חברי איגודי היוצרים הפגינו נגד בעלי המניות בקשת וברשת

עשרות מחו היום נגד התנגדותן של זכייניות ערוץ 2 להמשך פעילות תל"י, חברת התמלוגים לבמאים ויוצרים ■ יו"ר ארגון התסריטאים, עמית ליאור: "שמוזי ורטהיים או אודי אנג'ל יוכיחו שהם זקוקים לכסף הזה יותר מאיתנו"

עשרות חברי איגודי התסריטאים והיוצרים התכנסו הבוקר (א') לכינוס חירום נגד סגירת תל"י, חברת התמלוגים לבמאים וליוצרים. היוצרים מחו נגד זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, על שהגישו לבית הדין להגבלים עסקיים התנגדות לפעילות תל"י כפי שהיא היום.

היוצרים התכנסו תחילה במועדון צוותא בתל-אביב ובהמשך יצאו לרמת-החייל בעיר, שם שוכנים משרדיהן של רשת ושל קשת.

קשת טענה בהתנגדותה כי אינה מתנגדת לזכויות היוצרים, אולם היא מבקשת להסדירן.

ברשות להגבלים עסקיים מתחזקת ההנחה כי תל"י היא מונופול, וכי יש לפרקו. הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, העביר את הסוגייה לפתחו של בית הדין, והוא זה שאמור לקבל את ההחלטה הסופית.

הרשות להגבלים עצמה אמורה להעביר את עמדתה לבית הדין בשבוע הבא, וההערכה היא כי המלצתו, תהיה אשר תהיה, תתקבל.

"המגמה לדרוס אותנו לא תעבור", אמר בהפגנה יו"ר ארגון התסריטאים, עמית ליאור. לדבריו, "אנחנו נדרוש את חלקנו בקניין הרוחני שלנו. היום זו רק תחילת הדרך. אנחנו נתבע את הזכויות שלנו. לא ניתן לעשות תקדים עולמי בישראל.

"אני מצהיר מעל במה זו, שאם מוזי ורטהיים או אודי אנג'ל יוכיחו לי שהם זקוקים יותר ממני לכסף הזה שמגיע מדי פעם מתל"י כדי לשרוד... אם הם יוכיחו שהם זקוקים לפנסיה שלי, ושהילדים והנכדים שלהם זקוקים יותר מילדיי ונכדיי לירושה שלי, אני אתן להם את זה בחפץ-לב. מכיוון שלא זה המצב, כל מה שנותר לי הוא לומר לאודי ולמוזי, 'על גופתי'.

"אני פונה מכאן לבעלי הבית של קשת ורשת להוריד את המנכ"לים שלהם מרעיון העוועים לחמוד וגזול מאיתנו את כספי התמלוגים שלנו. אני קורא לממונה על ההגבלים העסקיים להמליץ בפני בית הדין להגבלים להתיר את המשך קיומה של חברת תל"י ולא לתת יד לגזל כבשת הרש.

"אני קורא לחברי הכנסת שנמצאים כאן איתנו היום, ולאלה שלא, לחוקק חוק זכויות יוצרים שיבטיח את המשך היכולת שלנו לקיים את חברת תל"י וליהנות מהפירות של יצירותינו. ובאותה נשימה, אני קורא לכנסת ישראל לחוקק חוק, כפי שנהוג במדינות נאורות, שמתיר לאמנים להתאגד, על בסיס אחת הגישות המקובלות בעולם: או למען רווחתו של האמן ויכולתו להתפרנס בכבוד - או למען עידוד היצירה, העשרת החברה והמורשת התרבותית והלאומית, היום ולטובת הדורות הבאים".

במקום נכחה חברת הכנסת מירב מיכאלי, שאמרה כי הגישה הצעת חוק שלא תאפשר ערעור על זכויות יוצרים.