אושר בקריאה טרומית: הבטחת נכסי בעלי דירות בפינוי-בינוי

על פי הצעת החוק, בעל דירה בפרויקט פינוי בינוי יהיה זכאי לערבות בנקאית בשווי הדירה הקיימת בתוספת שווי זכויות הבנייה הקיימות ערב פינוי הדירה

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק המבקשת לקבוע בחוק כי בעל דירה בפרויקט פינוי בינוי יהיה זכאי לערבות בנקאית בשווי הדירה הקיימת בתוספת שווי זכויות הבנייה הקיימות ערב פינוי הדירה.

את הצעת החוק קידם ח"כ מאיר שטרית (התנועה) ומי שיזם וניסח את הצעת החוק הוא עו"ד אברהם ללום, שותף במשרד עמית פולק מטלון יחד עם עו"ד לירון לוי-לב מהמשרד. הצעת החוק עברה ברוב של 37 תומכים וללא כל מתנגדים.

חבר הכנסת שטרית אמר היום: "הצעת החוק מחד, תגן על זכויות בעלי הדירות הקיימות, שנתנו את כל רכושם להריסה ולבנייה מחדש, באמצעות קביעת הוראה בחוק לפיה תינתן לכל בעל דירה בעסקה מסוג של התחדשות עירונית ערבות בנקאית בשווי הדירה הקיימת בצירוף שווי זכויות הבנייה הקיימות ערב פינוי הדירה, ומאידך, הקבלנים והיזמים לא יישאו בהוצאות גבוהות ומיותרות במקום שאין צורך בהן".

נכון להיום לא מתייחסת החקיקה לגובה הערבות לה זכאי בעל דירה בפרויקט פינוי בינוי. הנוהג המקובל בשוק הוא לתת ערבות שיכולה לנוע בין שווי הדירה הישנה, דרך שווי הדירה הישנה בתוספת זכויות הבנייה ועד ערבות בגובה הדירה החדשה. מטרת הצעת החוק היא לייצר נוהל קבוע למתן הערבות ולהפוך זאת מנוהג הנתון לשיקול דעתו של היזם לחוק. קביעת נושא זה בחוק יעניק לבעלי דירות ערבות חוק מכר מה שישווה את מעמדם לרוכשי דירה חדשה בפרויקט רגיל ויבטיח אותם בפני מקרה בו הקבלן או היזם לא ישלים חלילה את הפרויקט אליו התחייב בפנייהם. מכיוון שבפרויקט פינוי בינוי מפקיד בעל הדירה את הדירה עצמה בידי היזם שהורס אותה, הערבות חשובה פי כמה וכמה.

שטרית מסכם ואומר: "ההצעה נועדה להגן בראש ובראשונה על הדיירים, אשר בכל מקרה יקבלו תמורה מלאה עבור פינוי והרס דירתם, בידיעה שהם יקבלו ערבות הן על שווי דירתם המפונה פלוס שווי הקרקע של הדירה החדשה ובכך למעשה יבטיחו לעצמם שווי של דירה בכל מקרה".

גם שר השיכון, ח"כ אורי אריאל, התייחס להצעת החוק ואמר: "ההתחדשות העירונית נותנת תשובה מאד חשובה בנושא חוסר הקרקעות וחשיבות הסביבה ולמעשה לא מנתקת את התושבים מאזור מגוריהם, האנשים נשארים לגור באותו אזור וזה אינטרס לאומי שאנו נפעל לשפר - ויש לנושא זה עתיד".