שלוש חברות לא מזהירות

הסביבה העסקית הנוכחית של סנדיסק, רדוור ונובה מציבה אותן בעמדה מצוינת לקראת 2014, ומאפסת את הסיכוי שנשמע מהן אזהרות רווח

מחרתיים תוריד וול סטריט לדפי ההיסטוריה את אחת השנים הטובות ביותר שהיו לה, עם תשואות של 25% עד 38% במדדים המובילים. הדאו ג'ונס ו-S&P 500 לא ראו תשואות כאלה מאז 1996 ו-1997, בהתאמה. כלומר, מאז טרום תקופת הבועה של שנת 2000, שריסקה לרסיסים בעיקר את הנאסד"ק, שאפילו עלייה של 38% השנה לא מקרבת אותו לשיא של אז.

מאז טראומת הבועה ההיא, כל נסיקה גדולה במדדים מעוררת פחדים, וזה מה שקורה בימים אלה, ובצדק, כאשר חברות רבות נסחרות במכפילי מכירות של יותר מ-20. עם סגירת תוצאות הרבעון הרביעי מחרתיים, לא הייתי רוצה להיות מושקע בחברה שתוציא אזהרת רווח, בעיקר אם היא בין אלה שנסקו משמעותית בראלי של 2013.

בנוגע למניות בתיק שמנוהל כאן, אני די בטוח שלפחות משלוש מהן לא נשמע על אזהרת רווח או על פספוס בתוצאות או בהנחיות: סנדיסק (SNDK), רדוור (RDWR) ונובה (NVMI). השנה הניבה סנדיסק למשקיעים יותר מ-60%, כלומר הרבה מעל עליית הנאסד"ק, בעוד שרדוור עלתה פחות מ-10% ונובה השיגה מחצית מעליית הנאסד"ק, 19%.

ממש כמו שמדד ניקיי היפני נסק השנה ביותר מ-55% בגלל היחלשות משמעותית של המטבע המקומי, שהיוותה תמריץ גדול ליצרנים היפנים, כך נהנתה גם סנדיסק, שמייצרת ביפן, מהעובדה שהין נחלש משמעותית, ונסחר כיום סביב 105 ין לדולר, לעומת 87 ין בסוף 2012.

נוסף על המהפך במטבע, שנת 2013 הייתה גם שנת מהפך בתמהיל המוצרים של סנדיסק. כוננים מבוססי פלאש (SSD), שנושאים רווח גולמי גבוה יותר, תפסו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה 19% מהמכירות, לעומת 8% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד, והם כנראה בדרך לעקוף את היעד שהציבו לשנת 2014, שעומד על 25% מהמכירות.

שינוי מהותי נוסף שהתחולל השנה בסנדיסק קשור לאפל (AAPL). אם לפני כמה שנים חיפשנו בפינצטה רכיב של סנדיסק באחד ממוצרי אפל, הרי שהיום מדווחת סנדיסק רשמית שהלקוח הכי גדול שלה ברבעון השלישי היה לקוח של 23% מהמכירות, ואין ספק שמדובר באפל, שקונה ממנה פתרונות מובנים וכונני SSD למחשבים.

רדוור: סוף טוב בהרבה מההתחלה

כמו כן השתנתה גם הכוורת הניהולית סביב המנכ"ל סאנג'יי מהרוטרה, שייסד את החברה עם ד"ר אלי הררי לפני 25 שנה, וכיום היא הרבה פחות ישראלית. דן ענבר, מנהל סנדיסק ישראל ואחראי OEM, עזב במהלך השנה, ובהנהלה שבעמק הסיליקון נותר רק ישראלי אחד, שוקי ניר. מצד שני, הנוכחות שלה בישראל כנראה אינה מצטמצמת. באתר שלה יש יותר מ-40 משרות הנדסה פנויות, לעבודה בכפר סבא ובתפן.

רדוור לא הניבה תשואה משמעותית השנה, כי בתחילתה היא קרסה על אזהרה שנבעה מנפילה במכירות באירופה. סופה של השנה טוב בהרבה מתחילתה, מה שהביא להמלצות קנייה מכמה אנליסטים, והמניה החזירה לעצמה את מה שאיבדה. היום אפשר לצפות שתחילתה של השנה החדשה תהיה טובה בהרבה מתחילתה של השנה המסתיימת.

אחרי שינוי בצוות הניהולי באירופה, ייצבה רדוור את המכירות שם, והיא כנראה גם חוזרת לצמוח בכמה מדינות. בצפון אמריקה היא ממשיכה לצמוח חזק תחת הניהול של המייסד והמנכ"ל רועי זיסאפל, ויש לה שם הצלחות מרשימות, בעיקר אצל כמה מספקי התקשורת הגדולים. היא נעזרת בהסכמי ה-OEM ו/או בשיתופי הפעולה שיש לה בין השאר עם IBM, סיסקו (CSCO), ג'וניפר (JNPR) וצ'ק פוינט (CHKP).

רדוור נכנסת לשנת 2014 עם פתרונות טובים לעידן החדש של רשתות מבוססות תוכנה (SDN) ועם פתרונות אבטחה למניעה בזמן אמת של התקפות על אתרים. היא גם השיקה לאחרונה דור חדש של בקרים לאיזון עומסים ולהאצת אפליקציות, שאמור להצליח בעידן שבו ארגונים גדולים משקיעים וישקיעו הרבה מאוד במרכזי אחסון נתונים, לתמיכה במעבר למחשוב ענן.

כמו רדוור, גם מניית נובה חוזרת לאטה מנפילה שהייתה במהלך השנה. אצלה זה לא קרה בגלל אזהרה, אלא רק בגלל עזיבתו המפתיעה של המנכ"ל הצעיר והמצליח, גבי זליגסון, שמסף פשיטת רגל בתחילת 2009 הביא אותה לשיאים שלא ראתה מעולם.

כפי שהבטיח זליגסון בעת הפרישה, גם מחליפו, איתן אופנהיים, מוביל את נובה באותו מסלול של הצלחות. למשל, בדיווח מלפני שבוע של UBS, שנלקח מהבורסה בטייוואן, נאמר שיצרן השבבים בקבלנות משנה הגדול בעולם, TSMC, הוציא הזמנה בהיקף של 17 מיליון דולר לנובה.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.