קריסת המרפסות בחדרה: "קבלנים מחפשים לחסוך בברזל"

יו"ר "האחים שגראוי" מספר איך קרה המחדל הגדול: "מחיר הברזל היום משקף 8%-10% מעלות הביצוע, אז החברות חנוקות"

"המרפסת הקורסת" בחדרה החסירה פעימה מליבם של קבלני ביצוע לא מעטים בענף הנדל"ן. יו"ר החברה הקבלנית "האחים שגראוי", כאמל שגראוי, מודה שגם לו קרו תקלות בעבר, אבל הוא ידע לאתר אותן בזמן.

"לפני חמש שנים בניתי לחכשורי ויוסי אברהמי את פרויקט המושבה האיטלקית בדרך קיבוץ גלויות בת"א. אחרי כל קומה בחנתי את כמות הבטון על מנת לוודא שהיא תקנית. באחת הקומות התברר שכמות הבטון נמוכה מידי, בגלל שהחברה שסיפקה לנו את הבטון הוסיפה תוסף שדילל את הבטון וכל הקומה לא היתה תקינה. החלטתי מיד להרוס את כל הקומה. זה עלה 1.5 מיליון שקל. 900 מתוך זה חייבנו את חברת אספקת הבטון לשלם"

שגראוי מספר שבשבוע האחרון רוכשי דירות רבים שואלים אם יש סכנה שגם אצלם תקרוס מרפסת.

- מי אשם בעצם - הקבלן או היזם?

"הייתה פה בעיקר רשלנות בביצוע וגם רשלנות בפיקוח. כדי שמרפסת צפה תעמוד צריך להציב ברזל בחלק התחתון והעליון של הבטון - שני שליש בתוך הדירה ושליש במרפסת. במקרה הזה שמו ברזל רק בחלק התחתון, וגם אם ישימו אינסוף ברזלים בחלק התחתון, המרפסת לא שווה".

- איך מחדל כזה קורה?

"מחיר הברזל עלה כל כך, שהיום הוא משקף 8%-10% מעלות הביצוע. אם עולה מיליון שקל לבנות דירה, כמעט 100 אלף שקל זה רק ברזל. אז חברות הביצוע חנוקות. אני שומע כל הזמן שיש קבלנים שמחפשים לחסוך בברזל ומחפשים קונסטרוקטורים שיאפשרו את זה. על תקלות של ליקויי בנייה כמו רטיבות אפשר להתגבר, אבל בלי קונסטרוקציה אין בניין. הברזלים בבניין זה כמו השלד. כמו שאי אפשר לחסוך בעצמות שלד בגוף, ככה אי אפשר לחסוך בברזל שמחזיק את הבניין. נוסף לזה יש גם עניין של איכות הפועלים, כי יש פועלים שלא רוצים את טובתנו ומחפשים לעשות נזקים. אצלי למשל כל הפועלים הם תושבי הצפון".

- איך אתה מסביר את העובדה שהחוק לא מחייב פיקוח?

"אולי יש בעיה בחוק, אבל הבנקים המלווים וחברות הביטוח דורשים פיקוח, והיום אין לנו שום פרויקט בלי פיקוח. הבעיה נמצאת בפרויקטים קטנים אצל יזמים קטנים שלוקחים קבלנים לא מוכרים. בתמ"א 38, למשל, הכי צריך להיזהר, כי אלה יזמים קטנים וקבלנים קטנים, והעבודה בתמ"א דווקא מסובכת מאוד. אני משלם כבר כמה שנים למכון התקנים 3,000 שקל על כל דירה, ובכל שלב בביצוע הם שולחים מפקח, מצלמים את השלב הקיים ואנו ממשיכים הלאה. לפעמים אני נאלץ לחכות להם והעבודות מתעכבות, אבל אני לא ממשיך עד שהם באים, העיקר שאני יודע שבחנו אותי בכל שלבי הביצוע כי זה מה שהמציאות מחייבת היום.

"אני מאמין שבעקבות המקרה כל בדיקות הפיקוח יהיו מחמירות יותר. למה אנשים משלמים יותר על קוקה קולה מאשר חברות אחרות? כי הם יודעים שזו חברה רצינית ושיש בקרה על איכות המוצר".

- יותר בטוח לקנות דירה מיזם שהוא גם קבלן הביצוע של עצמו?

"הכי מומלץ לקנות דירה מחברות יזמיות גדולות ומוכרות שיש להן מנגנון ביצוע טוב. אבל יזמים שהתחילו את הדרך כקבלני ביצוע כמו תדהר, דמרי, דורי וכמונו זה הכי טוב, כי זה השם שלהם, ולכן גם האחריות שלהם תתפוס ל-20 שנה. יזם שלקח קבלן ביצוע, לך תחפש אותו אחר כך. הכי מסוכנים הם היזמים הקטנים שלוקחים קבלן ביצוע לא מוכר, אלה המכה הגדולה של השוק".