איך עלתה מירי רגב למעלה?

הוולגריות היא סחורה פופולרית בעיקר בקרב מפלגות הימין

במלחמת לבנון האחרונה מירי רגב הייתה דוברת צה"ל. הבן שלי שירת אז והיום ביחידה קרבית (עכשיו במילואים) ולא שמעתי ממנו זמן רב. פניתי אל רגב בבקשה לנסות לאתר את מקום הימצאו. היא נענתה. היא הייתה מאוד נחמדה, אנושית, רצינית. אני יודע ש"כולם נחמדים לעיתונאים", אבל מאז הייתה לי נקודה חמה אליה.

לאחר סיום שירותה הצטרפה רגב לליכוד. האם בחירה זו נבעה מהתאמה אידיאולוגית, או אישיותית? האם ראתה בליכוד את המשכן המתאים ביותר לדעותיה, או לאופייה ולאישיותה. כך או אחרת, היום ברור שהליכוד מתאים לרגב, והיא לליכוד, כמו כפפה ליד. לאכזבתי הרבה, גם להפתעתי, רגב לא המתינה הרבה עד ששלפה את נשקה האפקטיבי ביותר: הוולגריות.

סחורה פופולרית

במפלגה כמו הליכוד, אני חושב שבעיקר הליכוד, סחורה זו מוצאת לעצמה קונים רבים. אין מה לעשות, אבל עובדה היא שוולגריות קיימת בעיקר אצל מפלגות הימין. במפלגות כמו מרצ, העבודה, התנועה, יש עתיד - שם רגב לא הייתה מוצאת את מקומה, בטח לא בכנסת.

ככל שהתרבו מופעי הוולגריות של רגב, כך גבר כוחה הפוליטי במפלגתה. אבל עם הצלחתה היא לא הבינה את הגבולות. בפרשת ראש עיריית נצרת עילית היא הפגינה שיש בה לא רק גסות, אל גם מסוכנות. מה שהיא ניסתה לעשות, זה להשתמש בוועדה שבראשותה כדי לעזור לידידה שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית, המסובך עם החוק. היא אפילו לא עשתה מאמץ ממשי כדי להסתיר זאת.

רוצה רק להועיל

אנשים כמו רגב לא יכולים להביא הרבה תועלת, ההתמחות שלהם היא גרימת נזק. בימים אלה רוכבת מירי אל הכותרות על גב הצעת החוק שהגישה לסיפוח יישובי הבקעה לריבונות ישראלית. ההצעה בנויה על העיתוי. ג'ון קרי עומד להגיע לכאן, כאשר הנושא העיקרי הוא עתיד הבקעה. זה זמן אידיאלי כדי שההצעה והמציעה יזכו בתשומת הלב התקשורתית הנחשקת. רגב אינה אישה טיפשה, למרות שלעיתים נדמה כי היא לא מהססת להצטייר ככזאת, כאשר זה מועיל לקידומה. היא יודעת שמדובר בהצעה שלא תגיע למיצוי. אבל לה זה לא ממש משנה, מכיוון שהיא לא רוצה להזיק למדינה, היא רוצה רק להועיל. בעיקר לעצמה.

יש המשמיעים את האפשרות שהמהלך של רגב עלול דווקא לסייע לראש הממשלה. הנה, הוא יכול לטעון, תראו איזו התנגדות עזה יש לי בממשלה ובמפלגה. קרי, לפיכך, ייאלץ להתגמש כדי לאפשר לביבי "לעבוד". הגרסה הזאת מושמעת כמעט בכל מהלך מדיני, מאז קום המדינה. אבל בדרך כלל התוצאה היא שמהלכים כמו אלה של רגב יוצרים לישראל תדמית של סרבנית שלום. אבל את מי זה מעניין?

חבל לי על רגב. אני חושב שהיא הייתה יכולה להיות חברת כנסת מוערכת. היא בחרה בדרך אחרת.