סיכום שנה במדיה הישראלית: המספרים, הכסף והרייטינג

חרדי, ערבי, אתיופית ועובדת זרה - הפריים-טיים של שנת 2013 היווה את כרטיס הכניסה לחברה הישראלית של מגזרים שנדחקו לשוליים במשך שנים ■ "גלובס" מסכם שנה במדיה וצופה קדימה

כבר לא שקופים

לפני שנדבר על המספרים המסחררים של השנה החולפת בטלוויזיה המסחרית, כמה מילים על ההישגים הערכיים של הטלוויזיה הזו. תחת ארטילריה כבדה של רגולטורים, מחוקקים וגם מחאות היוצרים נגד תוכניות הריאליטי ששלטו גם השנה במסכנו, הצליחו הזכייניות להחדיר לפריים-טיים ציבורים שעד לשנת 2013 הודרו ממנו לחלוטין.

אפשר לראות את השיח הליברלי הערכי שמנהל המסך הישראלי, לעיתים במנוגד לחלוטין לשיח הישראלי הכללי, שחוטא בגזענות והדרה. מתי בפעם האחרונה הצופה הממוצע של תוכניות הטלוויזיה המרכזיות אירח בסלון ביתו אחים חרדים? אישה אתיופית שמנפצת כל סטריאוטיפ? עובדים זרים? ערבים? בזכות קשת ורשת, זה קרה השנה יותר מפעם אחת.

יש תופעות פסולות ובעייתיות בריאליטי באשר הוא, אך אין להתווכח עם שתי עובדות פשוטות - האחת היא שהוא מושיב ציבור ענק יחד סביב אירוע טלוויזיוני אחד ומשפיע אל חבריו. השנייה, היא שהוא משקף כהלכה תהליכים חברתיים עמוקים. ואכן, ניתן היה לראות כיצד בזה אחר זה קיבלו כרטיס כניסה למיינסטרים הטלוויזיוני לינה מח'ול שזכתה ב-"The Voice", טהוניה רובל שזכתה ב"אח הגדול", והאחים גת שהעפילו לגמר "הכוכב הבא" במלוא חרדיותם. כל השתתפות כזו הניעה שיח ער וחשוב, שספק אם היה מתקיים בלי תוכניות הריאליטי, גם אם לא קבלה וחיבוק אמיתי.

מרתקת מכולם - וייחודית לשנה זו - היא השתתפות מהגרי העבודה והפליטים שהגיעו השנה אף הם לריאליטי - ועדת הקבלה הרשמית החדשה לישראליות. כמו בחברה הישראלית, הם האחרונים שבאו לטעום מהפלאפל המטפטף הזה, אחרי שעשו זאת אנשי הפריפריה (שכבר נחשבים למלכי הז'אנר), הערבים, האתיופים והחרדים. בין אם מדובר בדונדיט ג'ון הסודני מ"הכוכב הבא" או ברוז פוסטנס הנהדרת ב"אקס פקטור", כל נוכחות כזו בריאליטי יוצקת תוכן בתוך שקיפותם של האנשים שהם מייצגים.

הכסף מגיע מעבר לים

החל משנת 2013, לא ניתן להתייחס לערוץ 2 כאל מעגל סגור הנע בין שתי זכייניות, חברת החדשות שלהן וקהלן. המערכת הזו נפתחה, והיא מפרה ומופרית על-ידי שוק התוכן הבינלאומי. השנה נגמרה עם רכישה של שליש ממניות רשת על-ידי ענקית התוכן אנדמול ועם הפיכת "הכוכב הבא" של קשת לפורמט הנמכר ביותר בעולם בשנה החולפת (מכירה ל-20 מדינות).

בזכות המכירות הערות השנה, ההערכה היא כי תעשיית התוכן הטלוויזיונית הישראלית השנה הגיעה למחזורים של מאות מיליוני שקלים לשוק כולו.

לכן, זה עשוי להיראות פרובינציאלי לדבר על קטטות המידרוג בין קשת, רשת וערוץ 10. ועדיין, חשוב מאוד להבהיר, כי ללא ההצלחה בארץ, לא הייתה כל תועלת מחו"ל.

ערוץ 2 שבר השנה שיאי רייטינג ועמד על נתון פריים-טיים ממוצע של 24.7% צפייה בקרב משקי בית יהודיים - שתי נקודות רייטינג יותר מהשנה שעברה. בניגוד לשנת 2012, שתי הזכייניות רשת וקשת רשמו רווחים של עשרות מיליוני שקלים בודדים. אך בתום השנה הזו, הכסף הזה, שמגיע משוק הפרסום הישראלי הצר, נראה בעיני הזכייניות ככסף הקטן.

ההשלכות של ההכנסות המשמעותיות שמתחילות לחלחל מעבר לים, נותנות את אותותיהן על הקלחת המקומית - רגע לפני המעבר לרישיונות, שצפוי לשנות סדרי עולם. לא בכדי קמים יוצרים ומפיקים ומדברים על חלוקה חדשה של הזכויות, והשנה שמענו את השיח הזה מתעורר יותר ויותר. לא סתם ראינו מהלכים על המסך שנראו לנו תמוהים - כמו תוכניות שחלפו לרגע קט על המסך ונעלמו - אבל את הדהודן מרגישים בניכר.

