אז למה אנחנו כל-כך מפחדים להיכנס למוסך?

כל באג בסמארטפון שלנו מקפיץ אותנו לחברת הסלולר, אבל יקח נצח עד שנכניס את האוטו למוסך, גם אם כל הנורות ידלקו והמנוע ינהם עלינו ■ קיבצנו חבורה של מוסכניקים ממרכזי השירות לרכב "הילוך שישי" שינסו לגמול אותנו מהפחד הגדול מהמוסך ויבהירו שאנחנו בידיים טובות

בסך הכל אפשר לומר שבמוסכים אני מבינה. אני אולי לא מכונאית רכב, אבל אני בהחלט יודעת מה זה קרטר, איך קולטים שאזלו המים ברדיאטור והאוטו מתייבש, ואני מאמינה בביטחון מלא שלכל מנוע יש מכסה.

את הניסיון הזה אני חבה לשניים. בראש ובראשונה לדייהו החבוטה שלי שכבר מזמן לא עמנו (אבל תרמה איברים כמו גדולה), וליוסי המוסכניק שליווה אותה בחום, פגש אותה בתכיפות ומסירות עד לדרכה האחרונה. אל יוסי היינו מגיעות בעיקר בעתות לחץ וברגעי מצוקה. נכון, לפעמים הייתה זו הביקורת השגרתית, אבל בערוב ימיה, כבר היה עליי לגרור אותה אליו בכוח, ולא בכוחות הסוס שלה עצמה.

מה לא עברנו יחד. קרטר שבור (בחיי שהתכוונתי לטוב. אגן השמן האומלל רוסק בזמן שניסיתי לשפר חנייה), מנוע מתלהט על הכביש המהיר, בולמי זעזועים חבוטים שסייעו לי להשתחרר, חלונות חשמליים שבאמת השתחררו, צנחו ביום גשם, ונתקעו לעד ביום שרב (את המזגן התקול המרתי במניפה), ועוד מיני מרעין בישין שהבהירו לי שאני לא יותר מאשר גלגל חמישי בקשר שמכונתי פיתחה עם יוסי, האיש והמוסך.

אבל ברצינות, היחס למוסכניק קרוב לעתים לזה שמקבל מאתנו רופא השיניים. אין מנוס מלבקר אותו, זו חובה בטיחותית שלא רק מטפלת במקרי חירום אלא גם מונעת סיכון, אבל שני הצדדים יודעים שזו מערכת יחסים מורכבת היות שהיא כרוכה גם בכאב, וזה כבר לא משנה אם הוא פיזי, נפשי או כספי.

"אנשים צריכים להתייחס לאוטו שלהם כמו שהם מתייחסים לסמארטפון", טוען אלי רזניק, מנכ"ל הילוך שישי - יונדאי ומיצובישי. "אם קורה משהו לטלפון שלהם, הם מאבדים את העשתונות. אותו הם דואגים לעדכן ולחדש, אבל את האוטו? הם רואים את הטיפול בו כבזבוז כסף. כל אחד צריך ללכת למוסך שהוא סומך עליו. אפילו סתם. רק לבקש שיבדקו אותו ויראו שהכל בסדר".

- אבל אף אחד לא רוצה להוציא על זה כסף.

"למה שזה יהיה בתשלום? זה לא. זה צריך להיות הרגל ללכת לבדיקה שגרתית".

- ואז הטענה תהיה שתמיד תימצא תקלה שתדרוש תיקון.

"התפיסה הבסיסית צריכה להיות אמון. היום יש כבר דור חדש של מוסכים שמתייחסים ברצינות לשירות. חשוב שאנשים יעמדו על הזכויות שלהם ויבינו מה מגיע להם. אנשים סומכים על מה שאומר להם סוכן הביטוח, אבל כמה פעמים הם באמת פוגשים אותו פנים אל פנים? את המוסכניק הם פוגשים יותר. את זוכרת את המערכון של הגשש - 'היה מנוע?' גדלנו על זה שמוסכניקים מרמים. כבעל מוסך קשה לי שככה באים אליי. אני כבר 30 שנה עוסק בשירות. אולי אני לא פורץ דרך, אבל זו הדרך שאני מכיר".

- מה היית ממליץ לנהג חדש שרק מתחיל ללמוד על הקשר עם המוסך?

"הייתי נותן טיפ לאבא - בוא עם הבן למוסך, שיקבל טיפים איך לטפל באוטו, ומה חשוב לבדוק, למלא אוויר, להחליף צמיג במקרה של פנצ'ר. תן למוסכניק לעשות את ההדרכה הזו במקומך".

