וחבילה לפריז ל-3 לילות תעלה 500-600 דולר, אלה מחירים שלא הכרנו".

מגוון גדול באירופה

הצצה ליעדים חדשים שיהיו על לוח הטיסות מנתב"ג במהלך 2014 מגלה מגוון לא רע המתמקד באירופה: אל-על השיקה לפני חודש קו ישיר בטיסה שבועית לוונציה, תחת המותג UP יופעלו טיסות ללרנקה (כרגע הטיסות פועלות באמצעות אל-על), באגן הים התיכון מחזירה איסתא עטרה ליושנה עם חבילות נופש לאי היווני סנטוריני, ארקיע תמשיך להפעיל טיסות ישירות לאזור פוליה באיטליה, כשיעד חדש שיושק בקרוב הוא קורסיקה. בישראייר שמים על המפה את ליסבון כיעד חם לקיץ, ובאופיר טורס נערכים עם חבילות מוזלות לפולין ולסקנדינביה.

אחד היעדים שיעמוד בלב התחרות השנה, אליו גם השיקה אל-על קו מוזל (UP), הוא ברלין. סמנכ"לית שיווק הדקה ה-90, דנה לביא מתייחסת להתחזקות יעדי גרמניה, בהם אזור היער השחור. "גרמניה מספקת פתרונות לכל תייר כמעט, כך שמגוון טיסות הלואו קוסט אליה במחירים המוזלים צפויים להביא לעלייה בביקוש. בנוסף, אנחנו צופים התחזקות גם בכפרי נופש באוסטריה, כפרי נופש משפחתיים בהולנד (עם נחיתה בקלן), ובמקביל - התחזקות של איטליה, בדגש על הדרום (נאפולי, סיציליה)".

בסימן השמיים הפתוחים, צופה סמנכ"ל השיווק באיסתא רונן קרסו חיזוק משמעותי בטיסות ליעדי מזרח אירופה, בדגש על ורשה. המגמה שהוא מתאר מתורגמת לחבילות נופש שיכללו טיסה (צ'רטר) ו-3 לילות במלונות 5 כוכבים ב-400-444 אירו. בחבילות ה"בטן-גב" צופה קרסו ש"הקלאבים באנטליה ישאבו מאות אלפי תיירים ישראלים".

בקשרי תעופה מזהים ביקוש לא רק לטורקיה-יוון. החברה תפעיל ארבע טיסות שבועיות לסרדיניה, ותחזק את הקו לסיציליה, למלטה ולפלמה דה-מיורקה: "הקיץ יאופיין בביקוש ליעדים קרובים של כ-3 שעות טיסה מישראל, כאלטרנטיבה ליעדי הנופש המסורתיים. יעדים שמשלבים חופשה אירופאית עם חופים וים", אומר ניר מזור, מנהל אגף השיווק.

חלק מחברות התעופה לא ירחיבו את מפת היעדים אבל אלא יגבירו את תדירות הטיסות: לופטהנזה שבעונת הקיץ 2014 תוסיף 3 טיסות שבועיות למינכן, אליטליה שמוסיפה 3 טיסות שבועיות למילאנו ועוד. במפת הלואו קוסט, איזי ג'ט הכריזה זה מכבר על חנוכת קו לגטוויק (לונדון), וככל הנראה שבקרב יושקו קווים לפריז ולמדריד. וויז אייר מציעה טיסות לוורשה, לסופיה ולקטוביץ', ובעתיד הקרוב גם לפראג.

היעדים הקלאסיים לא יירדו מגדולתם

מנכ"ל דיזינהאוז, אייל סלוק, מצנן את ההתלהבות מיעדים חדשים. "חברות תעופה ינסו למשוך ליעדים חדשים, אבל זה לגמרי בשוליים. היעדים הקלאסיים נשארו ויישארו עם הביקוש הגדולים ביותר". גם הסברה שהתייר הישראלי ירחיב את יעדיו ליעדים פחות מרכזיים לא משכנעת את סלוק. "כשתייר ישראלי נוחת בעובדה הוא נשאר לטייל באזור? לא. הוא מיד עובר לאזורים התיירותיים. גם באירופה, חברות הלואו-קוסט טסות לערים קטנות משיקולי עלות בנמלי התעופה, אולם ברוב המקרים אנשים יוסיפו 70-100 אירו ויעברו לעיר המרכזית.

"השנה נראה את ההתמודדות האמיתית של השוק הישראלי עם המונח הזה שנקרא לואו-קוסט. אין לי ספק שב-2014 כל יעדי אירופה הקלאסית יכוסו עם טיסות לואו-קוסט מתל אביב. מעניין לראות כיצד השוק יבלע את הרעיון הזה של טיסה מוטת מחיר, בהזמנה אינטרנטית ותנאי ביטול קשיחים".

יעדים אקזוטיים

"אנחנו נתקלים יותר ויותר בדרישה ליעדים מיוחדים", אומר קרסו. "יעד שהפך להיות פופולרי בגזרה הזו הוא סרי לנקה, למרות שאין אליו טיסות ישירות (כ-1,200 דולר לטיסה).

באשת טורס שמים דגש על זנזיבר כיעד חם לשנת 2014. בעונת בקיץ יופעלו טיסות שבועיות ישירות (5 וחצי שעות מישראל). לדברי מנהלת השיווק גלית זכאי, הטיסות הישירות ינגישו את היעד החלומי זנזיבר לתייר הישראלי מבחינת קיצור טווח ההגעה וחתך המחירים. "עד היום, במסגרת פתיחת היעד בתקופות נקודתיות ובחגים, המחירים לחבילות נעו בין 2,500-3,000 דולר לאדם. עם הפעלת הטיסות הקבועות המחיר יהיה 1,200-1,500 דולר".

המחירים יירדו?

קרסו: "רמת המחירים תישמר ואפילו תרד, הודות להתרחבות טיסות לואו-קוסט ושער הדולר הנמוך. אמנם הכול שאלה של היצע וביקוש, אבל אני מעריך שהתייקרות לא תהיה".

זפרני, מזהה הוזלה במחירי החבילות הודות למרכיב הטיסה שיוזל בשילוב טיסות לואו-קוסט, אבל, הוא מדגיש, הקהל הישראלי יצטרך להפנים שכדי ליהנות ממחיר מוזל, עליו להזמין כמה חודשים מראש. "לדוגמה, לארה"ב, מי שלא יזמין היום טיסות לקיץ ב-1,200-1,500 דולר ישלם אח"כ 1,800-2,000 דולר.

"ב-2014 תהיה מהפכת מחיר אסטרטגית. המחיר ישפיע על בחירת יעדי הנופש. אני מניח שריאן אייר ייכנסו לארץ, והם יטלטלו את מחירי השוק כפי שהם עושים בכל מקום שאליו הם נכנסים. אני מניח שנראה תחרות ערה ליעדים כמו ברצלונה, ברלין ופריז. עם זאת, בקיץ אני צופה שגם חברות הלואו-קוסט יעלו מחירים ליעדים מבוקשים. טיסות ישירות ליעדים הקלאסיים כמו ארה"ב יישארו ברמות מחיר דומות להיום".

לאן נטוס ב-2014
 לאן נטוס ב-2014