הזרוע הצבאית של חב"ד

אבסורד: שליחי התנועה בחו"ל יוגדרו כמשרתים ב"שירות לאומי"

יש סיפורים שאתה קורא וקצת קשה לך להאמין שהם נכונים. כזה הוא הסיפור על החלטת ועדת שקד מיום שני להכיר במאה שליחים של חב"ד ישראל לבתי חב"ד ברחבי העולם כאנשי שירות אזרחי, שמהווה תחליף לשירות צבאי.

איך לא חשבו על זה קודם? בדרך הזאת אפשר היה לפתור מזמן את בעיית השיוויון בנטל ולחסוך לחברה הישראלית כל כך הרבה מאבקים מיותרים. אפשר להכיר באנשי משמרת הצניעות החרדית כלוחמי חי"ר. את ארגוני ההחזרה בתשובה נגדיר כחיל חינוך. את הברסלבים בצמתים נסווג כמ"ם צדי"קים. כך בשיטה הזו יחשבו כל בחורי החרדים כמשרתים שירות צבאי או אזרחי, ובא שיוויון לנטל ושקטה מדינת ישראל.

לחב"ד זכויות לא מעטות, ושליחיה פועלים ברחבי העולם במסירות ומתוך הקרבה עצמית. בזכות הפעילות הזאת הם מגייסים תרומות עתק ותמיכה רחבה, אך אין בכל אלה כדי להפוך את סניפי חב"ד בעולם או "טנקי המצוות" שלה ליעד לגיטימי לשירות אזרחי.

לאנשי חב"ד יש דימוי של חרדים ידידותיים לחילונים ולציונות. אין דבר רחוק יותר מהמציאות. חב"ד היא חסידות מסיונרית שאינה מסתירה כלל את כוונות ההחזרה בתשובה שלה. בתי חב"ד הם חלק מרכזי בפעילות זו, והישראלים שמגיעים אליהם בעת מסעותיהם הם פוטנציאל להחזרה בתשובה.

בצד עזרה למטיילים, הוגדר יעדם של בתי חב"ד על ידי הרבי מלובביץ' כ"בית שמגדלים בו תורה, תפילה, וגמילות-חסדים". חשוב לזכור: החזרה בתשובה אינה פעולה נייטראלית. זו פעולה שמוציאה יחידים ומשפחות שלמות ממסלול של חינוך עם השכלה כללית, צבא ועבודה.

אם בעבר רבים מחסידי חב"ד שרתו בצבא, היום גם בחסידות זו תופעת ההשתמטות בעזרת הלימודים בישיבה מקיפה ורחבה. רק לפני מספר חודשים פרסמו ראשי ישיבות חב"ד קול קורא, ובו חזרו והדגישו את הוראתו של הרבי מלובביץ בענין השירות בצבא: "הננו באים בזאת .. לפרסם את דעתו הקדושה והברורה של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו וזה לשונו הקדוש: 'במענה למכתבו, השואל האם מחויב בן ישיבה באה"ק להתגייס שם לצבא... הרי ידוע וגם מפורסם פס"ד הברור של רבני ישראל ... אשר בני ישיבות אין לגייסם ולא יצאו בצבא, ולימודם תורתנו הקדושה בהתמדה ושקידה מגין ומציל על ארצנו הקדושה ת"ו.'"

חב"ד מתערבת שוב ושוב בפוליטיקה הישראלית. כך עשתה בבחירות 1988 כשהחדירה למערכת הבחירות את קללת הקמיעות. כך עשתה ב-1996 כשהובילה את קמפיין "נתניהו. זה טוב ליהודים". זאת, מתוך עמדה משיחית שלא רק להחזיר שטחים אסור, אלא אפילו לשאת ולתת עליהם אסור.

חב"ד היא חסידות אנטי ציונית, אשר במובנים רבים קרובה לעמדותיה של חסידות סאטמר הקנאית. הסיבה שרבים מתקשים להאמין בכך נובעת מן המסירות חסרת הפשרות שמגלה חב"ד לשליטה יהודית בכל שטחי ארץ ישראל. את האנומליה הזו חשפה עמותת חדו"ש בהרחבה בדו"ח על "האידאולוגיה האנטי ציונית של חב"ד", בדו"ח אפשר לקרוא על מחיקת יום העצמאות מלוח השנה, על הגדרת מדינת ישראל על ידי הרבי מלובביץ כ"פשע", ו"גלות מר, חושך כפול מכופל" ועוד.

את היחס העוין הזה למדינה המחיש היטב המאבק שניהלו רבני חב"ד נגד הדלקת משואה בשם החסידות על ידי סבו של מוישי הולצברג, ניצול הפיגוע בבית חב"ד במומבאי. בסופו של דבר הכריז הסב הרב שמעון רוזנברג הוא מדליק את המשואה ל..."תפארת מדינת ארץ ישראל".

ח"כ עופר שלח מיש עתיד הודיע שיבקש רביזיה על ההצבעה בנושא ההכרה בשליחי חב"ד כאנשי שירות אזרחי. יש לקוות שועדת שקד תתעשת ותבטל את ההחלטה לפני שהיא תהפוך לכתם בספר החוקים של מדינת ישראל. אם לא, יש לקוות שהמליאה תעשה זאת, ולא תסתכן בפסילת עוד חוק בלתי חוקתי שלה בבג"ץ.

אבל מעל לכל חשוב מאוד לנפץ את המיתוס כאילו חב"ד הם חרדים ציוניים ואוהבי המדינה. חב"ד היא חסידות מיסיונרית ואנטי ציונית וכך צריך להתייחס אליה. מי שמחזיק באמונות דומות לשלה - יכול וראוי שיתמוך בה. אך ודאי שאין להפוך את בתי חב"ד לסניפים של השירות האזרחי. לא זו תהיה "תפארת מדינת ישראל".

הרב עו"ד אורי רגב הוא מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון