תנובה בדרך להוזלת מוצרי מזון נוספים

(עדכון) - עקב ההנחה על מוצרי החלב, תנובה חוששת מזליגת צרכנים למוצרים המפוקחים ■ שיגרה אזהרה לבורסה שהכנסותיה ייפגעו בשל פיקוח המחירים

הכנסת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח עלולה להשפיע מהותית לרעה על תוצאותיה הכספיות של תנובה - כך דיווחה היום (ג') לבורסה חברת מבטח שמיר השותפה לשליטה בתנובה.

ההודעה נמסרה בעקבות החלטתם אמש (ב') של שר האוצר, יאיר לפיד, ושר החקלאות, יאיר שמיר, להכניס לפיקוח מחירים ממשלתי את מוצרי הגבינה ולהוריד את המחיר ב-20%. עם ההכנסה לפיקוח יעמוד מחיר גבינה לבנה 5% (250 גרם) על 5.11 שקלים לעומת 6.5 שקלים, ומחיר שמנת מתוקה 38% יעמוד על 6.6 שקלים לעומת 8.5-9 שקלים.

ההכנסה לפיקוח אמש נקבעה בעקבות בדיקה שמצאה כי רווחיה של תנובה על שני המוצרים הם מופרזים. פיקוח המחירים יחול גם על מוצרי שטראוס וטרה.

ל"גלובס" נודע כי בתנובה בוחנים כעת את הוזלתם של מוצרים נוספים שלא הוכנסו לפיקוח, ובכלל זה גבינה לבנה 3% וגבינה לבנה עם תוספות. מדובר במוצרים שמחירם היה זהה למחיר הגבינה הלבנה 5%.

בתנובה טרם קיבלו החלטה בעניין, ונראה כי גם לאחר ההוזלה, המוצרים יימכרו במחיר גבוה יותר מהמחיר המפוקח, אך לא בהפרש גדול. בתנובה מודעים לכך שאי-הוזלת המוצרים תביא לזליגת הצרכן לצריכת המוצר בפיקוח וממילא לפגיעה קשה במוצרים הדומים.

בתנובה אומרים כי הם לא יכולים לכמת בשלב זה את השפעתם המדויקת של השינויים, כיוון שבכוונת הקבוצה "לנקוט פעולות על מנת להפחית את השפעות המהלך, והיא אינה יכולה להעריך כעת האם ועד כמה תצלחנה פעולות אלה".

תנובה מתכוונת לא רק להכנסת שני מוצרים נוספים לפיקוח, אלא גם להחלטה להכיר באופן חלקי בלבד בהנחות המסחריות הניתנות לרשתות השיווק. מתברר כי מדינת ישראל, בבואה לקבוע את המחירים המפוקחים לצרכן, לקחה בחשבון הנחה בשיעור של 4.4% שנותנות יצרניות מוצרי החלב לרשתות השיווק. אמש קיבלו היצרניות הודעה רשמית, ולפיה מעתה ואילך הנחות אלה יוכרו בשיעור של 2.2% בלבד.

כבר לפני חודשים אחדים, ובטרם ההודעה הרשמית אמש, קיבלו יצרניות מוצרי החלב הודעה מוועדת המחירים של משרד האוצר ומשרד החקלאות על כוונתה לבטל את ההכרה בהנחות.

רשתות השיווק זועמות על תנובה

רשתות השיווק קיבלו היום בזעם את הודעת תנובה בתקשורת על הביטול הצפוי של ההנחות, ואמרו כי אין בכוונתן להסכים לכך. לדברי קמעונאי, תנובה נהגה להעניק הנחת סחר והנחת סוף שנה, שיחד הגיעו להנחה של 9%-10% על כל מוצרי החלב.

"על מה ביטול? תנובה כבר זרקו את הפצצה בשבוע שעבר עוד לפני שיצאה ההודעה לתקשורת על הכנסת המוצרים לפיקוח. הורידו לתנובה 1.1% מהמחיר המפוקח והמחיר המפוקח מהווה 25% מהפעילות שלה, אבל גם מחיר המטרה של החלב ירד. אז מה הם רוצים? לקחת הכול?", אומר קמעונאי בכיר.

לדבריו, "לא הכניסו לתנובה את כל קטלוג המוצרים לפיקוח, וגם בשנים שהכול היה בפיקוח, ההנחות המסחריות ניתנו. אולי הם שודרגו בשנים האחרונות ברמה של 1%-2%. למה טרה לא דרשה לבטל את ההנחות ובסוף עשתה רוורס? תראו מה רשתות השיווק הציבוריות מרוויחות בעולם החלב - רווח גולמי של 19.5%-21.5%. עלות ההפעלה של כל אחת מהרשתות הציבוריות נעה בין 18.6% אצל רמי לוי ל-25% ברשת מגה. מקרר החלב לקמעונאי לא כזה רווחי".

- תנובה תוהה למה ההנחות לא גולגלו לצרכן?

"הרווח של אסם לבד גדול יותר מהרווח של כל הקמעונאים הציבורים יחד, וכנ"ל הרווח של שטראוס או תנובה. אז מאיפה הקמעונאי יכול לתת כדי שהמחיר יירד? שיעור הרווח התפעולי של כל אחד מהספקים הוא יותר מפי שלושה משיעור הרווח התפעולי של הרשתות, אז במי צריך לגעת יותר? זה נכון גם לגבי חברת קירור ואספקה המחזיקה ביפאורה-תבורי, חברת זנלכל וקבוצת נטו".

קמעונאי אחר אמר ל"גלובס": "אנחנו רוצים לראות שתנובה לא תנצל את כוחה בשוק כדי להוריד את ההנחות בגלל שהרווחיות שלה הולכת להתכווץ".