התחזוקה היא זו שקובעת

"אחת הטעויות הנפוצות שנהגים עושים, היא להמשיך לנהוג גם אחרי הסימנים הראשונים לכך שיש בעיה", אומר שלומי בורג, מנכ"ל הילוך שישי יפו. "בדרך כלל, כשיש רעשים חריגים אני ממליץ לעצור בצד ולא להמשיך לנסוע. הנזק בסופו של דבר הוא בטיחותי וכלכלי. אני זוכר מקרה בו הגיע אליי נהג ואמר שהוא שומע רעשים חזקים. הוא התקשר, ואמרנו לו שלא להמשיך לנסוע, אבל הוא התעקש והגיע. התברר שיום קודם היה לו פנצ'ר, ובמקום בו החליפו לו את הגלגל, לא חיזקו טוב את הצירים. זה היה מאוד מסוכן. יכול להיות שהוא היה נוסע 200 מטר והגלגל שלו היה עף. גם זכור לי מקרה עם לקוח חוכמולוג אחר שהריח ריח שרוף, אבל חשב שזה לא נורא אם הוא ימשיך עוד קצת לנסוע. בסופו של דבר הלך לו המנוע".

- ואם הוא מתעקש, מה אתה יכול לעשות?

"אנחנו תמיד ניתן הצעת מחיר, ולא נתחיל לעבוד עד שיש אישור מהלקוח. במקרים חמורים, מקרים שבהם לקוח שמגיע לבדיקה, שומע ממה אנו מתריעים אבל אומר שאין לו כסף ולכן הוא לא יתקן, אנחנו נדווח למשרד התחבורה אם מדובר במשהו בטיחותי. אם משטרה תעצור אותו בדרך, היא תראה את זה ברישומים. זו המחויבות שלנו. כשהסכנה היא בטיחותית, זה בדיוק כמו לנהוג באוטו שלא עבר טסט ורישוי שנתי".

- מה לגבי לקוחות שמגיעים ורוצים ללוות את המוסכניק לאורך כל הטיפול?

"אנחנו לא רוצים שהלקוח יסתובב במקום הטיפול. לא בגלל שאנחנו מסתירים משהו, כמו בגלל שזה פשוט מסוכן. יש לנו חדרי המתנה עם חלון גדול או טלוויזיה שפונה למוסך, והלקוחות יכולים לשבת שם ולהתעדכן".

- אתה יכול להעריך בממוצע, באיזה גיל האוטו כבר מועד לפורענות ותקלות?

"אין כזה דבר. האוטו של היום הוא לא האוטו של הפעם. אם הוא מטופל לפי הוראות היצרן, לא צפויות לו תקלות וסיבוכים, למעט בלאי, והוא יכול להחזיק בקלות 10-20 שנה במצב טוב".

- מה זה בלאי סביר?

"למשל, מצמד או בלמים שנשחקו, צמיגים שדורשים החלפה. מנועים ותיבות הילוכים מחזיקים היום שנים. זה לא הגיל שקובע, גם לא הקילומטרים. זו התחזוקה".

- מה יכול לגרום למחלוקות מול לקוחות?

"לפעמים יש בעיה אחת, הנובעת בנקודה ספציפית, ואם היא חוזרת במקום אחר לגמרי - הלקוחות לא מבינים 'איך לא ידענו'. לא תמיד אנחנו יכולים לחזות תקלות במקום אחר".

- יש הבדל בין לקוחות צעירים למבוגרים?

"המבוגרים שמרנים יותר, אבל פחות חשדנים. הצעירים חשדנים. הם כבר חופרים באינטרנט, ומחפשים לבד מה הבעיה. הם בטוחים שהם יודעים טוב, מה שלפעמים מצריך ניסיון של שנים. זה בדיוק כמו אותם פציינטים שאומרים לרופא שהם קראו באינטרנט ואבחנו את הבעיה".

בהילוך שישי מציינים שירותים שנותנת החברה, ואשר מטרתם לחסוך זמן לנהג במה שקשור לטיפול באוטו. למשל, כשמגיע מועד הטיפול ברכב, מגיע אליכם נהג של החברה שלוקח את הרכב לטיפול באחד ממרכזי השירות של החברה. כך גם כשמגיע מועד הטסט לאוטו.

במקרה של תאונה, חלילה, על הנהג להתקשר מיד למוקד הילוך שישי שפעיל 24 שעות ביממה, או להשתמש באפליקציית "שירות כולל לאחר תאונה" בסמארטפון, שמבצעת איתו את תהליך החלפת הפרטים ומתאמת את הגעת הגרר למקום התאונה ומשם לאחד ממרכזי השירות של הילוך שישי. נציג החברה הוא זה שפונה לחברת הביטוח או לסוכן, מתאם הגעת שמאי, ממלא את הטפסים הדרושים ודואג לרכב חלופי. במרכז השירות מתקנים את הרכב לפי הנחיות השמאי ולאחר מכן מבצעים בדיקת איכות.

