ממציאה עצמה מחדש: בבילון מפתחת מנוע חיפוש

אחרי ביטול עסקת המיזוג עם איירון-סורס, בבילון תשיק את הפיתוח ברבעון הראשון של 2014, בשווקים שבהם השותפות המרכזיות שלה לא פועלות כגון מזרח אירופה ודרום אמריקה

לאחר שספגה בשלהי 2013 רצף של הודעות שליליות, שבהן הפסקת החוזה מול גוגל ועצירת המיזוג עם איירון-סורס, בבילון מנסה להמציא עצמה מחדש. ל"גלובס" נודע כי החברה מפתחת מנוע חיפוש שעתיד לעלות לאוויר כבר ברבעון הראשון של 2014.

על פי הערכות, הכוונה של בבילון היא לחדור לשווקים שבהם השותפות המרכזיות שלה לא נוכחות, או שנוכחותן דלה בהם, כדי לא ליצור תחרות עמן. מדובר בעיקר בשוקי מזרח אירופה ודרום אמריקה בשלב הראשון. המטרה של בבילון היא להשתמש ביכולות שפיתחה לאפיון משתמש הקצה שלה, במטרה להתאים פרסומות בצורה מיטבית, ולמקסם כמובן את הרווח. כרגע עדיין מוקדם להעריך אם הפתרון יסייע במשהו בסגירת הבור שנפער בדוחות החברה בעקבות ביטול ההסכם מול גוגל, שהייתה אחראית ל-40%-50% מהכנסותיה.

האסטרטגיה המנצחת באינטרנט

האסטרטגיה הזו אינה יוצאת דופן. חיפוש הוא בסופו של דבר האסטרטגיה המנצחת באינטרנט בכל הנוגע לגישה לכספים, והדרך של חברות כגון בבילון וקונדואיט היא להפוך את תנועת הגולשים שהן מנתבות לכסף. גם קונדואיט - שחטיבת סרגלי הכלים שלה מתמזגת כעת עם פריון - המשיכה לכיוון של פיתוח פתרונות מתקדמים בתוך הבית, ויצאה עם יוזמה של פיתוח דפדפן כמעין אסטרטגיה לתמוך בצמיחה עתידית, שתישאר בחלק החברה שלא ימוזג.

בסוף אוקטובר השנה, בשיא המשבר מול גוגל, פרסמה בבילון הודעה למשקיעים ובה ציטטה את מנכ"ל החברה היוצא, אלון כרמלי. "לבבילון יש ידע נרחב, ניסיון מוכח, יכולות הפצה ומוניטיזציה באינטרנט וטכנולוגיה מתקדמת בכל הנוגע להכרת עולמות האינטרנט והגולשים", אמר אז כרמלי, "אנו פועלים כדי להתאים עצמנו למציאות החדשה בהסתמך על יכולות אלו".

מניית בבילון קרסה בכ-60% מתחילת השנה. הנפילה התרחשה בעיקר בסוף השנה, אז נודע כי גוגל לא תחדש את החוזה מול בבילון בשל "פגיעה בחוויית המשתמש". באמצע דצמבר, במסגרת עדכון המדדים החצי-שנתי בבורסה, נגרעה מניית החברה ממדד ת"א 75 עקב הצניחה בשווי השוק, ועברה להיסחר במדד היתר 50. החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-400 מיליון שקל.

שינויים נוספים שעברו על בבילון כללו את מינויה של שנית פאר-צפוני כמנכ"לית במקומו של כרמלי, וכן פיטורים של כ-50 מעובדי החברה. הפגיעה העסקית בעקבות ביטול החוזה עם גוגל הביאה גם לביטול המיזוג המתוכנן עם חברת איירון-סורס הישראלית, שהייתה שותפה עסקית של בבילון. המיזוג היה אמור להקל על בבילון את החדירה לטלפונים ניידים, להוות את קרש הקפיצה קדימה לתקופה חדשה וכנראה גם לסדר אקזיט נוח למייסד נועם לניר.

מבבילון לא נמסרה תגובה.