ערוץ 10 צריך משקיע - בדחיפות

בכל הקשור לנתונים, יש להתחיל מהסוף - יש רק שחקן אחד שלא באמת קיים בשוק הטלוויזיה הישראלי והוא הערוץ הראשון. בחרפה גדולה הגיע השנה הרייטינג של ערוץ 1 ל-3.4%, והשאלות על הצורך בקיומו במצב הנוכחי מסרבות לדעוך. כל היתר - ודאי שקשת, ורשת וכן, גם ערוץ 10, מתמודדים ראויים זה לזה. ערוץ 10 הוכיח זאת, כשלפתע זינק ברבעון האחרון של השנה עם נתון של 20.1% ל"יפה והחנון", שסייע לו להגיע לממוצע של 9.7% ברבעון זה. הדבר מוכיח, שאת כישלונו במהלך השנה האחרונה כולה - ירידה לממוצע צפייה של 7.2% בפריים-טיים - אין לתלות בפלטפורמה, שכן תוקפו של התירוץ הזה פג.

בערוץ מבקשים לשדר אופטימיות, ולומר כי הרבעון הרביעי של 2013 הוא מדרגה טובה להמשך הגידול ברייטינג גם ברבעון ראשון 2014, עם שורה של מותגים שמייד יעלו על המסך. ועדיין, ברור לכל איש בערוץ 10, כי על הרייטינג משפיע יותר מכל מצבו הפיננסי של הערוץ, שמוקרן מכיוון מהלכי בעלי המניות שלו. לא משנה כמה רייטינג יעשה הריאליטי "היפה והחנון", משנה אם יגיע משקיע בשלושת החודשים הקרובים. אחרת, סכנת סגירתו קרובה מתמיד.

קשת שוברת את תקרת הזכוכית

קשת, ששידרה השנה שלושה ימים, היא גוף השידור המוביל בישראל בתום שנה זו. היא רושמת שיא של 27.3% צפייה בפריים-טיים (21-23) ומובילה גם עם מותגיה. "מאסטר שף" (בהפקת אסף גיל) היא התוכנית הנצפית של השנה, עם ממוצע צפייה בלתי נתפס כמעט של 41.6% צפייה ו-1.11 מיליון צופים בממוצע לפרק. התוכנית עמדה על נתח צפייה של 55.5% בממוצע לתוכנית. "הכוכב הבא", שהסתיימה השבוע עם גמר שהגיע ל-40.3% צפייה, דורגה במקום הרביעי ברשימת התוכניות הנצפות של 2013, עם ממוצע של 33.7% צפייה.

בולטת בזכיינית, כמובן, גם "האח הגדול" שעומדת על ממוצע של 36.5% צפייה ו-974 צופים בממוצע לפרק. לצד הריאליטי, קשת השיגה נתונים מוצלחים בתחום הסוגה העילית, כשהדרמות המובילות שלה הן "סברי מרנן" עם 24% צפייה ו"להיות איתה" של אסי עזר עם 23%.

לצד זה, כאמור, שברה קשת השנה גם תקרת זכוכית בכל הנוגע למכירות בחו"ל, עם זרוע ההפצה שלה קשת אינטרנשיונל, שהפכה לראשונה בשנת 2013, למנוע הכנסות ממשי - מוקדם מההערכה.

רשת - הכי צומחת

הזכיינית הצומחת ביותר השנה היא רשת. ממוצע הרייטינג שלה (רביעי-שבת) עמד על 22.7% - גידול של 16% לעומת 2012, אז עמדה על 19.6%. מותגים חזקים הובילו את רשת בבטחה לסוף השנה המוצלחת עבורה זה שנים. למרות מרוץ הריאליטי, דווקא "בוס בהסוואה" (גם כאן המפיק אסף גיל) היא התוכנית הנצפית ביותר של הזכיינית, עם ממוצע צפייה של 34.1% במשקי בית ו-852 אלף צופים. "אקס פקטור" מסיימת את השנה צמודה ל"כוכב הבא" בכל הנוגע לרייטינג משקי הבית, אך גוברת עליה במעט במספר הצופים - 884 אלף צופים.

תוכנית בולטת נוספת של רשת היא "דה ווייס", שמסיימת את העונה השנייה עם ממוצע של 32%, ויש לציין את "בלתי הפיך", שהיא הדרמה הנצפית ביותר לשנת 2013 - 27.8% צפייה.

חדשות חזקות

בשורה התחתונה, כולנו גם השנה - שהייתה שנת בחירות - עסקנו בחדשות. רייטינג חדשות 2 היה הגבוה ביותר בעשור האחרון, כשהגיע בממוצע ל-23.6%. יש לציין במיוחד את משדר הבחירות, שהיה הנצפה ביותר השנה בערוץ 2, עם 47.4% ברגע הקרנת תוצאות המדגם. חדשות 10 סבלו מפריים-טיים חלש של הערוץ ורשמו ירידה בממוצע השנתי - 8.9% צפייה בלבד. ואולם, במהלך השנה כולה רשמה חברת החדשות של ערוץ 10 התייצבות בנתונים, ובחודש דצמבר הגיעה המהדורה המרכזית של 10 לנתון של 10.7% בממוצע.

ממוצע רייטינג
 ממוצע רייטינג

התוכניות הנצפות
 התוכניות הנצפות