הכנה לחורף אבל גם לקיץ

הסערה שפקדה אותנו בסוף השבוע הקר והמושלג בתחילת החודש, הטילה מצור על ירושלים. השבתת העיר וכלי הרכב גרמה לי לתהות, אם יש משהו שאנחנו לא יודעים, ושאולי הירושלמים צריכים להכין רכבם לשלג. "אין נהלים מסוימים לנהיגה בשלג", מסביר לי אסי בורג, מנכ"ל הילוך שישי באר יעקב (כן, כן, אח של שלומי). "גם במדינה אירופאית מושלגת יודעים שבשלג לא נוהגים, כי המכונית תחליק. מכוניות לא בנויות לשלג. עובדה שסגרו את כל ירושלים. אם יש תנאים חריגים כאלה, צריך כמה שיותר להימנע מנהיגה. מצב כמו זה שראינו בסופה בירושלים - הוא בהחלט כזה שלא מאפשר נהיגה. אני כן יכול להתייחס, לכללי נהיגה בחורף קר במיוחד".

- מה למשל?

"בחורף צריך להקפיד משמעותית על לחץ האוויר בצמיגים".

- דווקא בחורף?

"אחרי הגשמים הכביש חלק יותר, וכדי שנוכל לעצור בבטיחות ובמינימום מרחק, יש לדאוג לתקינות הצמיגים. למשל, צריך שכל הצמיגים יהיו זהים - פרופיל אחיד לארבעתם. ברכבי 4X4 זה חובה ממילא. במכוניות אחרות זה מומלץ".

- אבל לכל אחד יש פנצ'ר. לא מחליפים את כל הצמיגים בפעם אחת. כמעט בכל פעם בה נאלצתי לרכוש צמיג ניסו למכור לי עוד שלושה. איכשהו תמיד הרגשתי שעובדים עליי.

"לא בהכרח. אם לצמיגים ממילא יש בלאי, באמת עדיף להחליף כבר את כולם. זה כאמור הופך למשמעותי בטמפרטורות קיצוניות - בחום ובקור. כולם מדברים על להכין את הרכב לחורף, אבל גם לקיץ צריך להיערך, וליזום ביקורות אצל המוסכניק. ולא, אנחנו לא מנסים סתם 'לדחוף'. יש ביקורות חינם במוסכים המורשים. צריך להתייחס אל זה כמו לבדיקות רפואיות. בדיקות דם".

- איך מכינים את האוטו לקיץ?

"בהרבה דרכים. צריך למשל לבדוק את מערכת המיזוג ברכב קודם לשימוש הראשוני בה. צריך לראות שצינורות המים יכולים למנוע פיצוץ במנוע. בקיץ נוסעים יותר לטייל, אז חשוב לבדוק אפילו את חגורות הבטיחות. המטרה היא למנוע תקלות והפתעות".

- אתה יודע איך זה, אנשים חוששים שתמיד ימצאו להם מה לתקן ועל מה להוציא כסף.

"אנחנו מאפשרים ללכת עם טופס הבדיקה למרכז אחר ולוודא. בכל מקרה אני ממליץ להקפיד להגיע למרכז שירות שמכיר את האוטו".

- עם איזה תקלות מעניינות פנו אליך?

"פעם אחת התקשר אליי נהג ביום חורף קר ואמר שהאוטו לא מתניע. בסופו של דבר התברר שמהלחץ הוא פשוט טעה בקודן. טעות נפוצה היא בלחץ אוויר. יש אנשים שמנפחים את הצמיגים בצורה מטורפת. פעם הגיע אליי מישהו, ובבדיקה ראיתי שהוא מילא 42 PSI כשהיה צריך רק 31. הוא לא היה רחוק ממצב שבו האוטו עלול היה להתהפך במהלך נסיעה".

- יש הבדל בין נשים וגברים שמגיעים למוסך?

"ממש לא. אם כבר, אז הבעיה היא עם גברים שמגיעים עם אגו, ומנסים להראות שהם יודעים לבד - מה שמפריע לעבודה. עם נשים זה קורה פחות. אבל בסופו של דבר, הרבה אנשים לא מבינים כמונו. אפרופו נשים, יש לנו שירות שנקרא 'הילוך נשי'. זו הדרכה של 4 שעות שאנחנו מעבירים בערבים ללא תשלום. מלמדים על המכניקה של הרכב, איך נראה הברקס והאוטו מלמטה".

- אה, זה משהו שגברים יודעים לבד?

"הרבה גברים שירתו בחימוש או בתותחנים, שם נתקלו בזה. אישה יודעת שברקס עוצר את האוטו, וזהו. זה לא נחשב כל כך סקסי להבין בחלקים של האוטו".

- יש לך טיפ לכל הנהגים?

"לא להתעלם מנורות אזהרה. בכלי רכב חדשים יש נורית כתומה ונורית אדומה. משמעות הכתומה היא שניתן להמשיך לנהוג עד מרכז השירות. נורית אדומה אומרת - עצור בצד וגרור את האוטו. אני ממליץ אף פעם לא להתעלם מהכתומה ולדחות את הבדיקה, ובטח שלא עם האדומה. אם תתעלם, בסוף זה יעלה הרבה יותר".