בג"ץ דחה את הדיון בעתירות כפר שלם - והתושבים יחכו

טרם נקבע דיון מחודש בעתירות ■ המשמעות: תושבי כפר שלם, הממתינים להכרעה בנוגע לקריטריונים ולהסכמי הפיצוי כבר שנים, ייאלצו להמשיך ולחכות

בג"ץ לא יקיים מחר (ב') דיון בשתי עתירות שהוגשו בעניין כפר שלם - כך נודע ל"גלובס". למרות שהדיון נקבע כבר לפני מספר חודשים, הוחלט כי הדיון יידחה, וטרם נקבע דיון מחודש בעתירות.

המשמעות - תושבי כפר שלם, הממתינים להכרעה בנוגע לקריטריונים ולהסכמי הפיצוי כבר שנים, ייאלצו להמשיך ולחכות עד שהמדינה תחליט שהגיע הזמן לדון בנושא.

כאמור, שתי עתירות הוגשו לבג"ץ בעניין כפר שלם. האחת הוגשה על-ידי ועד כפר שלם, המייצג חלק קטן מתושבי השכונה; ועתירה נוספת הוגשה בשם משפחה אחת, משפחת משולם.

בעוד העתירה הראשונה רוחבית יותר ועקרונית ומתייחסת לסוגיית הקפאת ההליכים בעבר ולעובדה שלא נקבעים קריטריונים לזהות הזכאים וסכום הפיצוי - העתירה השנייה מתייחסת לנושא ספציפי במסגרתו הוצא ניסים משולם, המתגורר במקום מאז 1949, מרשימת הזכאים לפיצוי.

בג"ץ החליט לדון בשתי העתירות יחד, וכעת החליט לדחות את הדיון בשתיהן. בעקבות הדחייה קיבלה המדינה ארכה להעברת התייחסותה בנושא הקריטריונים עד לחודש פברואר, ורק אז יוחלט מתי ידון בית המשפט בעתירות.

יש לציין כי ייתכן שמדובר במהלך ביניים שיאפשר את השלמת כוונת שר השיכון לפרק את חברת חלמיש ולהעביר את הטיפול בכפר שלם לעיריית תל-אביב, כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר.

בינתיים, גרירת הרגליים בכל הנוגע לטיפול בנושא מצד כל הגורמים רק נמשכת, כאשר הפעם היחידה בה התכנסה ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל שהוסמכה לדון בנושא הייתה לקראת גיבוש ההתייחסות שלה לדיון בעתירות בבג"ץ.

"היום כל אנשי כפר שלם 'באוויר', אין להם וודאות מה יקרה, וכפר שלם ממשיך להיות פצע מדמם של העיר תל-אביב עם מצב קנייני מסובך שאינו מוסדר", אמרה היום (א') עו"ד ענת לוי, שהגישה את אחת העתירות בשם משפחת משולם. "נכון, יש פולשים, אבל יש גם אנשים שיש להם זכויות, והם התיישבו שם בצורה חוקית עם קום המדינה. למה זה שונה משיוך הנכסים של הקיבוצים והמושבים?

"אי-הטיפול בסוגייה מונעת מאנשים אלה את הזכויות הכי בסיסיות למגורים ולחירות. הם כבולים לקרקע הזו, ואם יעזבו, יאבדו את הזכויות. גם חיבור שתי העתירות יחד אינו ברור לי, כי בעוד עתירה אחת עוסקת בקריטריונים, העתירה שלנו מתייחסת לנושא ספציפי שניתן לדון ולהכריע בו. המצב שנוצר כעת מקומם".

כזכור, כבר ב-2010 התקבלה החלטה במועצת מקרקעי ישראל (החלטה מספר 1198), שקבעה כי תוסמך ועדת משנה לבחינת הקריטריונים לפינוי בכפר שלם כפי שנקבעו בהחלטה 995, ויוחלט כיצד יימשך הטיפול בפינוי בכפר, בין אם לפי הקריטריונים הישנים או החדשים אותם תקבע ועדת המשנה. מאז ועד היום, במשך 4 שנים, מוסמכת הועדה לקבוע קריטריונים, אך עד היום טרם נקבע דבר בנושא.